2012-08-10, 13:37
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smashlove4
Jag slipade min Shiro kamo nakiri med svart blad igår. Först satte jag en löjligt liten vinkel. Kanske 3 grader per sida... Det var ingen hit. Redan efter en lök hade eggen blivit taggig och jag tyckte lite synd om kniven. Men bara att gå upp ett par grader per sida gjorde underverk. Riktigt fin skärpa.

Sedan kom jag åt korouchin lite grann. Så nu är jag lite inne på att planslipa bladet och ta fram ett blankt blad som får fin patina. Är det någon som har gjort det? Det är såklart inga problem att ta bort det svarta, men sedan kanske det återstår ett stort poleringsarbete?

Någon som har testat?
Vilka stenar och pastor behövs?

Poleringen brukar gå snabbt på stenar, det e slipningen som kan bli hård,
beroende på hur plant bladet e o om det finns några (gud förbjude) gropar!
Knacka loss handtaget först, förhoppningsvis e det inte limmat.
Har de limmat med epoxi brukar man få skafta om den.
Funderade själv på o göra detsamma med deras sujihiki.
Citera
2012-08-10, 14:34
Medlem
Lockande och avtändande på samma gång... tack för tipsen. Som tur är gillar jag det svarta så det är ingen panik. Känner jag mig själv rätt så kommer jag snart säga "skitsamma nu kör jag" och sedan är projektet igång

Förresten, vad är det som gör att vissa blad är mjuka? Jag har några knivar som jag utan ansträngning kan böja till en banan om jag vill, medan andra flexar tillbaka.
Citera
2012-08-10, 14:57
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Lockande och avtändande på samma gång... tack för tipsen. Som tur är gillar jag det svarta så det är ingen panik. Känner jag mig själv rätt så kommer jag snart säga "skitsamma nu kör jag" och sedan är projektet igång

Förresten, vad är det som gör att vissa blad är mjuka? Jag har några knivar som jag utan ansträngning kan böja till en banan om jag vill, medan andra flexar tillbaka.

Kör på!
Fixar du grunden o sen förpolerar så kan du få en fingersten o polera det sista med.
Fota gärna allt du gör... så slipper vi andra göra om dina misstag, hehe!
Citera
2012-08-10, 15:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Hårdheten i samspel med materialet, i det här fallet stålet, och dess attribut.

~Paul~
Citera
2012-08-10, 15:52
Medlem
Ok, jag känner mig taggad av era anmaningar. Jag ska göra ett försök.
(Jag fotodokumenterar allt såklart)
Kul!
Citera
2012-08-10, 18:42
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ok, jag känner mig taggad av era anmaningar. Jag ska göra ett försök.
(Jag fotodokumenterar allt såklart)
Kul!
Jag har planslipat en kniv men då körde jag min våtslipsten, kostar inte många kronor och sparar mycket jobb. Köp en för 300 spänn på jula eller liknande.
Citera
2012-08-10, 23:31
Medlem
Nu har jag beställt lite stabiliserad alrot samt buffelhorn och lite spacers. Får se vem som skall stå för klingan

///H
Citera
2012-08-11, 02:30
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nervdoktorn
Nu har jag beställt lite stabiliserad alrot samt buffelhorn och lite spacers. Får se vem som skall stå för klingan

///H

Jag hade nog satsat på en Marko, han gör jävligt trevliga knivar och är jävla bra på 52100.
Catcheside hade också varit jävligt nice, bland den vackraste damaskusen jag sett, hans och Randys.
Citera
2012-08-11, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nervdoktorn
Nu har jag beställt lite stabiliserad alrot samt buffelhorn och lite spacers. Får se vem som skall stå för klingan :evilgrin39:

///H
Skulle inte ta något ospecat från Nordell. För stor chansning.
Citera
2012-08-11, 12:15
Medlem
http://m1251.photobucket.com/albums/smashlove4/?src=www?pbauth=1_uLEBonVPfaLdh1h3YMYz2f9lrvIWRpn9 oiRZBo1sC%2FpOBYFDlNs1mRFYxXfs%2B9%2Ftmzo8qLujCnFP x0YwCzwLFiNuZ4xUPkuea%2FOyam3JoPM9d8BZ2JiMeK%2FJQV Fl8JNVZEOHxTHJ%2BZ42bXPFl%2F8e6dCB2qWrvAkOI6zk548L CCg%3D

Här är några bilder på inlednibgen av arbetet. Jag testade först med 1000 grit, men det varkar ta lite tid. Ska göra ett nytt försök ikväll...
Citera
2012-08-11, 14:21
Medlem
Citat:
http://m1251.photobucket.com/albums/smashlove4/?src=www?pbauth=1_uLEBonVPfaLdh1h3YMYz2f9lrvIWRpn9 oiRZBo1sC%2FpOBYFDlNs1mRFYxXfs%2B9%2Ftmzo8qLujCnFP x0YwCzwLFiNuZ4xUPkuea%2FOyam3JoPM9d8BZ2JiMeK%2FJQV Fl8JNVZEOHxTHJ%2BZ42bXPFl%2F8e6dCB2qWrvAkOI6zk548L CCg%3D

Här är några bilder på inlednibgen av arbetet. Jag testade först med 1000 grit, men det varkar ta lite tid. Ska göra ett nytt försök ikväll...

Testa vad någon sa ovan, använd en 400 sten istället. går lite fortare då, sedan byter du till 1K.
Citera
2012-08-11, 15:02
Medlem
Jo, jag vet. Tänkte bara testa med 1000 först. Mindre repor att ta bort. Men det går ganska bra ändå. Har en effektiv sten.
Det vore såklart kul med en spegelyta, men jag vågar inte ens tänka på hur mycket tid det skulle ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in