Citat:
Började dock på allvar när forne chefredaktören Jan Helin startade sin "Vi gillar olika"-kampanj runt 2010 när SD hade kommit in i riksdagen. Det visade sig att Janne och AB inte gillade olika åsikter om invandringen och stängde därför ner kommentarsfälten för att slippa folk som tänkte olika dem, varpå snart även Expressen och andra tidningar följde efter. Har för mig om att även debattsajten Newsmill stängdes ner pga "för mycket SD-folk i kommentarsfälten" De senare åren har Lena Mellin försökt locka förlorade läsare genom att låta lite mer SD-vänlig och lite mindre S-vänlig, något som har funkat som att försöka starta upp en skrotad bil.
Jag kan ha fel, men Lena Mellin känns inte som personen som skriver saker i syfte att locka med det ena eller det andra. Hon skriver vad hon tycker just då och tycks i mångt och mycket vara en produkt av vad hon är: en medelålders raffig kvinna med ett långt liv i politikens hetluft bakom sig. En dold sida av Lena Mellin är den egna fåfängan som förblindar henne och får henne att bedöma unga kvinnor hårdare än andra. Med den långa och gedigna erfarenhet Mellin har av svensk inrikespolitik vore det konstigt om hennes analysförmåga aldrig slog rätt, men jag tror hon lever i lite av en förnekelse kring frågor om det förändrade Sverige. Även där är hon en produkt av en i princip livslång fast anställning och av att bo i sina morföräldrars egnahemshus i Enskede, något hon berättade om under ett hemmahosreportage i någon av kvällstidningarna.
Angående kommentarsfälten och Vi gillar olika så har SD vunnit narrativet om det våldsamma Sverige trots avstängda kommentarsfält. Övriga partier låtsas att de alltid vetat hur allvarligt våldets påverkan på Sverige är, vilket jag starkt betvivlar med tanke på deras och journalisters olika skriverier i pressen sedan 2014 och framåt. S håller fast vid bilden att våldet inte har någonting med invandringen att göra, något som stämmer om man istället omformulerar det till att majoriteten av alla invandrare inte har med våldsverkare att göra. Däremot är invandrare mer utsatta beroende på vad de bor i, sällan ett ärvt Egnahemsbygge i Enskede som idag kan gå för uppåt 10 miljoner.
Att inte prata med SD eller SDs väljare är en skrotad bil för alla utom MP men var så säker på att Lena Mellin kommer att vilja påverka narrativet i den mån hon kan. Än är det krut i gumman och trots att hon har nämnda brister är hon ändå hyggligt realpolitisk förutom vad gäller att vackra unga kvinnor inte samtidigt kan vara skickliga politiskt.