2006-11-17, 08:53
Medlem
shredders avatar
Läser hennes senaste alster som handlar om Den Fete och hans Konkubin.

Länk

Alltså seriöst, är det någon som tror att hon skulle ha skrivit samma sak om Fredrik Reinfeldt om han hade suttit i opposition? Att han hade varit beundransvärd för att han smiter före i bostadskön?

"Men Göran Persson är beundransvärd. I stället för att fråga sig vad andra tycker gör han vad han själv vill. Punkt slut."

"En mer räddhågsen typ än Göran Persson hade aldrig vågat. Att utmana den svenska avundsjukan kostar på."

Hur pass jävla jävisk få man vara i svergies största kvällstidning?

Hur pass mycket opinionsbildare tillåter sig tidningarna att vara? Är detta verkligen i enlighet med pressetiken som de så gärna tillskriver sig när det gällar exempelvis vissa individers personliga integritet?

Länk till de pressetiska reglerna.

Utdrag ur reglerna:

"I. PUBLICITETSREGLER

Ge korrekta nyheter

1. Massmediernas roll i samhället och allmänhetens förtroende för dessa medier kräver korrekt och allsidig nyhetsförmedling."

Faller verkligen avskrädet som idioten Lena Mellin skriver under "korrekt och allsidig nyhetsförmedling", eller skyller dom ifrån sig på att det är en krönikörs åsikter och inte tidningens? Och om det är så, varför publicerar dom då inte krönikor med tydliga högersympatier?
Citera
2006-11-17, 09:04
Medlem
auto:erotics avatar
Jag tror inte den är krönikan är riktigt på allvar, fick en känsla av att den nog är ironisk. Men det är ju bara min känsla.

Angående pressetik så "skyller dom ifrån sig på att det är en krönikörs åsikter". Sen det sista, jag vet inte, varför skulle Expressen ha en vänsterkrönikör? Jag kan bara komma på ett fall där en krönikör har annan politisk ådra än sin uppdragsgivare, Östgöta Correspondenten har en s-märkt krönikör ett par dagar i veckan.
Citera
2006-11-17, 09:10
Medlem
shredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto:erotic
Jag tror inte den r krnikan r riktigt p allvar, fick en knsla av att den nog r ironisk. Men det r ju bara min knsla.

Angende pressetik s "skyller dom ifrn sig p att det r en krnikrs sikter". Sen det sista, jag vet inte, varfr skulle Expressen ha en vnsterkrnikr?

Tro du att jag p ngot stt enbart rackar ner p aftonbladet fr att dom i princip enbart har krnikrer som r uttalade vnstersympatisrer?

Jag tog Mellins krnika som exempel och menar inte expressen r vrldsledande p objektiv journalistik. Tror du att jag menade s r du vldigt snett ute.

Och hur kommer det sig att du inte tog krnikan p allvar?
Citera
2006-11-17, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shredder
Läser hennes senaste alster som handlar om Den Fete och hans Konkubin.

Formuleringarna är tagna ur sitt sammanhang. I sitt sammanhang känns det inte som att hon lägger så stor värdering i det som det verkar när jag läser meningarna i ditt inlägg.
Citera
2006-11-17, 09:47
Medlem
shredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scott
Formuleringarna r tagna ur sitt sammanhang. I sitt sammanhang knns det inte som att hon lgger s stor vrdering i det som det verkar nr jag lser meningarna i ditt inlgg.

Ok, om du tolkar det annorlunda vill jag grna hra hur du tolkar det?

Och hur menar du taget ur sitt sammanhang? Vilket sammanhang menar du?

Menar du att stycket:

"Wallenstam r glada ver sina nya hyresgster. De har bra betalningsfrmga enligt informationschefen Ulf Ek.
Det r inte riktigt i linje med dokumenten frn s-kongressen. Bostaden r en rttighet som mste glla alla. Det krver ocks att bostder frmedlas rttvist och ppet utifrn tydliga regler och kriterier. Ingen ska diskrimineras.
Som sagt. En mer rddhgsen typ n Gran Persson hade aldrig vgat. Att utmana den svenska avundsjukan kostar p."

r bttre n meningen:

"En mer rddhgsen typ n Gran Persson hade aldrig vgat. Att utmana den svenska avundsjukan kostar p."

Eller menar du att den gode frken Melllin inte menar det hon skriver?
Citera
2006-11-17, 10:07
Medlem
Citat:
Tro du att jag p ngot stt enbart rackar ner p aftonbladet fr att dom i princip enbart har krnikrer som r uttalade vnstersympatisrer?

Jag tog Mellins krnika som exempel och menar inte expressen r vrldsledande p objektiv journalistik. Tror du att jag menade s r du vldigt snett ute.

Och hur kommer det sig att du inte tog krnikan p allvar?
Jag vet inte, i och med att de flesta tidningar har uttalade sympatier fr ena eller andra sidan s ser inte jag ngot problem i att de har krnikrer med ungefr samma sympatier. Vad r det du vill se? Att samtliga tidningar belyser frgor ur alla de mjliga politiska aspekter som finns?

andra sidan heter den hr trden "Lena Mellin. Vilken pajas." Allts r Lena Mellin trdens mne, inte bara ett exempel p ngot generellt problem.

Drfr att hon rknar upp punkt efter punkt dr han bryter mot vad SAP tycker om saken och jag tror hon strs av hans beteende och ser fram emot att han erstts.
Citera
2006-11-17, 10:17
Medlem
shredders avatar
Citat:
Jag vet inte, i och med att de flesta tidningar har uttalade sympatier för ena eller andra sidan så ser inte jag något problem i att de har krönikörer med ungefär samma sympatier. Vad är det du vill se? Att samtliga tidningar belyser frågor ur alla de möjliga politiska aspekter som finns?

Nej jag vill se dessa patetiska politiska skribenter försvinna från jordens yta och att tidningarna upphör med att främja megafonstaten.

Citat:
Å andra sidan heter den här tråden "Lena Mellin. Vilken pajas." Alltså är Lena Mellin trådens ämne, inte bara ett exempel på något generellt problem.

Ok, jag trodde dumt nog att det var frågeställningarna i inledningsposten som avgjorde vad som utgör trådens ämne, tydligen ska du bestämma att det är trådnamnet som ska diskuteras. Tack för det klargörandet.

Citat:
Därför att hon räknar upp punkt efter punkt där han bryter mot vad SAP tycker om saken och jag tror hon störs av hans beteende och ser fram emot att han ersätts.

Uppenbarligen så tycker hon ju inte att hans beteende är dåligt, det framgår rätt tydligt i texten enligt mig. Det hon kanske tycker är dock att det är dåligt att motsätta sig SAP's egna riktlinjer, men det betyder inte att hon tycker att själva aktionen i sig (att gå före i bostadskön) är dålig.
Citera
2006-11-17, 12:49
Medlem
Scanfaces avatar
Klart att artikeln r ironiskt skriven. Ls den igen bara.
Citera
2006-11-17, 13:29
Medlem
Citat:
Nej jag vill se dessa patetiska politiska skribenter frsvinna frn jordens yta och att tidningarna upphr med att frmja megafonstaten.
Megafonstaten?

Citat:
Ok, jag trodde dumt nog att det var frgestllningarna i inledningsposten som avgjorde vad som utgr trdens mne, tydligen ska du bestmma att det r trdnamnet som ska diskuteras. Tack fr det klargrandet.
Nejd, du har sklart rtt i att ven inledningsposten styr mnet, men jag ser inte att du efterlyser en generell diskussion dr heller. Du kan vl visa vad jag missar? Jag ser nmligen enbart saker som rr Lena Mellin eller hennes arbetsgivare Aftonbladet.

Citat:
Uppenbarligen s tycker hon ju inte att hans beteende r dligt, det framgr rtt tydligt i texten enligt mig. Det hon kanske tycker r dock att det r dligt att motstta sig SAP's egna riktlinjer, men det betyder inte att hon tycker att sjlva aktionen i sig (att g fre i bostadskn) r dlig.
Det r din tolkning, jag och flera med mig tolkar krnikan som ironisk.
Citera
2006-11-17, 13:55
Medlem
shredders avatar
Citat:
Megafonstaten?

Myndigheternas opinionsbildning via medier. Läs artikel på svd.se.

Länk

Nu påstår jag inte att aftonbladet får betalt för att spy ur sig propaganda men fortfarande så är det opinionsbildning via medier.

Citat:
Det är din tolkning, jag och flera med mig tolkar krönikan som ironisk.

Visst visst, jag ger mig. Den är ironisk, men jag skulle vilja se henne skriva en sådan lättsam krönika när motstående sida hade gjort något liknande.

Jag blir trött på tidningarnas opinionsbildande helt enkelt, och givetvis är inte aftonbladet ensamma om detta, frågeställnigen är alltså om det verkligen är förenligt med god pressetik att samtidigt som man rapporterar om aktuella händelser utöva sig av påtryckningar och partiska krönikor för att bilda opinion. Enligt mig är så bör inte opinionsbildning stå på tidningarnas agenda. Åt något håll.

Edit: Och för att hålla mig till trådtiteln så är Lena Mellin en pajas på grund av att det enda hon orkar spy ur sig är pissiga krönikor som inte har annat syfte än att resa opinion eller att höja den fete till skyarna.
Citera
2006-11-17, 13:58
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scanface
Klart att artikeln r ironiskt skriven. Ls den igen bara.

Fler sikter om detta, ja/nej?

I vrigt finns ingen anledning fr henne att frsvara Den Fete, valet r frlorat och "Doktorn" r p vg ut i mrkret.

- F.G
Citera
2006-11-17, 14:27
Medlem
trass avatar
Hon r ju rironisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem