Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2007-11-12, 13:44
  #85
Medlem
Jernvantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptoma
Är i huvudsak intresserad om det passar kvinnor, oavsett falsk säkerhet eller inte. Är inte så intresserad själv av att börja. Kanske som kuriosa nån gång men inte mer. Vill att kvinnorna ska få en grundplattform som de sedan kan nöta i all oändlighet

Det kan du få göra i Kung Fu eller traditionell Karate tills du kräks utan det förfalskade självförtroendet.
Citera
2007-11-14, 02:32
  #86
Medlem
Procrastinators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greger12
men då tränar dom bara ifrån positioner där tjejer ofta hamnar när t.ex en våldtäcksman hoppar på dom och kör på tekniker som är lätta att använda och går snabbt att lära sig och fungerar hyffsat bra även på någon som är starkare vilket gör att det räcker med 1-2ggr i veckan för att öka chansen lite att komma ur en situation.
skulle hon istället träna boxning,ju jutsu etc 1-2ggr veckan så skulle hon få lära sig massa tekniker som man inte har någon nytta av på gatan eller är för svåra att använda på starkare motståndare som nybörjare.

En position som våldtäcktsoffer ofta hamnar i, hmmm... ja just det, guard kallas det, en position som inte tränas i KM förrän efter ung. 3 år. Vidare kan jag inte komma på några onödiga tekniker i boxning, förklara gärna. Har du tränat KM överhuvudtaget eller är du bara ytterligare en självutnämnd expert?
Citera
2007-11-14, 05:42
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Procrastinator
Vad är det egentligen som säger att Krav Maga är så effektivt? Eftersom Krav inte är en sport bygger allt på att självförsvaret fungerar. Att israeliska armén och svenska polisen använder det räcker inte som argument, Koreanska armén tränar TKD och på 70-talet tränades amerikanska poliser i Karate. Krav Magautövare är ofta väldigt snabba att basha TMA men när det kommer till bevis för att KM funkar blir det inte sällan tyst.
haller med!

lite lustigt faktiskt med alla som tycker att det ar sa otroligt imponerande om poilis, navy seals, rambo etc. tranar X eller Y. forst o framst ar det ju redan konstaterat att militarer slass med VAPEN.

en annan fraga ar ju; nar blev statliga inst. (polis, militar etc.) experter pa att valja de mest effektiva o kvalitativa produkterna?
jag kanner personligen till 3 RIKTIGA TMA (a la rex kwon do) gubbar som har tranat bade polis o militar i dodliga fighting tekniker. att fa ett kontrakt med en myndighet betyder bara att man ar bra pa att lobba eller har bra kontakter!

en polares brorsa ar en NAVY SEAL, man blir riktigt nervos nar han visar saker han har lart sig. . .BJJ borjar visserligen ta over i californien nar det galler polis, militar etc.
Citera
2007-11-14, 12:48
  #88
Avstängd
greger12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Procrastinator
En position som våldtäcktsoffer ofta hamnar i, hmmm... ja just det, guard kallas det, en position som inte tränas i KM förrän efter ung. 3 år. Vidare kan jag inte komma på några onödiga tekniker i boxning, förklara gärna. Har du tränat KM överhuvudtaget eller är du bara ytterligare en självutnämnd expert?

Om du inte missade det så sa jag ett exempel för du skulle förstå tänket men lyckades inte , skrev alldrig att detta gällde km utan tog självförsvar för tjejer som exempel och snackade inte om km. Men nej jag har alldrig tränat km men har prövat på andra självförsvars stilar, har även prövat boxning,thai boxning och tränat ju-jutsu i 1år, nej inget imponerande men jag har fått en bild av hur det är för nybörjare som inte hinner träna så mycket och har efter det jag sett fått en bild av att om man inte kan träna så ofta så har man större nytta utav självförsvars träningar än sporter.

Jag har alldrig sagt att man tränar onödiga tekniker i boxning det exemplet gällde för små tjejer som inte har tid att träna mer än 1-2ggr i veckan och då tror jag det finns mycket effektivare saker än jabbar, krokar och kordination att träna.

Så för tjejer som vill öka chansen att försvara sig tror jag inte boxning är något effektivt alls i självförsvars syfte.(möjligtvis om man har tid att träna seriöst)
Citera
2007-11-15, 11:57
  #89
Medlem
Druganauts avatar
Procrastinator verkar ha haft dåliga erfarenheter av KM, och ägnar nu sin tid åt att bevisa att det inte är det ultimata fightingsystemet vilket jag inte tänker säga emot. Det finns nämligen inget ultimat fightingsystem.

BJJ, thai, vanlig boxning är bra grejer, man lär sig slå, sparka och dominera på marken med dem. Men som sagt var, det är få människor förutom dedikerade kampsportare som har tid, ork och lust att bli riktigt bra på alla dessa stilar.

Fördelen som KM har är att det är lätt att lära och att man får direkt applicerbara tekniker som ökar dina chanser att klara dig i en självförsvarssituation, inte i en bur eller i en ring. Betoningen här ligger på ökar, en KM-tränare som lurar i sina elever att de kommer att bli fulländade stridsmaskiner är en dålig tränare och borde tänka efter ett par gånger till.

De fåtal slagsmål jag har varit i, och också när jag har tränat KM-tekniker med aliveness inblandat visar rätt tydligt att ett gatuslagsmål är väldigt slumpmässigt och fyllt med osäkerhetsmoment som gör att ingen kan vara säker på att vinna. Den angripande parten har dock en enorm fördel i alla tänkbara fall. Målet med självförsvarsträning är att öka dina chanser att överleva, och att minimera de skador du med största sannolikhet kommer att dra på dig om du blir överfallen.

BJJ är ingen självförsvarstil vilket vilken BJJ-utövare som helst bör hålla med mig om även om familjen Gracie lyckats sälja in stilen som det i USA, bland annat till olika försvarsgrenar där. Försök att genomför en genomsnittlig BJJ-teknik med ryggsäck på dig, eller med vinterkläder. För att inte tala om med stridspackning. Allt blir bra mycket svårare, för att inte säga omöjligt. Om du inte är riktigt riktigt bra så kommer du bara att använda orena tekniker om du blir påhoppad av en idiot utanför krogen, inte de rena fokuserade tekniker du gör i träningslokalen eller i en match.

Procastinator utgår alltså från helt fel utgångspunkt i sin argumentation då han utgår ifrån att KM-utövare ser sig själva som superhjältar som kan spöa vem som helst. Det gör då att det blir väldigt svårt att argumentera med honom eftersom han inte lyssnar på balanserade argument utan bara ignorerar dem och fortsätter med sin felaktiga logik och osakliga påhopp.

För att en diskussion ska kunna leda någon vart så måste bägge sidor ha en grundläggande respekt för varandra och en öppenhet för att lyssna på den andra parten. Så är det inte i det här fallet.
Citera
2007-11-16, 01:10
  #90
Avstängd
greger12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Druganaut
Procrastinator verkar ha haft dåliga erfarenheter av KM, och ägnar nu sin tid åt att bevisa att det inte är det ultimata fightingsystemet vilket jag inte tänker säga emot. Det finns nämligen inget ultimat fightingsystem.

BJJ, thai, vanlig boxning är bra grejer, man lär sig slå, sparka och dominera på marken med dem. Men som sagt var, det är få människor förutom dedikerade kampsportare som har tid, ork och lust att bli riktigt bra på alla dessa stilar.

Fördelen som KM har är att det är lätt att lära och att man får direkt applicerbara tekniker som ökar dina chanser att klara dig i en självförsvarssituation, inte i en bur eller i en ring. Betoningen här ligger på ökar, en KM-tränare som lurar i sina elever att de kommer att bli fulländade stridsmaskiner är en dålig tränare och borde tänka efter ett par gånger till.

De fåtal slagsmål jag har varit i, och också när jag har tränat KM-tekniker med aliveness inblandat visar rätt tydligt att ett gatuslagsmål är väldigt slumpmässigt och fyllt med osäkerhetsmoment som gör att ingen kan vara säker på att vinna. Den angripande parten har dock en enorm fördel i alla tänkbara fall. Målet med självförsvarsträning är att öka dina chanser att överleva, och att minimera de skador du med största sannolikhet kommer att dra på dig om du blir överfallen.

BJJ är ingen självförsvarstil vilket vilken BJJ-utövare som helst bör hålla med mig om även om familjen Gracie lyckats sälja in stilen som det i USA, bland annat till olika försvarsgrenar där. Försök att genomför en genomsnittlig BJJ-teknik med ryggsäck på dig, eller med vinterkläder. För att inte tala om med stridspackning. Allt blir bra mycket svårare, för att inte säga omöjligt. Om du inte är riktigt riktigt bra så kommer du bara att använda orena tekniker om du blir påhoppad av en idiot utanför krogen, inte de rena fokuserade tekniker du gör i träningslokalen eller i en match.

Procastinator utgår alltså från helt fel utgångspunkt i sin argumentation då han utgår ifrån att KM-utövare ser sig själva som superhjältar som kan spöa vem som helst. Det gör då att det blir väldigt svårt att argumentera med honom eftersom han inte lyssnar på balanserade argument utan bara ignorerar dem och fortsätter med sin felaktiga logik och osakliga påhopp.

För att en diskussion ska kunna leda någon vart så måste bägge sidor ha en grundläggande respekt för varandra och en öppenhet för att lyssna på den andra parten. Så är det inte i det här fallet.

+1

i en 1v1 på gatan skulle nog en bjj kille i dom flesta fall ta både en thai boxare eller boxare så det betyder att enligt hans resonemang så är boxning och thai boxning värdeløst på gatan gämført med bjj men personligen skulle jag säga tvärt om.(om det kom ett gäng med fyllon och hoppade på mig skulle jag hälldre vara skillad som buakaw än världsmästare i ju-jutsu)

I självførsvars syfte så får man utgå ifrån att angriparen inte är tränad i någon kampsport och att det tar välldigt lång tid att bli så bra i kampsporter så man kan førsvara sig på gatan gämført med självførsvars system.

Så som jag sagt redan självførsvars stilar är välldigt bra att träna om man inte har så mycket tid att lägga ner på sin träning men har man mycket fritid så är det nog bättre att träna någno kampsport, førslagsvis kombinera det med något självførsvars system.
Citera
2007-11-26, 05:28
  #91
Medlem
AegWyrs avatar
Säg mig, hur generar det falskt självförtroende att ens instruktörer på talar gång på gång att "du kommer att få törnar om det brakar loss på riktigt", "det finns inget som är 100%", och så vidare?

Har aldrig förr tränat under folk som utan att generas kan säga "Aj fan det fungerade inte för dig, men du, testa det här".

I sedvanlig ordning talar folk utan erfarenhet. Många här är så sanslöst svart-vita i sin uppfattning att man undrar om de ens slagits ruffigt på vanlig träning, än mindre där ute i verkligheten.

Och ett klargörandet gällande militär Krav Maga i Sverige: Försvarsmakten tog en grundutbildning ifrån förbundet IKMF, reviderade den och har kvar vad man ansåg funktionellt vilket utmynnade i kanske 6-13% av ursprunget. Den markanta skillnaden är inte "dödliga avslut" utan utförande i stridsmundering, bruk av egna vapen utan möjlighet till eldgivning, agerande i grupp och annat. Försvarsmakten har idag egna instruktörer inom vad FM gallrade ut ur IKMF och ansåg dugligt.
Citera
2008-01-11, 22:13
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Procrastinator
En position som våldtäcktsoffer ofta hamnar i, hmmm... ja just det, guard kallas det, en position som inte tränas i KM förrän efter ung. 3 år. Vidare kan jag inte komma på några onödiga tekniker i boxning, förklara gärna. Har du tränat KM överhuvudtaget eller är du bara ytterligare en självutnämnd expert?
Vi tränade ifrån guard position första terminen så där håller jag inte med dig.Jag tycker krav träningen lämpar sig bäst för typ kvinnor och män för den delen som inte har någon tidigare erfarenhet av fighting.Själv tröttnade jag på att det var för lite sparring.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback