• 1
  • 2
2006-11-18, 14:32
Medlem
Vya_Kals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Lite lort rensar magen.

Mycket lort mättar.
Citera
2013-01-06, 05:34
Medlem
1.1s avatar
Besprutade morötter ska man väl skala? Ekologiska morötter kan man väl strunta i att skala. Eller har det någon betydelse?
Citera
2013-01-06, 10:08
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Besprutade morötter ska man väl skala? Ekologiska morötter kan man väl strunta i att skala. Eller har det någon betydelse?

Tjenis!

Ytterst tveksam till att man kan skal bort diverse restsubstanser från sprut medel.

Vad man sprutar med är ogräsmedel (Herbicider) som består av olika syror som bryter ner
vax-skiktet på ogräset men inte värd-växten.
Sedan så använder man också insektsmedel (Insekticider) mot diverse olika skade "djur" som maskar, myggor, bagar, m.m., dom dödar på direkten och har ingen speciell långtids verkan.
Och till sist har vi svampmedel (Fungicider) som man sällan behöver till morötter, men vist kan det ibland bli aktuellt om man får någon typ rost, sot, osv., dessa medel lägger sig som en hinna över bladen och liksom både skyddar och kväver svampen.

Gemensamt är att alla bekämpnings medel har karens tid, vilket innebär att man inte får skörda något före den tiden löpt ut.
Vad som skulle vara mest troligt i sådant fall är att något ogräs medel gott in i torromen och i så fall så sitter det inte bara i det yttersta skicket utan i hela plantan.

Man sprutar inte upptagna morötter för dom skall bli blanka och fina typ "lack"

Är dom långtids lagrade så kan man skala dem för att bli av med beskheten som kan uppstå av ljus och annat som bryter ner den.
Färska morötter är bara att tvätta rent från jord.

Det har debiterats mycket om vad som är bäst traditionell odling eller ekologisk odling,
man kan enkelt såga att vissa svampangrepp och angrepp av insekter är farligare än vad bekämpnings medlen är.
Det handlar om att kunna handskas rätt med sin odling oavsett vilken metod man väljer.

Rullkragen
Citera
2013-01-06, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Det har debiterats mycket om vad som är bäst traditionell odling eller ekologisk odling
Rullkragen

Blev dom lika dyra? Rull kragen
Citera
2013-01-06, 11:35
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olsenhh

Tjenis!

Ja i princip blir dom det, vinsten blir oftast att man kan ta lite högre skördar med traditionell odling.

Vi lantbrukare vill givetvis spruta så lite som möjligt, det är både kostsamt och vissa risker med hanteringen med kemikalier.
Dessutom måste vi ha certifikat för att både köpa och använda bekämpnings medel, och skall vi själva transportera det så behövs certifikat för farligt gods på väg.

Min filosofi är att använda så lite som möjligt, men det får inte snålas så mycket så det blir andra sjukdomar och skador på grödorna, för det kan ge allergier, virus, m.m.

Varför sprutade man inte förr i tiden?, jo delvis så hade vi inga miljö utsläpp från fabriker och bilar.
Vi har fått et surare klimat och det på verkar grödorna.

På tal om morötter, viset ni att dom från början var svarta i färgen?

Så den adlar största vinsten blir att man får nöjda kunder.

Rullkragen
Citera
2013-01-06, 11:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olsenhh

Läste en annons igår. Det stod: Köpte fick kniv. Frågan är således om vederbörande köpte kniven eller fick den till skänks .

~Paul~
Citera
2013-01-06, 12:31
Medlem
storytellers avatar
Att inte skala sina morötter är lite som att inte bära cykelhjälm.

Om man inte skalar sina morötter, och alltså använder de som en lite slapp typ av snacks man bara stoppar ner handen i förpackningen och tuggar i sig utan att skölja eller skala, blir följden naturligtvis att man äter betydligt mer morötter än om hela processen ovan ska startas, skalaren ska dessutom diskas efteråt och skalet skopas upp ur diskhon. Morötter är bra snacks, i synnerhet om man annars skulle ha ätit t.ex. chips eller jordnötsringar. Åtminstone undertecknad skulle aldrig köpa morötter att äta som snacks om man behövde skölja och skala de i förhand. Givetvis sköljer jag om det är jord på morötterna.
Risken att det ev. skulle finnas spår av bekämpningsmedel verkar ju vara liten och är helt klart ett mindre problem för hälsan än att aldrig äta morötter.

På samma sätt har man sett att om det är tvång på cykelhjälm så cyklar människor i betydligt mindre omfattning. Den minimala risken för huvudskador vid kolission är helt enkelt mindre relevant än de hälsofördelar som kommer med att en person cyklar till och från skola/jobb varje dag.
Citera
2013-01-07, 01:46
Medlem
christerys avatar
Så märkligt. Jag odlar morötterna själv, förvarar dom som jag vill spara i en hink med sand i källaren. Det närmaste dom varit till gifter är nog min beckolja eller kanske djungelolja som jag blandar i beckoljan för att bli kvitt myggen.

Klart jag skalar dom, prova riktiga och med eller utan skal. Jag dömer varken till eller från, men jag skalar. Smakar bättre, vet inte varför.

Sen ser dom snyggare ut skalade. kanske därför.
Senast redigerad av christery 2013-01-07 kl. 01:48.
Citera
2013-01-07, 09:35
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ja lite av de jag nämnde i går om svarta morötter.

När man kollar på dem så det som en del kallar skallet, ja de ju endast det (och lite till) som är svart.
Lite synd att skala bort alt det svarta om man hittar sådana, bättre tvätta dem noga och överraska folk.

Hittade ett kul recept på någon typ av gelé som är på svarta.
Bra bilder och en kul sak att göra.

http://la-cocina-paso-a-paso.blogspo...ria-negra.html

Rullkragen
Citera
2013-01-07, 09:46
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Ja lite av de jag nämnde i går om svarta morötter.

När man kollar på dem så det som en del kallar skallet, ja de ju endast det (och lite till) som är svart.
Lite synd att skala bort alt det svarta om man hittar sådana, bättre tvätta dem noga och överraska folk.

Hittade ett kul recept på någon typ av gelé som är på svarta.
Bra bilder och en kul sak att göra.

http://la-cocina-paso-a-paso.blogspo...ria-negra.html

Rullkragen
Brukar ibland finnas blandaskar med morötter i olika.färger. Blir väldigt trevliga som stavar till dipp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in