• 1
  • 2
2006-11-16, 21:24
Medlem
Frdrishs avatar
Visste inte riktigt var detta hrde hemma, men den bsta chansningen blir "vrigt".

Efter mycket filosoferande om hurvida man fr/kan ha myrslokar som husdjur i Sverige, har jag fortfarande inte kommit fram till ngot konkret. Jag har suttit hela kvllen och googlat p detta, men hittar inte ett dyft om mnet. S jag tnkte hra om ni allvetande FB'are kanske kan ge ngon insikt i mnet? Fr man eller fr man inte ha myrslokar som husdjur i sverige, och om det r mjligt, hur skulle man g tillvga fr att infrskaffa en? Syftar allts p en jttemyrslok (Myrmecophaga tridactyla).
Citera
2006-11-16, 21:39
Medlem
haha intressant, jag gjorde själv en djupdykning i ämnet för ett år sen ungefär efter att ha fascinerats av en på zoo i köpenhamn...hittade en artikel då om en familj i usa som hade en som husdjur, dom verkar inte alltför lätta att ha o göra med - jag återkommer!

EDIT: hittade artikeln: http://www.naturalhistorymag.com/mas...4_01_pick.html

Citat:
Though he made friends with man, he was not domesticated.
Citera
2006-11-16, 21:47
Medlem
Citat:
When threatened, it stands up on its hind legs, using its tail to aid balance, and may strike extremely rapidly with its claws or "hug" attackers much like a bear. An adult anteater is capable of fending off or even killing its main predators, big cats such as jaguar and puma.

Om dom kan dda jaguarer och pumor skulle jag tippa p att man inte fr ha dom som husdjur. Finns vl kanske hundar som kan ocks iofs men dom r nog snppet lttare att tmja.
Dessutom brukar myrslokar som bor omkring mnniskor vara aktiva p natten och sova p dagen, det r ju inte s kul.
Citera
2006-11-16, 21:50
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frëdrish
JAG = jttemyrslok (Myrmecophaga tridactyla).

Mig i fngenskap?!

Hade inte gtt, men fr egen del tnker jag iallafall nsta gng jag r i Brasilien, frska se en i verkligeheten.
Citera
2006-11-16, 21:58
Moderator
Tystnads avatar
Nej man fr inte ha vilda djur i fngskap som privat person i Sverige ,endast djurparker som har den rttigheten.
Var uppe i lokal blaskan hrom ret ,glmt exakt vad det var fr djur ,men lagen var kristall klar ,inga vilda djur som "husdjur"
Tror det r jordbruksverket som ligger bakom lagen.

r det inte lite svrt att utfodra en myrslok ,ha en massa myrstackar i frrdet r knappast ngon hjdare
Citera
2006-11-16, 22:15
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

r det inte lite svrt att utfodra en myrslok ,ha en massa myrstackar i frrdet r knappast ngon hjdare

Namnet till trots, ter den faktiskt mer termiter n myror.

Inte fr att det r ngon strre hjdare att ha termiter i frrdet heller, men...
Citera
2006-11-16, 22:17
Medlem
Kikkomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MYRSLOKEN

Mig i fngenskap?!

Hade inte gtt, men fr egen del tnker jag iallafall nsta gng jag r i Brasilien, frska se en i verkligeheten.

Tnkte p dig direkt d jag sg topic...
Citera
2006-11-16, 22:21
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Inte fr att det r ngon strre hjdare att ha termiter i frrdet heller, men...
Det borde vara vrre, om man inte gillar att tlta i minusgrader.

Lamas are easily domesticated. Som dom sger p AnimalPlanet. S en sn kanske funkar om du r ute efter ngot strre?
Citera
2006-11-16, 22:39
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det borde vara vrre, om man inte gillar att tlta i minusgrader.

Lamas are easily domesticated. Som dom sger p AnimalPlanet. S en sn kanske funkar om du r ute efter ngot strre?

Eller varfr inte en giraff? Fatta va coolt att ha en giraff hemma i kket
Citera
2006-11-16, 22:44
Bannlyst
.

Skulle vilja ha en tiger som attackerar kamphundar och andra penisförlängare.
Citera
2006-11-16, 22:57
Medlem
Capt. Speirss avatar
det r nog bara p flashback man behver lgga upp bilder p giraffer och lamor fr att mnniskor ska kunna knna sig delaktiga i diskussionen

personligen har jag alltid varit sugen p en vithaj
Citera
2006-11-16, 23:02
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capt. Speirs
det r nog bara p flashback man behver lgga upp bilder p giraffer och lamor fr att mnniskor ska kunna knna sig delaktiga i diskussionen

personligen har jag alltid varit sugen p en vithaj
Hng hr en vecka till eller tv, s mrker du att man inte behver lgga upp bilder p giraffer och lamor fr att mnniskor ska kunna knna sig delaktiga i diskussionen. Man lgger upp dom fr att ka underhllningsvrdet.

Alla dessa nykomlingar med frdomar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in