2011-07-22, 16:57
Medlem
Helle031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danosc
Ska plugga på lindholmen i Göteborg till hösten och har fått erbjudande på en 2a på Brännögatan i Majorna. Går älvsnabben någonstans i närheten? och hur är området, något att bo i eller är det bättre att vänta på något annat?
Älvsnabben går vid Klippan.
Majorna är Göteborgs kanske mest populära område, 3-5000 sökande på varje lägenhet där.
Du har nära till Götas och Red Lion som är två hyfsade mat/ölställen, du kan ta en kvällspromenad vid Röda Sten / Klippan och du har nära till Triumfglass där man ibland får köa 20 min för en glass.
Så avgör själv.
Senast redigerad av Helle031 2011-07-22 kl. 16:59.
Citera
2011-07-22, 18:17
Medlem
petters avatar
Nu får jag lov att mangla statistiken för nyinflyttande. Jag är visserligen härdad, vet inte om det beror på att man har sprungit på stan eller för att man jagat droger. Men gbg verkar variera mycket från hållplats till hållplats. T.ex bor jag i länsman och visst är det lite väl långt in till stan men att vara i stan på avenyn osv är mest bara nyhetens behag. Efter ett tag inser man att det är skönt att slippa åka in till stan, nästan allt finns i närheten.

Plus att Elinmördaren Yohannes inte bor kvar längre. Trodde aldrig att det skulle hända något sånt vid den här hållplatsen. Man kan lugnt säga att man kände ilska för att man inte fick en chans att plocka bort aset. Men vid de två ändhållplatserna i länsman så bor det faktiskt en del etniska svenskar, utöver mig själv alltså. Mycket lugnare vid de två hållplatserna än vid t.ex friskvårdstorget. Skulle jag få välja på hisingen så skulle jag ta nära statoil vid gropegårdsgatan. Tråkig utsikt men jag har hellre statoil alldeles intill.

Om det gällde kortedala så skulle jag hellre ta vid januarigatan än kortedala torg, mycket lugnare vid januarigatan, mest bara en massa juggar tycker jag. Bergsjön, hammarkullen, angered osv går bort. Tynnered och frölunda går också bort. Hellre några minuter extra på spårvagnen och att det är lugnt och skönt istället för nära stan och livat.
Citera
2011-07-22, 20:21
Medlem
Helle031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter
Nu får jag lov att mangla statistiken för nyinflyttande. Jag är visserligen härdad, vet inte om det beror på att man har sprungit på stan eller för att man jagat droger. Men gbg verkar variera mycket från hållplats till hållplats. T.ex bor jag i länsman och visst är det lite väl långt in till stan men att vara i stan på avenyn osv är mest bara nyhetens behag. Efter ett tag inser man att det är skönt att slippa åka in till stan, nästan allt finns i närheten.

Plus att Elinmördaren Yohannes inte bor kvar längre. Trodde aldrig att det skulle hända något sånt vid den här hållplatsen. Man kan lugnt säga att man kände ilska för att man inte fick en chans att plocka bort aset. Men vid de två ändhållplatserna i länsman så bor det faktiskt en del etniska svenskar, utöver mig själv alltså. Mycket lugnare vid de två hållplatserna än vid t.ex friskvårdstorget. Skulle jag få välja på hisingen så skulle jag ta nära statoil vid gropegårdsgatan. Tråkig utsikt men jag har hellre statoil alldeles intill.

Om det gällde kortedala så skulle jag hellre ta vid januarigatan än kortedala torg, mycket lugnare vid januarigatan, mest bara en massa juggar tycker jag. Bergsjön, hammarkullen, angered osv går bort. Tynnered och frölunda går också bort. Hellre några minuter extra på spårvagnen och att det är lugnt och skönt istället för nära stan och livat.
Du trodde aldrig att något som Elin-fallet skulle hända?
Det var väl vid Länsmanstorget (hållplats Temperaturgatan om jag inte minns fel) som Per Nordkvist blev mördad för en tjugolapp förra året?

Annars håller jag med dig lite i att det skiljer en hel del inom dom olika stadsdelarna.
Jag är uppvuxen i Backa och flyttade därifrån för bara några månader sedan så jag vet att det är ganska uppdelat i stadsdelarna.
Nu bor jag i Järnbrott som ligger mellan Tynnered och Högsbo, lugnare än de flesta ställena på Hisingen som jag varit en del på.
Fyra hållplatser tror jag att det är härifrån (Musikvägen) till Briljantgatan och det verkar ju onekligen vara en ganska stor skillnad på dessa områden.
Topasgatan är överöst med paraboler och bilbränder och i det här området har jag sett tre st paraboler och 0 bilar har brunnit sålänge jag bott här i alla fall.
Betydligt fler svenska flaggor än paraboler på balkongerna här.

Blev OT men ändå inte med tanke på att det är svårt att svara på hur ett litet område i en stadsdel är.
Känner till Majorna ganska väl men inte just Sandarna där Brännögatan ligger.
Senast redigerad av Helle031 2011-07-22 kl. 20:26.
Citera
2011-07-23, 10:24
Medlem
petters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helle031
Du trodde aldrig att något som Elin-fallet skulle hända?
Det var väl vid Länsmanstorget (hållplats Temperaturgatan om jag inte minns fel) som Per Nordkvist blev mördad för en tjugolapp förra året?

Annars håller jag med dig lite i att det skiljer en hel del inom dom olika stadsdelarna.
Jag är uppvuxen i Backa och flyttade därifrån för bara några månader sedan så jag vet att det är ganska uppdelat i stadsdelarna.
Nu bor jag i Järnbrott som ligger mellan Tynnered och Högsbo, lugnare än de flesta ställena på Hisingen som jag varit en del på.
Fyra hållplatser tror jag att det är härifrån (Musikvägen) till Briljantgatan och det verkar ju onekligen vara en ganska stor skillnad på dessa områden.
Topasgatan är överöst med paraboler och bilbränder och i det här området har jag sett tre st paraboler och 0 bilar har brunnit sålänge jag bott här i alla fall.
Betydligt fler svenska flaggor än paraboler på balkongerna här.

Blev OT men ändå inte med tanke på att det är svårt att svara på hur ett litet område i en stadsdel är.
Känner till Majorna ganska väl men inte just Sandarna där Brännögatan ligger.

Du har rätt, jag glömde bort mordet på Per Nordkvist. Ett annat problem med gbg är att skitungarna väldigt lätt kan ta vagnen till någon annan hållplats och ställa till problem. En bra sak man kan göra innan man flyttar är att kolla hur många paraboler, skitungar, ålder på skitungarna samt kontrollera på vasttrafik.se hur lång restiden är och hur många byten man måste ta.

Länsman tycker jag har blivit lugnare, de senaste månaderna har jag bara stört mig på de mindre skitungarna som kör minicross genom området fram och tillbaka. När man talar om trollen förresten, nu körde en förbi. Jag vet att det är MENA men hur är det ställt med föräldrarna egentligen? Jag hade aldrig låtit en son på 10-15 år bryta mot lagen såhär. Det låter löjligt men när barn får väl göra som de vill när de blir äldre. Eller kan det möjligtvis bero på att de vet att de inte är straffmyndiga?

Angående sandarna så tycker jag att det är ett skitlugnt område även om det ligger lite avsides. Sen får man tänka på att desto mer pretantiöst ett område blir, desto jobbigare blir grannarna.
Citera
2011-07-23, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Danosc
Ska plugga på lindholmen i Göteborg till hösten och har fått erbjudande på en 2a på Brännögatan i Majorna. Går älvsnabben någonstans i närheten? och hur är området, något att bo i eller är det bättre att vänta på något annat?

som någon annan sa, det är ett av de mest populära områdena...
om inte du tar den gör jag det!
Citera
2011-07-23, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acropol
utan tvekan tar du väl 1:an? då har du ju ditt eget + att gamlestan är inte direkt angered, biskopsgården etc. som sagt, har jag själv bott där och önskar jag fick förstahand på lägenheten jag hade i 1 år

nej men man delar ju spårvagn med dem....

guldheden utan tvekan.
Citera
2011-07-23, 11:17
Medlem
Nemjungs avatar
Jag ska inom kort flytta in i en lägenhet jag köpte i Linné, ska bli spännande, gött å bo så centralt.
Citera
2011-07-23, 12:26
Medlem
Helle031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Jag ska inom kort flytta in i en lägenhet jag köpte i Linné, ska bli spännande, gött å bo så centralt.
Linné är nice, nära till Slottsskogen, Masthugget, Majorna, Haga, Vasastan.
Sen finns ju både en och två restauranger att välja på längs Linnégatan....
Citera
2011-07-23, 15:06
Medlem
trehundras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Linné är en riktigt fin plats, dock svårt om man har småbarn bara!
Citera
2011-07-23, 17:55
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trehundra
Linné är en riktigt fin plats, dock svårt om man har småbarn bara!

Varför skulle de vara svårt? Har en jättestor lekplats ute på gården :P Över allt verkar de va ganska anpassat för mini kids, har sett massor med barnfamiljer i området, men klart att de finns bättre ställen för barnfamiljer
Citera
2011-10-31, 18:58
Medlem
Izak80s avatar
Vasastan i Göteborg, hur är det att bo där?

Hej

Jag och sambon har fått erbjudande om ett förstahandskontrakt på en nyrenoverad 2:a i Vasastan i Göteborg. Då vi inte känner till stan så väl så undrar vi vad det är för typ av område. Lägenheten ligger på en gata som heter Karl Gustavsgatan. Vi har varit och tittat på lägneheten och den ser jättefin ut med allt man kan tänka sig i form av tvättmaskin, torktumlare och nykaklat kök. Våra vänner försäkrar oss om att det är ett ok område men annars vet vi inte så mycket om det. Någon som bor där och kan berätta lite mer om hur det är och vilken typ av människor som bor där?
Citera
2011-10-31, 19:06
Medlem
SmileuronTVs avatar
Du kan vara lugn Vasastan i Gbg är ett av de bästa områden i stan! Centralt, och nära till allt! Själv har jag bott i både Biskopsgården och Olskroken och jag skulle "dödat" för en lgh i Vasastan när jag bodde i Gbg (om ekonomin tilåtit såklart)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in