2025-02-21, 01:19
Medlem
Hegamons avatar
Jag planerar att fråga läkaren om Modafinil. Jag får inte äta Concerta eller andra centralstimulerande, eller Strattera. Jag vill ha det mot add, snarare att jag vill det skärper till min hjärna, ökar dopaminet och tar bort mental trötthet som jag ofta får.

Tror ni det behövs motiveras mera än så? Jag har testat Concerta och det fungerade mycket bra på mig, blev en annan person, förmodligen utav att jag har lågt dopamin och Conterta återställde dopaminet. Personer som inte har brist på dopamin blir ofta uppstressade av centralstimulerande men jag blir fysiskt och psykologiskt mycket lugn av concerta. Jag misstänker att Modafinil kan ge mig ungefär samma effekt?

Just det här att jag blir lugn av centralstimulerarande har två läkare observerat och därför är dom öppna för att medicinera mig, men frågan är med vad.
Citera
2025-02-21, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag planerar att fråga läkaren om Modafinil. Jag får inte äta Concerta eller andra centralstimulerande, eller Strattera. Jag vill ha det mot add, snarare att jag vill det skärper till min hjärna, ökar dopaminet och tar bort mental trötthet som jag ofta får.

Tror ni det behövs motiveras mera än så? Jag har testat Concerta och det fungerade mycket bra på mig, blev en annan person, förmodligen utav att jag har lågt dopamin och Conterta återställde dopaminet. Personer som inte har brist på dopamin blir ofta uppstressade av centralstimulerande men jag blir fysiskt och psykologiskt mycket lugn av concerta. Jag misstänker att Modafinil kan ge mig ungefär samma effekt?

Just det här att jag blir lugn av centralstimulerarande har två läkare observerat och därför är dom öppna för att medicinera mig, men frågan är med vad.
Tvivlar på det.

Modafinil är inte förstahandsval för ADHD i Sverige, men det kan skrivas ut off-label om läkaren anser att det är medicinskt motiverat. Du kan behöva argumentera för att andra behandlingsalternativ inte fungerar för dig.

Det kan vara bra att förbereda dig på att läkaren vill diskutera andra alternativ först. Men om du tydligt kan motivera varför Modafinil kan vara rätt för dig och koppla det till dina tidigare erfarenheter, har du en god chans att få en konstruktiv diskussion.

Har du redan testat några andra icke-stimulerande läkemedel (förutom Strattera)?
Citera
2025-02-21, 22:34
Medlem
Citat:

Varför får du inte äta centralstimulerande?
Modafinil är ju även det.
Citera
2025-02-21, 23:05
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Varför får du inte äta centralstimulerande?
Modafinil är ju även det.

Opererat hjärtat, läkarna vill inte jag ligger över 120/80 som genomsnitt per dygn. Det kan också påverka QT-tiden på hjärtat (det förlänger inte tiden mellan att hjärtat drar sig samman och pumpar), vilket Strattera också kan göra även om det inte är centralstimulerande. Hjärtpatienter bör undvika sådant som påverkar QT-tiden för det kan eventuellt trigga arytmier om det finns latent problem med det.

Modafinil påverkar inte QT och höjer inte blodtrycket så mycket, hos vissa inte alls, det är som kaffe att det kan höja temporärt. Jag är inte säker alls på hur Modafinil påverkar blodtrycket men det verkar vara mildare mot blodtrycket iaf.

Edit: Kanske kan jag ej få Modafinil heller för det kan påverka QT i visa fall och det har ibland en blodtryckshöjande effekt. Det är centralstimulerande det med men inte så mycket som Ritalin/Concerta.

Jag behöver höja mitt dopamin det är mitt största problem. Sedan helst aktivera frontala cortex. Modafinil hade gjort dessa båda. Jag får fråga läkaren vad han säger.
Senast redigerad av Hegamon 2025-02-21 kl. 23:08.
Citera
2025-02-22, 13:07
Medlem
Citat:
Opererat hjärtat, läkarna vill inte jag ligger över 120/80 som genomsnitt per dygn. Det kan också påverka QT-tiden på hjärtat (det förlänger inte tiden mellan att hjärtat drar sig samman och pumpar), vilket Strattera också kan göra även om det inte är centralstimulerande. Hjärtpatienter bör undvika sådant som påverkar QT-tiden för det kan eventuellt trigga arytmier om det finns latent problem med det.

Modafinil påverkar inte QT och höjer inte blodtrycket så mycket, hos vissa inte alls, det är som kaffe att det kan höja temporärt. Jag är inte säker alls på hur Modafinil påverkar blodtrycket men det verkar vara mildare mot blodtrycket iaf.

Edit: Kanske kan jag ej få Modafinil heller för det kan påverka QT i visa fall och det har ibland en blodtryckshöjande effekt. Det är centralstimulerande det med men inte så mycket som Ritalin/Concerta.

Jag behöver höja mitt dopamin det är mitt största problem. Sedan helst aktivera frontala cortex. Modafinil hade gjort dessa båda. Jag får fråga läkaren vad han säger.
Där ser man, tack för upplysningen.

Kanske kan Bromatane vara något för dig?
Går ju inte att få utskrivet men finns att köpa.
Verkar ju kunna höja dopaminet utan några biverkningar.
Citera
2025-03-18, 06:46
Medlem
Sezlows avatar
Jag har tagit Modafinil i över tio år och det är ok enligt mig.
Jag har inte märkt av någon biverkning alls, förutom om jag tar det på eftermiddagen, då kan jag inte somna utan Zolpidem.
Senast redigerad av Sezlow 2025-03-18 kl. 06:52.
Citera
2025-05-07, 22:24
Medlem
zombie-nations avatar
Kan modafinil hjälpa mot kronisk trötthet? Blir man bara pigg eller blir man glad? Varför får man den inte från vården om man har kronisk trötthet?
Citera
2025-05-13, 21:07
Medlem
Jag har en bekant som äter modafinil, tror han gjort det i över ett år.
Han påstår iaf att det får honom att "fungera i vardagen" vilket han inte gjorde så bra tidigare.
Piggare, bättre driv, initiativförmåga.

Men absolut inget knark du blir hög på, då blir man nog djupt besviken.

Verkar snarare som att vissa individer lyfts upp ur dvalan av preparatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in