Min syster och min svåger köpte ett hus för ett par år sedan. Samma historia som din; ett äldre par som hade bott där sedan huset byggdes på 70-talet, rökt tagg inomhus så att det bokstavligt talat var ett gulnat innetak i salongen.
Att ställa ut en skål ättika fanns inte ens. Jag hjälpte dem att renovera och minns jag det rätt så åkte alla tapeterna ned, brutal skrubb och skrapning av tak och väggar utan tapeter. Rejäl ozonbehandling när man i praktik plastar in hela kåken, sprutar in ozon och låter det stå någon dag.
Efter det försvann faktiskt all rökodör och de kunde börja renovera efter eget behag! Men tänk på att det är mer arbete än att vädra och måla om ifall röken är ingrodd.
Rejäl ozonbehandling när man i praktik plastar in hela kåken, sprutar in ozon och låter det stå någon dag.
Efter det försvann faktiskt all rökodör och de kunde börja renovera efter eget behag! Men tänk på att det är mer arbete än att vädra och måla om ifall röken är ingrodd.
Nej man behöver inte plasta in hela kåken. Det är bara att ställa in några ozonaggregat och låta dom stå några dagar till en vecka. Inget som helst jobb, apparaterna står där och surrar i stillhet.
Nej man behöver inte plasta in hela kåken. Det är bara att ställa in några ozonaggregat och låta dom stå några dagar till en vecka. Inget som helst jobb, apparaterna står där och surrar i stillhet.
Ozon är tungt, om man inte plastar, tejpar osv så finns risken att det bara läcker ut innan det
når överallt.
Har samma problem i mi min lägenhet, förra ägaren var en skön rökare som bott där i 40 år utan att städa typ. Finns nog inget som tar bort lukten utan att byta ut tapeter och slipa + måla taket.
Återupplivar en gammal tråd då, hoppas ingen misstycker.
Bott ett par månader i en 1:a och rökte ibland i badrummet (enda rummet med dörr och fönster nära till hands). Jag vädrade alltid ordentligt innan jag stängde fönstret och tycker själv inte någon vidare lukt satte sig. Nu när jag håller på o flytta till en ny lägenhet så klagar min gamla hyresvärd på att det luktar rök (han vill säkert inte att jag ska få min massiva deposition tillbaka). Han vill att jag ska kontakta en svindyr saneringsfirma vilket jag inte har råd med och min deposition ska användas till att köpa saker till min nya lägenhet.
Saken är den, jag har alltid haft dörren stängd ut till övriga lägenheten och toaletten är max 2 kvm stor (ingen dusch), kan jag fixa detta själv?
Idag ska jag åka dit och skrubba allt med rengöringsmedel och ställa ut lite ättika. Finns det något mer jag kan göra, förutom att måla och tapetsera om, innan jag kontaktar en saneringsfirma? Ozongenerator, var kan man hyra en sådan?
Återupplivar en gammal tråd då, hoppas ingen misstycker.
Bott ett par månader i en 1:a och rökte ibland i badrummet (enda rummet med dörr och fönster nära till hands). Jag vädrade alltid ordentligt innan jag stängde fönstret och tycker själv inte någon vidare lukt satte sig. Nu när jag håller på o flytta till en ny lägenhet så klagar min gamla hyresvärd på att det luktar rök (han vill säkert inte att jag ska få min massiva deposition tillbaka). Han vill att jag ska kontakta en svindyr saneringsfirma vilket jag inte har råd med och min deposition ska användas till att köpa saker till min nya lägenhet.
Saken är den, jag har alltid haft dörren stängd ut till övriga lägenheten och toaletten är max 2 kvm stor (ingen dusch), kan jag fixa detta själv?
Idag ska jag åka dit och skrubba allt med rengöringsmedel och ställa ut lite ättika. Finns det något mer jag kan göra, förutom att måla och tapetsera om, innan jag kontaktar en saneringsfirma? Ozongenerator, var kan man hyra en sådan?
Det tar ganska lång tid innan röklukten verkligen sätter sig så skrubba och placera ut ättika bör funka faktiskt!
Jag har hyrt ut min etta på 40 kvm utan balkong i 18 månader och tydligen har det rökts något kopiöst.
Vanliga tobakscigaretter alltså . Är det någon sanerare, städare eller liknande här på Fb som kan ge mig lite handfasta tips!
Kontakta förra hyresgästen så får dom stå för kostnaden för en sanering av lägenheten. Ring din hyresvärd först och förklara för dom hur det ligger till.