2006-11-15, 16:06
Medlem
Hej!

Det har brunnit några våningar under min flickväns lägenhet och nu luktar det rök överallt i den och jag ska hjälpa henne att få bort lukten. Det är inga skador i hennes lägenhet förutom lukten. Tack vare att dåren som tände på lämnade sin lägenhetsdörr öppen så spreds röken till alla andra lägenheter och korridorer.

Ozonmaskin har vi inte tillgång till.

Jag minns ett TV3 Insider inslag där de testade att ta bort lukt genom att lägga en behållare med Ammoniak i bakluckan på en bil.
Vart får man tag på Ammoniak och fungerar det i en lägenhet? Har sökt på Biltema och Clas Ohlson utan resultat.

Att ställa ut ättika i en skål tänkte jag testa med men det är old school. Hur många timmar ska man ha det stående?
Citera
2006-11-15, 17:28
Medlem
tjaboooos avatar
använd inte skål utan nåt där ättikan får större yta mot luften, typ en tallrik.
använd även flera behållare och låt dom stå iallafall ett par dagar eller tills lukten försvunnit.

bakpulver har jag läst ska funka också.
Citera
2006-11-15, 17:41
Medlem
-jOE!s avatar
Ättika är ett gammalt beprövat knep. Köps i livsmedelsbutiken.
Citera
2006-11-16, 12:53
Medlem
kalabalikens avatar
Ring försäkringsbolaget och säg vad som har hänt. Om ni sen är beredda att betala självrisken för en röksanering är ju frågan.
Citera
2006-11-16, 13:06
Medlem
BalleKalles avatar
Tvätta alla gardiner, kuddar och kläder som hängde framme.
Skura alla "skurbara" ytor, torka rent utsidan på skåp garderober lister m.m.
Piska soffkuddar och dynor.
Torka alla golv noggrant.
Vädra länge.
I västa fall får ni tapetsera och måla om.
Citera
2006-11-16, 13:11
Medlem
Om det är riktigt mycket rök som tagit sig in så är det snudd på omöjligt att bli av med den helt och hållet, trots en total renovering. Röklukt sätter sig stenhårt i precis alla material och in i väggar och vägguttag ja precis överallt. Det är ett helvete.
Tyvärr.
Citera
2006-11-16, 13:32
Medlem
Men all sanering borde väl täckas av knäppgökens eller fastighetsägarens försäkring?
Citera
2006-11-16, 18:11
Medlem
Tack för alla tips!

Huset i fråga, är detta.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,931194,00.html

Kan tillägga att det inte ens finns några tapeter utan bara vita väggar, tack å lov så det blir att skura väggarna...

Bakpulver, måste testas iaf!

Vad jag vet så ska Svenska bostäders försäkring täcka saneringen men det kommer ta så lång tid innan dom har tid att sanera bort röklukten i lägenheten då dom har fullt upp på våningen som brann. Jag vill ju inte ha min tjej boende hemma hos mig tills dess
Citera
2006-11-16, 18:48
Bannlyst
Var du allvarlig när du frågade efter ammoniak...?

Fiinns i samtliga järnaffärer, byggvaruhus och välsorterade större livsmedelsbutiker. (Daskar trådskaparen i bakhuvudet med handflatan)

För det första kan ni nog få ekonomiskt bidrag från försäkringsbolaget om ni väljer att göra saneringen själva. Jag känner en familj som löste det på detta vis när deras område hade ett stort avloppshaveri och de skulle fått vänta i månader på att få sin källare sanerad från människors bajs... Diskutera det med försäkringsbolaget men se till att ni klarar av jobbet, sen är det försent att komma och be om gratis hjälp....

Ommålning får bort all lukt från väggarna. Fast ni kan ju testa med skurning först. 1/20 del ammoniak i en hink vatten tar utav bara helvete (ha HELA plasthandskar på er!)

Lycka till!
Citera
2006-11-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocco.siffredi
Vad jag vet så ska Svenska bostäders försäkring täcka saneringen men det kommer ta så lång tid innan dom har tid att sanera bort röklukten i lägenheten då dom har fullt upp på våningen som brann. Jag vill ju inte ha min tjej boende hemma hos mig tills dess
Se till att tjejen skaffar läkarintyg på att hon blir dålig av röklukten så kan ni/hon chilla på hotell tills det är gjort. Tipsa grannarna också så får de nog tummen ur.
Citera
2007-03-18, 16:49
Medlem
ChargEds avatar
Väcker denna tråd till liv igen. Hade en incident igår med mikropopcorn och timer som låste sig. När jag kom tillbaka till köket efter att jag började misstänka att det var fyra jävligt långa minuter så är det helt rökfyllt.
Nu luktar köket skit men jag har varit och köpt ättika och placerat ut. Dock så har jag inte slängt mikron, men den verkar ju vara en outtömlig källa av röklukt.

Kan man få lite råd här, måste jag slänga den satans apparaten eller kommer röklukten ur den försvinna? Har tvättat den med både diskmedel och ättika. Den som var helt vit innan har en fått en gulbrun färg.
Citera
2007-03-19, 06:36
Bannlyst
Släng skiten.

Ättika f.ö är jäkligt bra. Kom hem på fyllan en gång och skulle laga till ltie stripes. Somnade med stripsen i ugnen och sov gott i 8-10h. När jag vaknade luktade köket för jevligt!
Vädrade i 3 dagar utan resultat innan jag fick tipset om ättika. Räckte med en dag så var lukten borta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in