2006-11-13, 20:25
Medlem
Har de senaste dagarna käkat på McDonalds och Burger King och alltid trots en god natts sömn blivit plågsamt trött efter att jag käkat där. Vad beror det på?
Citera
2006-11-13, 20:26
Medlem
roppans avatar
Kan det ha med ditt alkoholintag i helgen att göra?
Citera
2006-11-13, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roppan

Citera
2006-11-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roppan

Spelar ingen roll man blir ändå lika förbannat trött varje gång.
Citera
2006-11-13, 20:57
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mehmet
Har de senaste dagarna käkat på McDonalds och Burger King och alltid trots en god natts sömn blivit plågsamt trött efter att jag käkat där. Vad beror det på?
Snabba kolhydrater påverkar blodsockernivån negativt, så att det stiger hastigt och sedan stupar brant. Lågt blodsocker gör att du känner dig trött och hängig. Snabbmat är snabba kolhydrater.
Citera
2006-11-13, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Snabba kolhydrater påverkar blodsockernivån negativt, så att det stiger hastigt och sedan stupar brant. Lågt blodsocker gör att du känner dig trött och hängig. Snabbmat är snabba kolhydrater.

Som jag trodde då. Tack!
Citera
2006-11-13, 22:44
Medlem
Litet gult djurs avatar
Kan också vara att du äter för stora portioner. Blodet rusar ner i magen när man äter och det gör en trött, det kan mildras om man äter mindre portioner (som det inte blir så kostsamt för kroppen att smälta) oftare, då kompenseras "blodförlusten" av det förhöjda blodsockret.

Jag tycker det är bra att ta en siesta efter maten innan kaffet, då får man liksom en extra dag-i-dagen när man vaknar utvilad med energi i kroppen.
Citera
2006-11-13, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

Så är det. Det är också så att när man äter mycket så måste kroppen arbeta mer för att förbränna maten. Då blir man trött.
Citera
2006-11-14, 00:42
Medlem
Ska försöka hålla mig undan från burgerjointsen men om man ändå mot förmodan skulle hamna där kör jag bara på en burgare. Den bör väl ge minst insulinpåslag?
Citera
2006-11-14, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mehmet
Ska försöka hålla mig undan från burgerjointsen men om man ändå mot förmodan skulle hamna där kör jag bara på en burgare. Den bör väl ge minst insulinpåslag?

Är inte helt säker, men jag antar att det är så. Det som kräver insulin är ju just kolhydrater, så stripsen är nog bra att skippa. Eftersom protein inte behöver särskilt mkt insulin och dressingen ger långsam energi så är nog bara en burgare inte så farligt. Skulle väl bara vara brödet som inte är bra, men du kan ju alltid ta en såndär med fullkornsbröd om det finns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in