Jag och en polare har planerat att resa med hjälp av en säng och heliumballonger. Nu undrar jag hur mycket helium det krävs för att få oss att lyfta. Vår totala vikt kommer att ligga på 250-300 kilo.
Haha, rena mythbustersavsnittet med andra ord. Mängden helium som behövs är oerhört stor och därmed är er plan knappast genomförbar i praktiken.
Den är genomförbar. Den MÅSTE vara genomförbar! Här länkar jag till en bild på en kille som lyfter med hjälp av heliumballonger. Så ungefär tre gånger så många ballonger skulle vi behöva. Kanske. Kan någon hjälpa mig att bestämma hur många liter det kan vara? Dom ska kunna lyfta 250-300 kilo. http://www.reklamballonger.se/helium.php
Ja, alltså det går ju att lyfta från marken förstås men du kommer att behöva enormt mycket "ballong" för det (därav inte praktiskt genomförbart). Grovt räknat så har 1m3 helium en lyftkraft på 1 kilo. Du behöver alltså över 300 kubikmeter heliumfylld ballong. Utöver det så kommer du ju inte kunna styra vart du åker då du saknar motorerna från en zeppelinare och du kan inte heller reglera höjd och välja vilken vind du vill flyga med som med en varmluftsballong.
Man tar med sej en nål upp så är det kirrat!
Synd bara att det är så jävla dyrt med Helium.
Btw, skulle man inte kunna mörda någon utan att lämna så stora spår?
Styrningen och landningsplatsen är inget problem, det får gå som det går. Hmmm, måste nog dra ner vikten lite och inte ta en kingzize bed som fartyg...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!