Citat:
Ursprungligen postat av IbnRushd
Det är en utveckling som inte är odelat positiv, menar jag. Kanske har den gjort oss till sämre moraliska varelser?
Generellt sätt har den säkert bidragit till det. Eller kanske inte till sämre moraliska varelser, men mindre ansvarstagande varelser. Vi litar på att det tar någon annan hand om åt oss.
Citat:
U-landsbiståndet är äkta välgörenhet, och det som jag mest tänker på. Men det är ju så försvinnande litet. Det är bara 1% av statens budget som går dit. Det är alltså bara en ynka pyttebit av din inbetalade skatt som går till nödställda människor i fattiga länder.
Ja, men 1 % av en statsbudget innebär ju rätt så mycket pengar ändå. Vad jag vet, så finns det inget land som skänker mer per capita än vad vi gör?
Citat:
Men att det skall behöva ordnas en gala för något som borde framstå som en moralisk självklarhet för varje förnuftig människa, som tjänar långt mera än vad hon eller han behöver för att klara sig!
Ja, visst är det beklagligt. Själv har jag inget överskott av pengar, men när jag hade det, så var jag främst generös mot människor i min närmaste omgivning. Sedan är ju begreppet "Behöver" så oerhört flexibelt. Vi här i Sverige anser ju oftast att vi "behöver" mer än bara mat, kläder och tak över huvudet.
Citat:
Seriösa biståndsorganisationer redovisar exakt hur pengarna används. Att vår hjälp inte helt kan utplåna lidandet är inget motargument. Just detta att var och en av oss kan bidra till att minska lidandet, är argument nog för att det skall vara vår plikt att skänka av vårt eventuella personliga överflöd till välgörenhet. Även om bara 30 kr av din inbetalade hundralapp når ända fram, så kan den räcka för att köpa några veckors antivirusmedicin åt ett HIV-smittat barn i Afrika (piratkopiering av licensmediciner har gjort möjligt de billigare priserna på läkemedel mot HIV).
Här handlar det nog mycket om att vi inte (eller åtminstone gäller det mig) kan ta in allt det lidande som förekommer i 3:e världen. Hur mycket vi än skänker, så hör vi ständigt om ökade skaror av svältande, flyende människor, och problemen tycks inte avhjälpas med pengar. Att tänka på varje människoliv som går till spillo.... Det är så plågsamt, så den insikten stänger jag helt enkelt av, för att inte gå under som människa. Om jag så skänkte bort allt jag hade, så skulle det bara vara en droppe i havet för den lidande mänskligheten, tv-rutan skulle fortfarande fyllas av fasansfulla bilder och reportage om människor som svälter, dödas i krig eller av sjukdomar. Och då tänker jag att jag betalar utan gnäll den högsta skatten i världen och en stats möjligheter är mycket större än mina och det får räcka. Om jag hade ett överflöd av pengar så kanske jag skulle tänka annorlunda, men jag tillhör förvisso den fattigare delen av svenska folket. Dessutom kan jag inte se varför just att skänka pengar skulle vara viktigare än att t ex engagera sig ideellt i olika organisationer och bidra med sig själv som person.
mvh
tt