2006-11-13, 13:01
Medlem
SamBams avatar
Åker Silja ganska mycket till Helsingfors och det är inte några nöjeskryssningar, så jag kom på att man kanske skulle ta med sig bärbara för och få tiden och gå.
Dom har Konferensutrymmen, men har dom trådlös internet, då skulle man skulle kunna sitta i närheten av dom lokalerna och koppla upp sig.

Jag har ingen aning varför jag inte tänkt på det här tidigare.
Och jag hitta ingen info på hemsidan.
Citera
2006-11-13, 14:31
Medlem
mobeuss avatar
Silja Festival har Telia Homerun men signalen är så svag att den bara funkar vid deras konferenscenter.
Citera
2006-11-13, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobeus
Silja Festival har Telia Homerun men signalen är så svag att den bara funkar vid deras konferenscenter.

Finlandsfärjor är väldigt dåliga miljöer för trådlösa nätverk, eftersom de till så stor del består av metallplåt. Det dämpar signalen fort, och skulle kräva väldigt många basstationer för att få bra täckning.

Detsamma gäller mobiltelefoni.
Citera
2006-11-13, 14:42
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Finlandsfärjor är väldigt dåliga miljöer för trådlösa nätverk, eftersom de till så stor del består av metallplåt. Det dämpar signalen fort, och skulle kräva väldigt många basstationer för att få bra täckning.

Detsamma gäller mobiltelefoni.
Vad jag menade var att de bara verkar ha en basstation vid konferenscentret för man anser att bara företag är intresserade av internetaccess ombord. Däremot fanns det några slutna nät som tillhör Silja.
Citera
2006-11-13, 14:51
Medlem
SamBams avatar
Tack för svaren, får väll hänga i baren då.
Citera
2006-11-27, 16:46
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamBam
Tack för svaren, får väll hänga i baren då.

3G fungerar fint en bra bit ut...( kan ju ha riktantenn till datakortet oxå )
Citera
2006-11-28, 11:32
Medlem
99stoffe99s avatar
Som tidigare sagt så är bästa tipset att hänga utanför konferensavdelningen. Där har de garanterat ett WLAN som troligtvis är helt öppet för access.. Vad gäller mobiltelefoni så sitter ofta basstationer för GSM monterade runtom skeppet. Användning av skeppets egna GSM-nät brukar oftast vara svinigt dyrt.
Citera
2007-01-05, 10:24
Medlem
Viking Lines Ålandsfärjan har ett fritt trådlöst nät. Det finns även några få platser där man kan få eluttag, men dom är väldigt få och brukar bli upptagna ganska fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in