2006-11-12, 23:37
Medlem
relativs avatar
Hoppas det här är rätt forum, flytta gärna annars mod. Blir lite förvirrad av alla datorforum

Jag har på något jävla vis supit sönder preset brushes i PS. Penseln brukar vara så att man kan skissa bra med ritplatta, alltså att färgen blir starkare ju hårdare man trycker och penseldraget blir tjockare ju hårdare man trycker. Det brukar inte vara nån gigantisk skillnad, men i alla fall så att det går bra att skissa. Nu blir strecket bara tjockt och ifyllt hela vägen, oavsett hur löst/hårt jag trycker.

Jag har suttit halva kvällen och försökt pilla på diverse inställningar, men det verkar bara bli värre. Jag har ju inte varit inne på något sådant och ändrat TILL det här, så det borde ju inte krävas något jätteinsats för att ändra tillbaka heller?

Om någon vet vad jag kan göra vore det guld värt!
Citera
2006-11-12, 23:57
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Välj en pensel tryck F5. I penselmenyn till vänster om dina penslar har du olika val Tex shape dynamics och other dynamics(?). Klicka på texten så du får upp en meny. Där skall du ändra control för önskad funktion (tex. pacity och flow) till pen pressure.

Ber om ursäkt om det inte är så tydligt men jag har inte PS framför mig just nu och minnet sviker till viss del.
Citera
2006-11-13, 00:07
Medlem
relativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plast_i_gräset
Välj en pensel tryck F5. I penselmenyn till vänster om dina penslar har du olika val Tex shape dynamics och other dynamics(?). Klicka på texten så du får upp en meny. Där skall du ändra control för önskad funktion (tex. pacity och flow) till pen pressure.

Ber om ursäkt om det inte är så tydligt men jag har inte PS framför mig just nu och minnet sviker till viss del.

Jag har suttit och pillat på alla val i den menyn, men det verkar inte finnas något som ändrar i den riktningen jag önskar
Citera
2006-11-13, 01:15
Medlem
phatzs avatar
Jag måste starta burken med ritplattan inkopplad i USB-porten för att det ska fungera med tryckkänslighet. Det är alltså mjukvaran som måste laddas korrekt för att det ska funka. Har du en Wacom är nog detta problemet.
Citera
2006-11-13, 01:38
Medlem
relativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phatz
Jag måste starta burken med ritplattan inkopplad i USB-porten för att det ska fungera med tryckkänslighet. Det är alltså mjukvaran som måste laddas korrekt för att det ska funka. Har du en Wacom är nog detta problemet.

Jag har en Wacom, men jag har aldrig haft det problemet förut.. Men det är väl värt ett försök, ska testa, tack.

Kan man reset:a brushinställningarna på något vis? Så de blir default?
Citera
2006-11-13, 01:47
Medlem
phatzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relativ
Jag har en Wacom, men jag har aldrig haft det problemet förut.. Men det är väl värt ett försök, ska testa, tack.

Kan man reset:a brushinställningarna på något vis? Så de blir default?

Ja, i drop-downboxen där du kan välja olika brushes finns det en liten rund knapp med en svart pil som pekar till höger. klicka på den så finns det ett alternativ som heter "Reset Brushes".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in