Citat:
Ursprungligen postat av lill-me
Skapats av någon i ett visst syfte? Refererar du nu till en person eller ett djur etc?
Ett träd som exempel, det har inte skapats av någon person, utan av ett annat träd. Men det trädet har ett syfte, det ger syre. Det ger hem åt små insekter m.m.
Och eftersom det trädet skapades av pollen, från ett annat träd. Har det trädet då fått funktionen att ha pollen, för att kunna föra sitt syfte vidare och mera globalt.
Och någonting jag har fått för mig? :P
Jag tror ingenting skapas som inte fyller någon som helst funktion. Oavsett om det är människan som skapar det, naturen. Evolutionen osv.
Allting måste ju ha en mening alltså ett syfte.
Om trädets "syfte" är att skapa syre, vad är då syrets "syfte". Om inte syret har något syfte så har ju inte trädet något syfte heller.
Jag fortsätter glatt. Syrets syfte är att ge liv åt djur. Djurens syfte är att skapa koldioxid. Koldioxidens syfte är att ge liv åt trädet.
För att det skall finnas ett syfte så måste det finnas önskan av någon/något.
Fyller livet någon som helst funktion? Vem/vad vill att djur och växter skall finnas?
Religioner har löst detta mha en "gudomlig plan", alltså växter och djur och allt annat har som uppgift att följa (i brist på bättre ord) denna plan.
Men vad är då syftet med denn "gudomliga plan"? Att gud skall bli glad?
Detta kan man filosofera om hur länge som helst utan att komma fram till någonting förutom cirkelresonemang och oändliga kedjor med varför?/därför!/varför?/därför!
Själv nöjer jag mig med att inse att jag inte är kapabel att förstå Den Stora Sanningen och istället vara glad för det lilla. Ignorance is bliss.