Citat:
Ursprungligen postat av obotlig_realist
Jag har aldrig förstått kritiken av de nyare versionerna av konstgräs.
En del gräsplaner är i så förskräckligt dåligt skick så man fattar inte varför man ska spela överhuvudtaget.
Jag vet inte hur många gånger jag sett bollar som fått vansinniga bollbanor pga en tuva.
För att inte talla om leriga planer pga regn, stenhårda planer pga kyla, hala planer pga regn och kyla, dobbar som fastnat i gräset med avslitna korsband som följd osv.
En modern konstgräsbana är helt slät, utan några ojämnheter som kan störa. Det ger en betydligt större säkerhet i passningspelet då man faktiskt vet att bollen inte kommer fastna på någonting på vägen. Det ger ett renare spel helt enkelt.
Däremot håller jag med om att en bra gräsplan alltid är det bästa alternativet givetvis. Det ger de klart bästa förutsättningarna. Men om det inte finns någon bra gräsplan, anser jag att alternativet är glasklart.
Sverige ligger inte där Spanien ligger och det får vi lida väldigt mycket av i form av tappade träningstimmar gentemot länderna längre söderut. Allsvenskan skulle vara en mycket mer slagkraftig liga om vi bara fick konkurrera på samma villkor som t ex Spanien.
Vi behöver mer speltid, på bra planer.
Därför bör Sverige bygga ut med den modernaste formen av konstgräs, på samtliga allsvenska arenor och helst nedåt i seriesystemet också.
Dock tycker jag att man även ska försöka utveckla naturgräsets möjligheter. Men som sagt var vi lever i kalla Norden.
Träningstider, visst. Men det har man börjat lösa ordentligt i form av träningshallar, med konstgräs förstås. Där inne kan man träna året runt.
Sen är det hyffsat klart och bevisat att de sämre planerna i Sverige, mer handlar om ekonomi (läs snålhet) än själva klimatet. Är du beredd att betala för det kan du ha en helgrön, fin och schysst matta TIDIGT på våren. Det handlar om kunskap att sköta den rätt och jag tror att svenska planskötare andvänder sig av ganska simpla, klassiska metoder angående planskötning. Säkert i brist på pengar. In med mer vetenskap och det går vägen.
Sen har vi förstås inte råd att likt Chelsea byta mattan X gånger per år. Men så spelar vi ju inte under vintern heller. Tror att saker som planvärme är en bra början, och med mer avancerad teknik ska vi nog lyckas få fason på mattorna även i det här landet