2006-11-14, 20:35
Medlem
Givetvis är konstgräs framtiden. Utvecklingen går framåt i rasande fart och snart är konstgräset bättre än vanligt gräs.
Citera
2006-11-14, 20:59
Medlem
Planens skick tillhör charmen med sporten. Plastgräs känns så billigt och förstör spelet. Säsongen är lagom lång och planerna fungerar för det mesta så varför snåla med konstgräs?

Nu när jag äntligen kan spela igen så ska det lukta gräs när man får äta gräs.

Fotboll ska lukta gräs, jord och svett.
Tröjan ska lukta sköljmedel
Omklädningsrummet ska lukta bränt element, fukt och mögel
Benskydden ska lukta Djurgårdare
Vaktmästaren ska ibland få utbrott över onödiga glidtacklingar som gör revor i gräset.

Det tillhör spelet.
Citera
2006-11-15, 22:36
Medlem
Kyparens avatar
Om alternativet är att lägga ner fotbollen så kanske. Fotboll är en grässport. Spelar ingen roll hur många generationer det går man slår iaf ihjäl sig om man ramlar och tekniken är helt annorlunda än vid äkta gräs. Sedan bara en sådan sak som lukten. Det enda Glenn Hysén hade åstakommit borta mot England på plast hade varit trasiga knän och ett kraftigt bättrat målsnitt för Gary Liniker

Tänk om dom länder som inte grejar konstfrusen is skulle börja lira hockey på sån där makropol eller vad det heter(plast man kan åka skridskor på). Hur kul skulle det vara och skulle det få heta ishockey?
Citera
2006-11-16, 16:18
Medlem
uniteders avatar
Att säga att fotboll ska spelas på riktigt gräs för att det är en del av sporten är lika bakåtsträvande som att säga att man inte får tjäna pengar på sin sport.

Konstgräset kanske inte är riktigt uppe i naturgräsets klass ännu men utvecklingen har gått snabbt framåt och det finns väl ingen anledning att ro nåt annat än att den utvecklingen kommer fortsätta?

Och att det skulle bli en sämre upplevelse att titta på matcher för att det spelas på konstgräs är ren bullshit, om något blir det ju på många ställen bättre eftersom mattan är bättre, speciellt på våren och hösten.
Citera
2006-11-16, 18:22
Medlem
Många som gillar konstgräs är bakåtsträvande i argumentationen. Konstgräs har funnits i över 25 år och redan då sa man att det går fort frammåt.
Det är skillnad mellan gräs och plast, det är naturligt att folk föredrar de olika varianterna.

Många verkar tro att man kan förbättra plast men inte gräs.

Jag personligen tror mer på nya metoder för att hålla gräsmattorna i bättre skick. Det behövs bara några grader och skydd för höstregn så tror jag att man kan ha fina planer längst ut på vår/höst-kanten.

Allt handlar om pengar, plast är idag sämre och fattigare.
Citera
2006-11-16, 18:35
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoff
Många som gillar konstgräs är bakåtsträvande i argumentationen. Konstgräs har funnits i över 25 år och redan då sa man att det går fort frammåt.
Det är skillnad mellan gräs och plast, det är naturligt att folk föredrar de olika varianterna.

Många verkar tro att man kan förbättra plast men inte gräs.

Jag personligen tror mer på nya metoder för att hålla gräsmattorna i bättre skick. Det behövs bara några grader och skydd för höstregn så tror jag att man kan ha fina planer längst ut på vår/höst-kanten.

Allt handlar om pengar, plast är idag sämre och fattigare.

Vad han sa!

Är övertygad om at de klubbar som har eller funderar (DIF) över plastgräs bara tänker på den enklaste och vad dom tror är den billigaste vägen ut. Erfarenheten från alla möjliga områden säger att det är en dålig, mycket dålig väg att följa. Kvalité kostar alltid.

Vi har klarat oss på vanligt gräs i över 100 år, jag tror nog att det går att fortsätta på den vägen. I synnerhet med tanke på växthuseffekten...
Citera
2006-11-16, 18:40
Medlem
Carolus.Rexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Vi har klarat oss på vanligt gräs i över 100 år, jag tror nog att det går att fortsätta på den vägen. I synnerhet med tanke på växthuseffekten...

Word! Klimatförändringarna får inte undantas. Vi håller på att få ett allt varmare klimat i Sverige, något som självklart påverkar fotbollen och planerna.

Föredömet borde vara uppvärmt gräs med stängbart tak. Vem vet, vid nästa renovering av den nya nationalarenan i Solna kanske man kan ta bort taket.
Citera
2006-11-16, 19:04
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C64
Jo, så hette det ja. Jasså det är så jäkla dyrt? Vad kan det kosta?

Tydligen kostar det runt 2,5 miljoner att fixa till GrassMaster till mattan, en spottstyver i jämförelse med de 180 miljoner man ska lägga på hela arenan kan tyckas. Hoppas verkligen. Både Kalmar och Helsingborg planerar tydligen för GM.

/feldgrau
Citera
2006-11-16, 19:37
Medlem
obotlig_realists avatar
Jag har aldrig förstått kritiken av de nyare versionerna av konstgräs.
En del gräsplaner är i så förskräckligt dåligt skick så man fattar inte varför man ska spela överhuvudtaget.
Jag vet inte hur många gånger jag sett bollar som fått vansinniga bollbanor pga en tuva.
För att inte talla om leriga planer pga regn, stenhårda planer pga kyla, hala planer pga regn och kyla, dobbar som fastnat i gräset med avslitna korsband som följd osv.

En modern konstgräsbana är helt slät, utan några ojämnheter som kan störa. Det ger en betydligt större säkerhet i passningspelet då man faktiskt vet att bollen inte kommer fastna på någonting på vägen. Det ger ett renare spel helt enkelt.

Däremot håller jag med om att en bra gräsplan alltid är det bästa alternativet givetvis. Det ger de klart bästa förutsättningarna. Men om det inte finns någon bra gräsplan, anser jag att alternativet är glasklart.
Sverige ligger inte där Spanien ligger och det får vi lida väldigt mycket av i form av tappade träningstimmar gentemot länderna längre söderut. Allsvenskan skulle vara en mycket mer slagkraftig liga om vi bara fick konkurrera på samma villkor som t ex Spanien.
Vi behöver mer speltid, på bra planer.

Därför bör Sverige bygga ut med den modernaste formen av konstgräs, på samtliga allsvenska arenor och helst nedåt i seriesystemet också.

Dock tycker jag att man även ska försöka utveckla naturgräsets möjligheter. Men som sagt var vi lever i kalla Norden.
Citera
2006-11-16, 20:09
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obotlig_realist
Jag har aldrig förstått kritiken av de nyare versionerna av konstgräs.
En del gräsplaner är i så förskräckligt dåligt skick så man fattar inte varför man ska spela överhuvudtaget.
Jag vet inte hur många gånger jag sett bollar som fått vansinniga bollbanor pga en tuva.
För att inte talla om leriga planer pga regn, stenhårda planer pga kyla, hala planer pga regn och kyla, dobbar som fastnat i gräset med avslitna korsband som följd osv.

En modern konstgräsbana är helt slät, utan några ojämnheter som kan störa. Det ger en betydligt större säkerhet i passningspelet då man faktiskt vet att bollen inte kommer fastna på någonting på vägen. Det ger ett renare spel helt enkelt.

Däremot håller jag med om att en bra gräsplan alltid är det bästa alternativet givetvis. Det ger de klart bästa förutsättningarna. Men om det inte finns någon bra gräsplan, anser jag att alternativet är glasklart.
Sverige ligger inte där Spanien ligger och det får vi lida väldigt mycket av i form av tappade träningstimmar gentemot länderna längre söderut. Allsvenskan skulle vara en mycket mer slagkraftig liga om vi bara fick konkurrera på samma villkor som t ex Spanien.
Vi behöver mer speltid, på bra planer.

Därför bör Sverige bygga ut med den modernaste formen av konstgräs, på samtliga allsvenska arenor och helst nedåt i seriesystemet också.

Dock tycker jag att man även ska försöka utveckla naturgräsets möjligheter. Men som sagt var vi lever i kalla Norden.

Träningstider, visst. Men det har man börjat lösa ordentligt i form av träningshallar, med konstgräs förstås. Där inne kan man träna året runt.

Sen är det hyffsat klart och bevisat att de sämre planerna i Sverige, mer handlar om ekonomi (läs snålhet) än själva klimatet. Är du beredd att betala för det kan du ha en helgrön, fin och schysst matta TIDIGT på våren. Det handlar om kunskap att sköta den rätt och jag tror att svenska planskötare andvänder sig av ganska simpla, klassiska metoder angående planskötning. Säkert i brist på pengar. In med mer vetenskap och det går vägen.

Sen har vi förstås inte råd att likt Chelsea byta mattan X gånger per år. Men så spelar vi ju inte under vintern heller. Tror att saker som planvärme är en bra början, och med mer avancerad teknik ska vi nog lyckas få fason på mattorna även i det här landet
Citera
2006-11-16, 20:12
Medlem
Vryzass avatar
http://img179.imageshack.us/img179/3069/picture1yg3.jpg

En bild på norska klubben Moldes plan i mars...Notera snön i bakgrunden.

Vi behöver inte konstgräs! Fakta!
Citera
2006-11-16, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
http://img179.imageshack.us/img179/3069/picture1yg3.jpg

En bild på norska klubben Moldes plan i mars...Notera snön i bakgrunden.

Vi behöver inte konstgräs! Fakta!
Det ligger väl snö kvar i Sverige också även om det är många plusgrader, speciellt sådär uppe i berg.
Sen kan det inte spelats mycket på den där planen på ett tag eftersom gräset knappt är utslitet av det man kan se på bilden. Annars har dom gjort ett väldigt bra jobb.
Men absolut, värmeslingor i gräset och andra lösningar är alternativ att prova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in