• 1
  • 2
2006-11-12, 10:01
Medlem
jomenvisst84s avatar
Har börjat käka lite smått igen efter avslutad LCD-kur och kyckling har blivit huvudmaten. Grejen är den att jag vill äta fettsnålt och det brukar ju vara så att fettsnålt=mindre gott.

Finns det några smakrika och enkla såser till kyckling och ris/potatis? Curry är jag trött på och köpsåserna smaker för jävligt.

Tipsa på!
Citera
2006-11-12, 10:15
Medlem
Smakrik och fettsnålt går inte ihop.
Citera
2006-11-12, 10:18
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Mehmet har dessvärre rätt. Det är lagen om alltings jävlighet, ju godare något är, ju ohälsosammare är det.
Undrar varför det är så egentligen? Kanske är det guds sätt att pröva vår karaktär eller något?
Citera
2006-11-12, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Mehmet har dessvärre rätt. Det är lagen om alltings jävlighet, ju godare något är, ju ohälsosammare är det.
Undrar varför det är så egentligen? Kanske är det guds sätt att pröva vår karaktär eller något?

Nä, det är för att kroppen behöver fett.
Citera
2006-11-12, 11:09
Medlem
jomenvisst84s avatar
Nja, relativt fettsnålt kan ju vara gott, tacosåser är ju t.ex. goda, dom är inte speciellt rika på vare sig kalorier eller fett
Citera
2006-11-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Nja, relativt fettsnålt kan ju vara gott, tacosåser är ju t.ex. goda, dom är inte speciellt rika på vare sig kalorier eller fett

Ta du din tacosås till kycklingen då så håller jag mig till min smörbaserade bearnaissås och oxfile.
Citera
2006-11-12, 13:47
Medlem
Ledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mehmet
Ta du din tacosås till kycklingen då så håller jag mig till min smörbaserade bearnaissås och oxfile.

Don't tempt me Blir ju hungrig.

En sås som är bra med kycklingfilé och ris:

Häll i matlagningsgrädde i en stekpanna. Värm den. Tillsätt därefter soya, typ 1-1 och en halv matsked. Sedan tar du en sked svartvinbärsgelé i den där sörjan och rör om tills den har gått ut. Vet inte om det är korrekta mått , men pröva dig fram. Väldigt gott. Och inte så värst mycket fett.
Citera
2006-11-12, 14:36
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare

Det är för att du vant dig med fet mat, slutar du äta det under lång tid sänks ribban för vad du tycker är gott kontra onyttigt.
Samma gäller med socker/godis och salt.
Citera
2006-11-12, 19:40
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren
Don't tempt me Blir ju hungrig.

En sås som är bra med kycklingfilé och ris:

Häll i matlagningsgrädde i en stekpanna. Värm den. Tillsätt därefter soya, typ 1-1 och en halv matsked. Sedan tar du en sked svartvinbärsgelé i den där sörjan och rör om tills den har gått ut. Vet inte om det är korrekta mått , men pröva dig fram. Väldigt gott. Och inte så värst mycket fett.

Tack, ska prova den imorrn

Är det 1dl matlagningsgrädde ungefär?
Citera
2006-11-12, 19:46
Medlem
Köp en förpackning Stinas Kyckling och skicka in i ugnen. Kycklingspadet häller du sen upp i en skål och i med en 3:a gräddfil, salt och peppar och blanda. Makalöst gott!
Citera
2006-11-12, 20:05
Medlem
dePauls avatar
Jag har startat en tråd som handlar om sötsur sås. Den går alldeles utmärkt till grillad kyckling, fläsk och kött. Den behöver heller inte vara speciellt fet. En msk rapsolja, det är allt i fettmängd.

Om du är intresserad så kan jag lägga in receptet i min tråd.

~Paul~
Citera
2006-11-12, 20:42
Medlem
Ledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Tack, ska prova den imorrn

Är det 1dl matlagningsgrädde ungefär?

Ja det går bra. Beror på hur mycket sås du vill ha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in