• 1
  • 2
2006-11-12, 05:29
Medlem
ricky nr:1s avatar
jobbar som mekaniker på en auktoriserad citroen/hyundai verkstad.

någon/några som har problem med sin bil?

isåfall är det fritt fram att fråga!
mvh // ricky nr:1
Citera
2006-11-12, 05:51
Bannlyst
Är det standard att TEJPA fast nummerplåtarna nuförtiden? Min ramlade av igår, jävlar vad tjurig jag blev när jag såg att den satt fast med 4 smala remsor dubbelhäftande!

Hyundai Accent, 2006 är det jag åker i.
Citera
2006-11-12, 08:51
Medlem
Shuriks avatar
Funderar på hyundai Sonata V6, hur är bilen att skruva med? krävs mycket special verktyg? Vad kostar delarna typ vattenpump, bränslefilter, länkarmar, drivaxlar, svårt att byta kamrem?

Vanliga fel?

tycker huyndai verkar va en komfortabel bil, det enda jag retar mig på är namnet, hyundai det låter ju förjävligt.

vad sägs om den här?

http://www.blocket.se/vi/9571835.htm?ca=14_s
Citera
2006-11-12, 08:52
Medlem
Bra initiativ!!
Citera
2006-11-12, 08:59
Medlem
Truxas avatar
Jag har köpt en krockad Hyundai Santa Fe -04 från Belgien, där återställningsknappen för det där som bryter det mesta vid en frontalkrock behöver tryckas på lite.

Var sitter den.....?
Citera
2006-11-12, 17:56
Medlem
Hyundai Accent -00
Antennen till startspärren utbytt då bilen vägrade starta.

"Motorlampan" tänds i tid och otid, verkstad har ingen aning om felet. Tändsystemet säger dom men allt är ju bytt. Stift, kablar, spole osv.

Glapp i någon kabelstam till hela instrumentbrädan för _allt_ på brädan slocknar eller blinkar ibland, till och med den digitala klockan dör...

Efter service hade de förstört en bromstrumma som gjorde att den tvärlåste sig och hjulet vägrade rulla. Fick loss skiten med slägga men trumman gick ej att montera loss. Fick bli en annan verkstad som hade loss med avdragare.

När man slår igen passagerardörren låser sig hela bilen. Risk för att låsa in nycklarna där...

Larmet lever sitt eget liv, kan börja larma ibland när man har larmat av det.
Citera
2006-11-12, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Är det standard att TEJPA fast nummerplåtarna nuförtiden? Min ramlade av igår, jävlar vad tjurig jag blev när jag såg att den satt fast med 4 smala remsor dubbelhäftande!

ja som sagt så tejpas plåtarna fast numera.och tyvärr med uselt resultat.
innan så drog man fast dem med självborrande skruv,det resulterade tyvärr
i att det började rosta kring hålen. så nu har hyundai sverige bestämt att plåtarna skall tejpas med dubbelhäftande. om inte så blir det problem med rostskyddsgarantin
till följd!

mvh // ricky nr:1
Citera
2006-11-12, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
Funderar på hyundai Sonata V6, hur är bilen att skruva med? krävs mycket special verktyg? Vad kostar delarna typ vattenpump, bränslefilter, länkarmar, drivaxlar, svårt att byta kamrem?

Vanliga fel?

tycker huyndai verkar va en komfortabel bil, det enda jag retar mig på är namnet, hyundai det låter ju förjävligt.

vad sägs om den här?

http://www.blocket.se/vi/9571835.htm?ca=14_s

sonatan är överlag som de flesta bilar att skruva med. och vd du nämner angående specilverktyg så kan jag glädja dig med att standardsortimentet
av verktyg räcker.reservdelspriserna är tyvärr något dyrare än vad man har räcknat med. till det possitiva med hyundai om du lämnr in bilen på en auktoriserad-verkstad är att tiderna för reperationerna är usla och detta gynnar ju till följd konsumenten. vad beträffr kamremsbyte så talat utifrån egen erfarenhet så är det en simpel åtgärd. priset på just v6 ligger på runt
2.5 timmars debitterad tid.runda slängar 3000kr där efter tillkommer material.

vanliga fel som man stöter på dagligen är kass tändkablar och spole som till följd ger misständningar. krängningstagen är också en stor bov.
rost på länkarmar bränslerör är också standard. förövrigt är det en bra bil.
Citera
2006-11-12, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoTe
Hyundai Accent -00
Antennen till startspärren utbytt då bilen vägrade starta.

"Motorlampan" tänds i tid och otid, verkstad har ingen aning om felet. Tändsystemet säger dom men allt är ju bytt. Stift, kablar, spole osv.

Glapp i någon kabelstam till hela instrumentbrädan för _allt_ på brädan slocknar eller blinkar ibland, till och med den digitala klockan dör...

Efter service hade de förstört en bromstrumma som gjorde att den tvärlåste sig och hjulet vägrade rulla. Fick loss skiten med slägga men trumman gick ej att montera loss. Fick bli en annan verkstad som hade loss med avdragare.

När man slår igen passagerardörren låser sig hela bilen. Risk för att låsa in nycklarna där...

Larmet lever sitt eget liv, kan börja larma ibland när man har larmat av det.

vanligaste felkoden på accent är immobilizer fault. och om man läser i hyundais verkstadsböcker hänvisar dom till antennen som den orsakande delen.men av egen erfarenhet av just det problemet så är det inte korrekt.
istället så ligger problemet i kontaktstyckerna från antennen till enheten.
åtgärden som skall göras är att du gör rent samtliga kontaktstycken som du finner ovanför pedalstället. om detta inte rättar till problemet så har du en kamaxelgivare som har en tendens att spöka också,som till följd får bilen att endast starta ibland!
svar på fråga 2
centrallåsmotorn på förrdörren brukar vara delen som ställer till det.

är det ett originalmonterat larm?
Citera
2006-11-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Jag har köpt en krockad Hyundai Santa Fe -04 från Belgien, där återställningsknappen för det där som bryter det mesta vid en frontalkrock behöver tryckas på lite.

Var sitter den.....?

återkommer med svar på din fråga inomkort.
Citera
2006-11-13, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle

av ren nyfikenhet är bilen köpt i göteborg? .. och isåfall var?

mvh // ricky nr 1
Citera
2006-11-13, 00:05
Medlem
Cupras avatar
En bil som intresserar mig är Citroën Xsara 2,0 VTS. Hur är den bilen kvalitetsmässigt? Är det något särskilt man bör kolla när man tittar på bilen?

Om jag förstått rätt har den inte citroens gashydraliska fjädring, stämmer det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in