2012-02-16, 19:09
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglen
Tjena!

Jag undrar om en growbox kan få för mycket ljus... Min får ca 16 timmar indriekt ljus om dagen, iofs ganska svagt under större delen av dagen. Men ändå?

Och ja, jag såg att Xstars inlägg ovanför mitt men han gissar ju bara. Undrar om någon vet säkert hur det ligger till

Cubensis behöver inget som helst ljus, utan vill snarare ha totalt mörker, under pre-pinningfasen, alltså då myceliet koloniserar substratet.

Ljus fungerar som en ligand för cubensis i det avseendet att det triggar fruktkroppssyntes. Det är även viktigt för själva svamparna, eftersom det ger dem en riktning att växa mot. Utan ljus växer svamparna åt alla möjliga håll, ibland ner i substratet. Cubensis vill alltså ha en del ljus under fruktfasen.

För att svara på din fråga: Ja, en growbox kan definitivt få för mkt ljus. Direkt solljus är skadligt pga UV-strålningen, men även inomhusbelysning kan hämma tillväxten rejält, självklart beroende på vilken fas din grow befinner sig i. Se nedan.

Exakt hur mycket ljus som behövs under fruktfasen, det finns det många åsikter om. Här är några bra riktlinjer:

Citat:
Psilocybe cubensis Growth Parameters
taken from
Paul Stamets and J. S. Chilton: The Mushroom Cultivator
If you want more information (and there is plenty!), go buy the book

Mycelial Types: Rhizomorphic to linear; whitish in overall color but often bruising bluish where injured.
Standard Spawn Medium: Rye grain. See Chapter III.
Fruiting Substrate: Rye grain; wheat straw; leached horse or cow manure and/or horse manure/straw compost balanced to a 71-74% moisture content.

Spawn Run:
Relative Humidity: 90%.
Substrate Temperature: 84 - 86°F / 28.8 - 30°C. Thermal death limits have been established at 106°F / 41.1°C.
Duration: 10-14 days.
CO2: 5000 - 10,000 ppm.
Fresh Air Exchanges: 0 per hour.

Type of Casing: After fully run, cover with the standard casing whose preparations described in Chapter VIII. Layer to a depth of 1-2 inches. The casing should be balanced to an initial pH of 6.8 - 7.2.

Post Casing/Prepinning:
Relative Humidity: 90 %.
Substrate Temperature: 84 - 86°F / 28.8 - 30°C.
Duration of Case Run: 5-10 days.
CO2: 5000-10,000 ppm.
Fresh Air Exchanges: 0 per hour.
Light: Incubation in total darkness.

Primordia Formation:
Relative Humidity: 95-100%.
Air Temperature: 74 - 78°F / 23.3 - 25.5°C.
Duration: 6-10 days.
CO2: less than 5000 ppm.
Fresh Air Exchanges: 1 -3 per hour. (For practical purposes, fanning a terrarium 2-3 times a day is sufficient)
Light: Diffuse natural or exposure for 12-16 hours/day of grow-lux type fluorescent light high in blue spectra at the 480 nanometer wavelength. (See Chapters IV and IX).

Cropping:
Relative Humidity: 85-92%. (For cakes: 95-100% )
Air Temperature: 74-78°F / 23.3 - 25.5°C.
CO2:less than 5000 ppm.
Fresh Air Exchanges: 1 -3 per hour. (For practical purposes, fanning a terrarium 2-3 times a day is sufficient)
Flushing Pattern: Every 5-8 days.
Harvest Stage: When the cap becomes convex and soon after the partial veil ruptures.
Light: Indirect natural or same as above.

Yield Potential: Average yields are 2-4 Ibs. /sq. ft. over a 5 week cropping period. Maximum yield potential has not been established.

Moisture Content of Mushrooms: 92% water; 8% dry matter.

Nutritional Content: Not yet established.
http://www.shroomery.org/8484/What-are-the-optimum-P-cubensis-growth-parameters
Senast redigerad av Xstar 2012-02-16 kl. 19:18.
Citera
2012-02-16, 22:50
Medlem
BlueMarbles avatar
Klarar en growbox minusgrader under transporten eller är den då förstörd?
Citera
2012-02-17, 11:19
Medlem
Har nu gått en vecka sedan jag satte igång min box från snabeln, kom nu på att plasten inte är dubbelvikt där jag satt gemen. Har nu korrigerat detta, men det är ingen kondens inne i "påsen"
Kollar man noga ser man att det är fuktigt i lådan iallafall (inte så att det ligger vatten i botten). Borde jag öppna och hälla i lite mer vatten, och i så fall hur mycket?
Citera
2012-02-17, 15:04
Medlem
Stungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Haha... whoco på dig själv, du. Tar det 6 veckor innan första flushen så gör du ngt allvarligt fel. Luftfiltret sitter kvar även utan "flärpen", och många rapporterar bättre resultat när man har ryckt bort den - speciellt under fruktkroppsfasen, då svamparna behöver mycket mer luft än filtret tillåter. Finns mkt om detta på Shroomery.
Det med filtret var något nytt för mig. Under de år jag har hållit på så har jag bara luftat påsarna varje kväll genom att öppna toppen.

MVH
Citera
2012-02-17, 15:29
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stungen
Det med filtret var något nytt för mig. Under de år jag har hållit på så har jag bara luftat påsarna varje kväll genom att öppna toppen.

MVH

Sprayar du med vatten ngt? Hur gör du för att hålla luftfuktigheten på 100%? Hur många gram brukar du snitta per flush?

Coolt att du hållit på i flera år, då måste du ha en massa tips
Citera
2012-02-17, 15:43
Medlem
Stungens avatar
Citat:
Sprayar du med vatten ngt? Hur gör du för att hålla luftfuktigheten på 100%? Hur många gram brukar du snitta per flush?

Coolt att du hållit på i flera år, då måste du ha en massa tips

Nu är det dock runt ett år sedan jag odlade med påsar men ja, jag sprayade vatten och lite väteperoxid då och då i påsarna. Så att det alltid var lite vatten som ran runt nere i påsen (utanför boxen). 1-3 gr om dagen öppnade jag helt enkalt toppen och luftade ut den gamla luften. Men ska försöka se till att ha så rent som möjligt där man gör det uppenbarligen

Edit: Nu minns jag bara vad jag fick sista gången jag körde i påse och då tror jag att jag hade 7-8 påsar och fick ut runt ett kilo på 1 flush av dem
Senast redigerad av Stungen 2012-02-17 kl. 15:45.
Citera
2012-02-17, 16:36
Medlem
Grohls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormKråka
Har nu gått en vecka sedan jag satte igång min box från snabeln, kom nu på att plasten inte är dubbelvikt där jag satt gemen. Har nu korrigerat detta, men det är ingen kondens inne i "påsen"
Kollar man noga ser man att det är fuktigt i lådan iallafall (inte så att det ligger vatten i botten). Borde jag öppna och hälla i lite mer vatten, och i så fall hur mycket?
Det är alltså torrt i själva påsen? Ta ut lådan i så fall och slå i lite vatten i botten på påsen, sen tillbaka med lådan. Spraya lite då och då som vanligt, har det inte hänt något efter en vecka till skulle jag börja om hela processen med att blötlägga lådan om jag var du.
Citera
2012-02-17, 18:43
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stungen
Nu är det dock runt ett år sedan jag odlade med påsar men ja, jag sprayade vatten och lite väteperoxid då och då i påsarna. Så att det alltid var lite vatten som ran runt nere i påsen (utanför boxen). 1-3 gr om dagen öppnade jag helt enkalt toppen och luftade ut den gamla luften. Men ska försöka se till att ha så rent som möjligt där man gör det uppenbarligen

Edit: Nu minns jag bara vad jag fick sista gången jag körde i påse och då tror jag att jag hade 7-8 påsar och fick ut runt ett kilo på 1 flush av dem

Ah, okej. Sprayar själv bara med rent vatten men jag har väteperoxid här också, bara varit lite "rädd" att använda det. Men det är bara att köra på, antar jag. Vill ju inte ha kontamination. En halv tesked per liter vatten eller ngt sånt?

1 kg på 8 boxar låter riktigt nice xD I min allra första box har det ploppat upp 7 st nu Den största är kanske 5 cm. Ger dem 12 h ljus från en läslampa om dagen, och tempen håller jag runt 25. Känner mig fortfarande lite noob på det här, men dom växer iaf!
Citera
2012-02-17, 18:45
Medlem
Ugglens avatar
Var ca en och en halv vecka sedan jag blötlade min box och fortfarande inga resultat. Det är kondens och så i påsen men själva boxen ser torr ut... Borde jag försöka återfukta den på något sätt? Äger ingen vattensprayflaska, hur ska jag gå tillväga då? Tacksam för svar!
Citera
2012-02-17, 19:55
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglen
Var ca en och en halv vecka sedan jag blötlade min box och fortfarande inga resultat. Det är kondens och så i påsen men själva boxen ser torr ut... Borde jag försöka återfukta den på något sätt? Äger ingen vattensprayflaska, hur ska jag gå tillväga då? Tacksam för svar!

Som jag visade dig ovan bör du inkubera i totalt mörker med gott om värme under pre-pinningfasen, något du inte gjort. Flusha om boxen och ställ den i mörker med en temp på kanske 28-29 grader, så kommer det hända saker snabbt. Har du ingen sprayflaska kan du låta lite vatten ligga i botten av påsen. Värme kommer få detta vatten att dunsta och bidra till att höja humiditeten. Lycka till!
Citera
2012-02-17, 22:38
Medlem
Xstars avatar
Mitt growkit, 5 dagar efter resetten (den stod still i en vecka, så jag flushade om den):

http://imgur.com/oFAqi

Som ni kan se börjar svamparna dyka upp. Det var 3 st i tisdags, 5 st i onsdags, 7 st i torsdags och idag dök nr 8 upp.

Några kommentarer/tips? Temp är 25-27 grader men funderar på att sänka den lite.
Citera
2012-02-18, 01:15
Medlem
Ugglens avatar
Citat:
Som jag visade dig ovan bör du inkubera i totalt mörker med gott om värme under pre-pinningfasen, något du inte gjort. Flusha om boxen och ställ den i mörker med en temp på kanske 28-29 grader, så kommer det hända saker snabbt. Har du ingen sprayflaska kan du låta lite vatten ligga i botten av påsen. Värme kommer få detta vatten att dunsta och bidra till att höja humiditeten. Lycka till!

Jag har ställt den i totalt mörker och med en temp på ca 25 grader (har inte möjlighet att göra det varmare för tillfället). Har det inte hänt något imorgon provar jag att flusha om den, eller tror du att det är vilket som mellan att flusha om och hälla vatten i botten på den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in