• 1
  • 2
2006-11-09, 16:31
Medlem
Stekte hamburgare för första gången idag. Fina stora och runda köttbitar.
Men när jag stekte dem blev de ovala!
Inget jätteviktigt (mer än att de inte passade bröden), men varför blev det så här?
Något speciellt med min stekning eller brukar det bli så här när man steker hamburgare?

Vet inte om tråden är rättplacerad (kanske är mer vetenskap om varför den ändrade form), men aja, tack på förhand
Citera
2006-11-09, 16:34
Medlem
Grattis! Eller nåt :X

Ja, de brukar bli ovala för mig med. Varför har jag ingen aning om.
Citera
2006-11-09, 16:38
Medlem
Transpherances avatar
Antagligen har det att göra med ojämn temperatur på stekpannan.
Den är varmast i mitten och svalast mot kanten och detta bidrar till att skapa den välkända ovala formen. Märk väl att detta inte sker på ett stekbord eller ifall du bara steker En hamburgare i mitten av pannan...
Fast detta är bara spekulation.
Citera
2006-11-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transpherance
Antagligen har det att göra med ojämn temperatur på stekpannan.
Den är varmast i mitten och svalast mot kanten och detta bidrar till att skapa den välkända ovala formen. Märk väl att detta inte sker på ett stekbord eller ifall du bara steker En hamburgare i mitten av pannan... :)

Låter som en bra och rätt så logisk förklaring. Hade testat om c.a 10 min om det inte vore för att jag ska ha 2 stycken! :D
Citera
2006-11-11, 05:10
Medlem
bertil_ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transpherance
Märk väl att detta inte sker på ett stekbord eller ifall du bara steker En hamburgare i mitten av pannan...

Det där med att steka i mitten av pannan måste testas. Iofs spelar det ganska minimal roll att de blir lite ovala men ibland letar man ju efter saker att reta sig på .
Citera
2006-11-11, 05:32
Medlem
Evaristos avatar
Mina brukar bli runda fast jag steker två på en gång. Min "process" ser ut så här:
Först tar jag ca fjärdedelen av ett halvkilo och knådar ordentligt i kupade händer. Jag liksom pressar ihop och vrider ordentligt tills det blir en kompakt och smidig bulle. Sedan lägger den på en assiett och pressar ut den så den blir riktigt tunn. Vrider assietten något mellan varje tryckning. Peppar och salt, sedan ner i en rejält het panna med lite smör.

Det kan ju vara så att fibrerna i köttfärsen tenderar att ligga åt samma håll. Genom att knåda och vrida runt färsen så kanske jag blandar om riktningen så att det blir lika åt alla håll. Vet inte, men det kan vara förklaringen till att det funkar för mig.
Citera
2006-11-11, 12:28
Medlem
Sedär, jag brukar dock aldrig göra egna hamburgare. Kör oftast på färdiga som man bara behöver slänga ner i pannan.
Citera
2006-11-11, 15:16
Medlem
Om man sitter på bröden oxå så borde dem få samma form.
Citera
2006-11-11, 21:20
Medlem
Mina, färdiga och självgjorda, brukar bli ovala.
Citera
2006-11-12, 07:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Det kan ju vara så att fibrerna i köttfärsen tenderar att ligga åt samma håll.
Det är det här som är anledningen till fenomenet. Testa själv nästa gång:

1. Ta en handfull köttfärs i din hand och gör en oval. Lägg sedan ovalen på ett non-stick underlag och kavla ut den på tvären till hamburgeform.

2. Ta en ny handfull men den här gången skall du göra en kula. Lägg kulan mellan bottnarna på två assietter och tryck till så att en perfekt hamburgare bildas.

Stek nu båda två. Du kommer märka att den första hamburgaren kommer att vara oval medan den andra är perfekt rund.

~Paul~
Citera
2006-11-12, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är det här som är anledningen till fenomenet. Testa själv nästa gång:

1. Ta en handfull köttfärs i din hand och gör en oval. Lägg sedan ovalen på ett non-stick underlag och kavla ut den på tvären till hamburgeform.

2. Ta en ny handfull men den här gången skall du göra en kula. Lägg kulan mellan bottnarna på två assietter och tryck till så att en perfekt hamburgare bildas.

Stek nu båda två. Du kommer märka att den första hamburgaren kommer att vara oval medan den andra är perfekt rund.

~Paul~
Nu har jag varken tid eller lust att knåda egen köttfärs, men det är alltså fibrernas placering i köttfärsen som gör mina hamburgare ovala? Intressant att veta iaf.
Men vad är det som händer när man steker dem då? Antar att de måste utvidgas, men om varje protein 'sväller' lite borde väl köttet bli större åt alla håll? Eller fibrerna kanske är väldigt avlånga och inte runda?
Citera
2006-11-12, 15:22
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
Nu har jag varken tid eller lust att knåda egen köttfärs, men det är alltså fibrernas placering i köttfärsen som gör mina hamburgare ovala? Intressant att veta iaf.
Men vad är det som händer när man steker dem då? Antar att de måste utvidgas, men om varje protein 'sväller' lite borde väl köttet bli större åt alla håll? Eller fibrerna kanske är väldigt avlånga och inte runda?
Jag gissar att fibrerna dras ihop mer i längdriktningen än på tvären.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in