2017-02-02, 19:16
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Klart man kan leva på 1000 kr. Gjorde jag förut många gånger.

Såg ut som följande per månad då.

1. Fyra påsar Lidl Pommes 1 kg st. 40 kr.
2. Ica basic frysta grönsaker 2k kg. 15 kr.
3. Fyra påsar Willys Wokmix 1 kg 14 kr.
4. Potatis. 2 x 5 kg 30 kr.
5. Fryst rotfruktmix 1.5 kg 18 kr.
6. Fläskfile. 3-4 kg 100-150 kr
7. Köttbullar 2kg 40 kr.
8...

Etc Etc jag kan fortsätta men att fylla frysen och kylen för 1000 kr är inga problem alls.
Lägg till lite frukt/vitamin piller och blandade grejor så kan du äta varierat varje dag.
Funkade för mig i flera år och jag väger in på 110 pannor.
Varför ska man äta fil och bröd varje dag som vissa skriver, var fan handlar ni där allt är så dyrt?
haha jag blir så jävla arg när jag tyckt jag gjort ett klipp och köpt flera 2kg påsar med pommes för 10 spänn styck på netto eller ngt .. så är dom jävlarna helt oätliga
kul om man handlat för en månad och frysen pajar
Citera
2017-02-04, 02:37
Medlem
Mohaves avatar
Det går nog att ordna det med 1000 kronor per månad. Fast det låter kämpigt. Prova att börja med 1000 per vecka. Här är ett menyförslag.

MÅNDAG
Frukost: En skål yoghurt. Pris 5 kronor. En påse te. 25 kronor.
Lunch: Koka en stor sats soppa som du kan variera hela veckan. Kyckling, grönsaker, buljong. Kostar ca 60 kronor för två liter. Pris: 60 kronor
Middag: Köp ost, smör och knäckebröd som räcker hela veckan. En investering. Kostar ca 60 kronor. Ta ett par mackor som kvällsmat. Pris: ca 70 kronor.

Uppe i 160 kronor.

TISDAG
Frukost: 2 knäckemackor. Te så mycket du vill. Pris 0 kr pga gårdagens investering.
Lunch: Omelett. Köp ett sexpagg ägg; du behöver bara tre av dess för att göra en omelett. En liter mjölk får du för 15 kr. Pris: 35 kr.
Middag: Värm det du har kvar av soppan från igår. Pris: 0 kr.

Uppe i 195 kronor.

ONSDAG
Frukost: En liten English Breakfast. Bacon och ägg. Ägg har du kvar. Två paket bacon kan du köpa för 15 kronor på ICA. Du steker upp det ena. Det andra sparar du i kylen. Ägg och te har du redan. Pris: 15 Kronor.
Lunch: Köp ett paket flingor (20 kronor)och ät 3 dl med dessa med yoghurt som du har kvar. Pris: 20 kronor
Middag: Pizza. På ICA säljer du nu 2 frysta pizzor för 45 kronor. Köp dessa och ät den andra. Pris: 23 kronor
Pris: 58 kronor

Uppe i nu: 253 kronor

TORSDAG
Frukost: Knäckemackor med te. Det finns kvar. Pris: 0 kronor
Lunch: Den andra fryspizzan. Pris: 0 kronor
Middag: Lyxa till det med en falafel från ditt lokala ställe. Pris: 40 kronor.
Pris 40 kronor.

Uppe i nu: 293 kronor.

FREDAG
Sillfrukost: En burk löksill (20 kronor). Koka potatis: 5 kronor. Gräddfil: 15 kronor. Rödlök: 10 kronor. Pris: 50 kronor
Lunch och middag: En flaska vodka. En påse chips. Pris: 220 kronor

Uppe i nu: 513 kronor

LÖRDAG
Frukost: En Bloody Mary. Slurken som finns kvar av vodkan + en liter tomatjuice (20 kronor). Pris 20 kronor.
Lunch och middag: Spaghetti bolognese. Pris: ca 70 kronor om du har en bra livsmedelsbutik i krokarna.

Uppe i nu: 583 kronor

SÖNDAG
Frukost: Ett sexpack folköl. (Pris: ca 70 kronor)
Lunch och middag: Lasagne som du gör på gårdagens rester (0 kronor)
Avrunda veckan med: En tur till din lokala pizzeria där du super upp det du har kvar.

SLUTSUMMA
Ganska exakt 1000 kronor.
Citera
2017-03-18, 00:04
Medlem
Man klarar sig lätt på 1000kr. Dock så får man skippa det där lilla extra roliga som lätt åker ner i korgen.

Med vanlig husmanskost så kommer du långt.

Frukost+2 gånger mat
Citera
2017-03-18, 00:58
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investments
Man klarar sig lätt på 1000kr. Dock så får man skippa det där lilla extra roliga som lätt åker ner i korgen.

Med vanlig husmanskost så kommer du långt.

Frukost+2 gånger mat

Du får för fan ingen husmanskost för 1000 kronor i månaden ditt pisshuvud. Lägg upp recepten som låter dig leva på detta prompt.
Citera
2017-03-18, 18:35
Medlem
Har själv haft fattiga perioder, fick faktiskt snatta en del gånger, typ ost, yeah. Men det blev mycket typisk lågbudget "käk", havregryn, potatis, lök, bönor, kolla realådan osv. Haha, det blev lite av ett projekt att hålla nere kostnaden, kolla alla reklamblad/kuponger och mycket repetiv menylista. Men det går, bara gilla läget.
Citera
2017-03-18, 19:08
Medlem
Grisbrottarens avatar
Ett bra hjälpmedel för att hålla koll på både kostnader för maten och näringsinnehållet är sajten matkalkyl: http://matkalkyl.se/

Jag har inte mer behov av att hålla koll än att jag orkade väga och hålla på bara en vecka, då man måste väga allt i detalj. Man får mata in en hel del manuellt ett par tre dagar, men sedan går det lättare – särskilt om man har fasta vanor. Fina funktioner är att man får reda på väldigt väl vilka källor till protein, fett och kolhydrater man normalt har samt att man lätt kan kolla vad det är som kostar och var man lätt kan spara mycket genom att avstå. Jag fick – lite överraskande – klart för mig att mina viktigaste proteinkällor är mjöl- och mjölkprodukter, inte kött osv., och att potatis är betydligt dyrare än pasta, då man betalar för mycket vatten och kiloriset är ungefär detsamma.

Men under den vecka jag kontrollerade låg min kostnad för allt jag åt på mellan 30 och 32 kronor per dag, så visst klarar jag mig på 1000 kronor en normal månad.
Citera
2017-03-18, 20:03
Medlem
Ravenouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Jag ser att 90-talisterna invaderar tråden.
Personligen så kan jag ju tänka att den som gått på all reklam och alla förståsigpåare är den som käkar den riktiga skiten. Man har ingen aning om vad man stoppar i sig. Att laga all mat själv från grunden är i nästintill samtliga fall billigare än att köpa någon typ av halvfabrikat.
Själv kan jag exemplifiera att riktigt god köttfärssås som kostar mig 36 kr räcker till 5-6 måltider, exklusive spaghetti.

Att huvudprodukten ska vara största delen av en måltid är en riktigt myt. Jag saknar tallriksmodellen, men det var väl 15 år sedan minst som den fanns i skolan.

Snälla gör det. Berätta vad som är i och vad du betalar för varorna, gärna vart också. Hittar jag köttfärs för under 40 spänn kilot så tar jag fan bilen till Arvidsjaur om det är så.
Citera
2017-03-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenouz
Snälla gör det. Berätta vad som är i och vad du betalar för varorna, gärna vart också. Hittar jag köttfärs för under 40 spänn kilot så tar jag fan bilen till Arvidsjaur om det är så.
I det fallet bidrar samtliga ingredienser.
500 gr blandfärs från Lidl 24.90
Ett par lökar och några klyftor vitlök 5 kr
Salt och peppar samt någon basilikakvist ett par kronor till
Ett par burkar krossade tomater à 2.90 stk.
Vill man fylla extra får man lägga till ett par burkar konserverade champinjoner, men då hamnar man på kanske 50lappen. Poängen är att det absolut inte behövs 1 kg blandfärs. Det blir ca 12-14 port. 500 gr räcker enligt min erfarenhet till 6-7 port.
Citera
2017-07-03, 15:05
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodenrock
Det går!
Mycket potatisrätter (råstekt tunnt skivad potatis är snudd på delikatess), ärtsoppa som Du gör själv. Fläskfärs (billigare än köttfärs men saftigare), falukorv är mycket för pengarna.
Gör "röror" och grytor. Ha alltid ägg hemma. Drick vatten.
Soppor är också bra.
Strömming är gott för pengarna.

Mvh
Lodenrock
fläskfärs kan funka till tacos .. såg en brud igår som köpte fläskfärs och tacokryddor
Citera
2017-07-03, 15:43
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
I det fallet bidrar samtliga ingredienser.
500 gr blandfärs från Lidl 24.90
Ett par lökar och några klyftor vitlök 5 kr
Salt och peppar samt någon basilikakvist ett par kronor till
Ett par burkar krossade tomater à 2.90 stk.
Vill man fylla extra får man lägga till ett par burkar konserverade champinjoner, men då hamnar man på kanske 50lappen. Poängen är att det absolut inte behövs 1 kg blandfärs. Det blir ca 12-14 port. 500 gr räcker enligt min erfarenhet till 6-7 port.

Så en portion är alltså 71-83 g köttfärs? I råvikt dessutom, så tillagat ännu mindre? Kanske fungerar om man är ett anorexiafall på 40 kg.
Citera
2017-07-03, 15:51
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Så en portion är alltså 71-83 g köttfärs? I råvikt dessutom, så tillagat ännu mindre? Kanske fungerar om man är ett anorexiafall på 40 kg.

Mer tomatsås, fyllning som morötter, grönsaker och pasta så klarar man sig på 71-83g köttfärs varje måltid.

Själv kör jag 1kg köttfärs och gör liknande på det, brukar räcka 1 vecka.
Citera
2017-07-03, 16:59
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
Mer tomatsås, fyllning som morötter, grönsaker och pasta så klarar man sig på 71-83g köttfärs varje måltid.

Själv kör jag 1kg köttfärs och gör liknande på det, brukar räcka 1 vecka.

Det är rätt irrelevant vad man "klarar sig på" och vad du äter. Man kan inte gå runt och säga att X köttfärs räcker till Y portioner baserat på sina egna portioner som uppenbarligen är extremt mycket mindre än vad en normal person behöver i snitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in