• 1
  • 2
2006-11-09, 10:58
Awaiting Email Confirmation
Som jag nämnt i en annan tråd så flyttar jag om någon månad.
Igår var ett par och kollade på lägenheten vi flyttar ifrån och tydligen var dom inte så nöjda med en fettfläck på en tapet i sovrummet där sängen tidigare varit.
Ingen större fläck men tillräckligt tydligen.
Dom ska tapetsera om rummet när dom flyttar in men vill att jag ska tapetsera om innan jag flyttar så att dom kan sätta upp sina tapeter när dom sen flyttar in(för att bli av med fettfläcken som tydligen går igenom den nya tapeten ochså), detta känns aningen osmidigt och borde vara massa extra jobb.
Finns det något smidigt sätt att lösa det här?
Fettfläck = normalt slitage vore det bästa, någon som vet om det är möjligt?
Citera
2006-11-09, 12:01
Medlem
Spenatmannens avatar
Det här går att lösa, men först en liten berättelse om vad jag lyckades göra. Ibland gör man saker fortare än hjärnan hinner med.

Jag hade länge retat mig på att låset/handtaget till sovrummet fastnade nere, och tillslut fick jag rycket som behövdes för att göra något åt det. Jag letade rätt på någon slags låsolja av spraymodell (typ 5/56) och började spraya här och där i låset. In med pipen i låset och spraya. Problemet var bara att jag sprayade rätt igenom låset och på tapeten bakom den öppna dörren. En JÄTTESTOR oljefläck på tapeten. Kalas.

Som tur är har jag en klurig sambo som faktiskt lyckades få bort denna enorma fettfläck utan att skada tapeten. Det finns en produkt som heter Tabort. Spraya denna på fettfläcken och låt verka en väldigt kort stund. Låt det inte torka. Sug sedan upp detta med hushållspapper utan att gnugga. Efter ett stort antal upprepningar av denna procedur försvann iaf min fläck.

Edit: Stavfel fixat
Citera
2006-11-09, 12:21
Medlem
jaha jovissts avatar
kemiskt ren bensin kanske också funkar?
så det blev ingen fläck av tabort-grejen?
problemet kan ju bli att tapeterna blir genomskinliga av fettfläckar, blev din tapet det?
Citera
2006-11-09, 12:47
Medlem
kalabalikens avatar
Nån gång har jag läst att kvistlack ska kapsla in fettfläckar på tapeter så att det sedan går att tapetsera utanpå. Nån som har testat och vet om det funkar???
Citera
2006-11-09, 12:48
Medlem
Jag suddade bort fettfläckar med vanligt suddgummi när vi flyttade ut från vår lägenhet.
Citera
2006-11-09, 13:22
Medlem
Bom Tombadills avatar
Fettfläck vid huvudändan av sängen kan ses som normalt slitage och behöver inte åtgätdas.
Citera
2006-11-09, 13:24
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Bom Tombadill
Fettfläck vid huvudändan av sängen kan ses som normalt slitage och behöver inte åtgätdas.

Får hoppas besiktningsmannen ser det så ochså.
Citera
2006-11-09, 14:03
Medlem
kalabalikens avatar
Är det en hyreslägenhet? Ring fastighetsskötaren i så fall och be han komma och kika. Jag skulle bli oerhört förvånad om han anmärker på det. De som flyttar in kan ju faktiskt inte kräva DIG på nånting. Du förhandlar med hyresvärden och de förhandlar med hyresvärden.

Är det en bostadsrätt kan de heller inte kräva nånting. De kan försöka pruta på priset på grund av allt möjligt, men det är ju du som bestämmer om de får det eller inte. I princip görs sådana köp "i befintligt skick" om inte annat är överenskommet.
Citera
2006-11-09, 14:06
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bom Tombadill
..he he he, det ska man inte vara så säker på, jag vet om fall där det kostat tusentals kronor.
Citera
2006-11-09, 14:09
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
..he he he, det ska man inte vara så säker på, jag vet om fall där det kostat tusentals kronor.

Möjligt, men om man kontaktar hyresvärden i förväg så har man ju chansen både att åtgärda och ev. slippa åtgärda. Jag håller tummarna för att det går vägen.
Citera
2006-11-09, 14:34
Medlem
Mesharrys avatar
Måla över fläcken med en oljefärg så "dödar" du den. Ska de ändå tapetsera om så spelar det ingen roll om det är bara en fläck som är målad. Gör en sur gubbe
Motivera det med att du inte ville riskera att fettfläcken vandrade genom tapeterna. Lycka till.
Citera
2006-11-09, 18:46
Medlem
spoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst

Har man sagt a får man säga b

Vart himla nyfiken hur det kan kosta tusentals kronor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in