2006-11-08, 19:58
Bannlyst
Tjenare,

Har 2 stationära datorer som jag hade tänkt testa köra trådlöst nätverk på. Så jag ska låna en trådlös router vid märke Belkin, har ingen aning om modell. Men nu till frågan. Kommer det här att funka? Vad jag har förstått måste man ha trådlösa nätverkskort i respektive dator för att det ska funka? Eller har jag fått det om bakfoten, fungerar det trots att man inte har det?.

Tänkte kolla upp vad jag hade för nätverkskort, så jag gick in i enhetshanteraren, och under kategorin "nätverkskort" finns det 2 att välja mellan, dessa är;"1394 Net Adapter", och den andra heter "Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC". Funkar det? Detta var alltså dator 1

Jag gick även in i enhetshanteraren på datorn 2 som också ska vara ikopplad i routern, under nätverkskort finner jag även här "1394 Net Adapter" samt "Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernat NIC".

Första datorn är en HP pavilion från landstinget och andra datorn är en kommundator Compaq presario.

Har jag missat något som ni måste veta för att kunna besvara om detta kommer funka skrik bara till så kommer jag med edit.

Tack på förhand !!
Citera
2006-11-08, 20:19
Bannlyst
Om du vill köra med trådlöst nätverk så måste båda datorerna ha trådlösa nätverkskort samt en trådlös router som du redan har skaffat.
Citera
2006-11-08, 21:07
Bannlyst
Grejjen är den att jag har ingen aning om mina kort har stöd för trådlöst, så att jag kan köra det =). Därför jag frågar vettu.. just nu kör jag ju sladdbunden uppkoppling med modem osv.
Citera
2006-11-08, 22:19
Medlem
merlin2s avatar
vad jag kan se av din beskrivning är att du har trådbundna nätverkskort. det du behöver är att köpa/låna eller whatever och installera dem i din dator. alltså köpa trådlösa näverkskort. dem trådlösa korten kan vara att man installerar dem inne i datorn på pci-platserna eller så kan dem vara med usb, du pluggar endast i dem i en usb-plats.

därefter tar dem trådlösa kontakt med din router och kan kommunicera med varandra.

förstår du nu lite bättre?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in