Här är lite mer på samma tema (dvs att inte bara vita är rasister)
"Jag blir attackerad för att jag är jude"
http://expressen.se/index.jsp?a=746616
" Den obehagligaste incidenten jag varit med om var en eftermiddag i april då en ung man med afrikanskt ursprung kliver på en buss mellan Nacka och Slussen, och sätter sig på andra sidan mittgången. Jag hör ett mumlande samtidigt som jag ser att han då och då stirrar på mig en stund och sedan tittar bort igen. Efter en stund upptäckter jag att han repeterar ett mantra. Jag blir förstenad. "I hate the jew! I hate the jew!" Min chock avtar något och jag ber honom hålla käft. Den unge mannen blir bara mer högljudd och ställer sig efter en stund upp och vrålar om hur jag är skyldig till händelser i Uganda. Jag förklarar förgäves att jag inte har haft något med Uganda att göra. Hans aggressiva kroppsspråk gör mig rädd för att han när som helst kan smälla till mig. Hela den bakre delen av bussen är chockad, men ingen säger något. När jag alldeles svag i benen och skräckslagen kliver av bussen vid Slussen samtidigt som jag pratar med polisen i telefon fortsätter mannen sina haranger. Sedan händer något fantastiskt då en kvinna, även hon av afrikanskt ursprung, går fram och ryter till mot min belackare som antingen började skämmas eller tröttnar på att trakassera mig och går sin väg. "