2006-11-08, 17:05
Medlem
-Q-s avatar
Är falafel nyttigt eller onyttigt?
Och då menar jag inte, träningsnarkoman-nyttigt, utan mer för en vanlig människa.
Eller en bättre frågeställning kanske är: Är falafel onyttigt?
Citera
2006-11-08, 17:24
Medlem
Tjyvass avatar
om du bara menar bollarna så är ju dom friterade i olja, sen så spelar det väl ingen roll hur mycket kikärter det är i dom.
Kör man hela kitet med bröd och någon sås till blir det väl knappast nyttigare.

Så jag säger nej!
Citera
2006-11-08, 17:24
Medlem
Yes...s avatar
Det borde väl vara hyfsatt nyttigt om man inte har massa feta dressingar och sånt på. Sen beror det säkert på vad man har för bröd också. Det är nog nyttigare än dom flesta andra snabbmatsmåltider iallafall. Fast det kan nog knappast räknas som nyttigt.
Citera
2006-11-08, 18:02
Medlem
-Q-s avatar
ok, tack för svaren.
Skit också, hoppades att jag äntligen hittat något, nyttigt, billigt och jävligt lättfixat.
men sån tur hade jag icke...så klart
Citera
2006-11-08, 18:04
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-
ok, tack för svaren.
Skit också, hoppades att jag äntligen hittat något, nyttigt, billigt och jävligt lättfixat.
men sån tur hade jag icke...så klart

Om du är intresserad utav att börja äta nyttigt så ska du hålla dig borta ifrån gatukök, men det finns några tricks.
Citera
2006-11-08, 18:16
Medlem
-Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Om du är intresserad utav att börja äta nyttigt så ska du hålla dig borta ifrån gatukök, men det finns några tricks.
det var just det som var den bra grejjen, att man kunde köpa något nyttigt i ett gatkök så man slapp laga mat själv...orkar inte lägga en timme av min fritid varje dag på att laga nyttig mat.

men har du några bra tips på nyttig, LÄTTlagad, SNABBlagad, varm och god mat får du gärna tipsa på
Citera
2006-11-08, 18:18
Citat:
men har du något bra tips på nyttig, lättlagad, SNABBLAGAD, varm och god mat får du gärna tips

I get your point men de har sin charm att göra storkok, stå i köket med lite vin och bra musik, det är livskvalité
Citera
2006-11-08, 18:20
Medlem
pooboxxxs avatar
Citat:
det var just det som var den bra grejjen, att man kunde köpa något nyttigt i ett gatkök så man slapp laga mat själv...orkar inte lägga en timme av min fritid varje dag på att laga nyttig mat.

men har du några bra tips på nyttig, LÄTTlagad, SNABBlagad, varm och god mat får du gärna tipsa på

Laga större måltider och frys in. Eller så köper du en hel grillad kyckling, grönsaker och cashewnötter och lägger på tallriken.

OnT: Om man räknar bort bröd och dressing, är falafel onyttigt då?
Citera
2006-11-08, 18:37
Medlem
-Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
I get your point men de har sin charm att göra storkok, stå i köket med lite vin och bra musik, det är livskvalité
Det har sin charm ja, kanske en lördag i ett stort kök när folk ska komma på fest.
Inte varje vardag när man kommer hem trött från jobbet, har 5-7h tills man ska sova, i en köksskrubb med två plattor och minimalt med utrymme. Då är det skönare att slänga på en snitschel och snabbmakaroner. Men det är ju inte speciellt nyttigt.
Därför vore det bra med något lika lätt, fast nyttigt.
Citat:
Ursprungligen postat av pooboxxx
Laga större måltider och frys in.
Försökt mig på det där med större måltider, brukar ta 2 dagar sen är det slut. Kan inte göra några fetemängder med mitt odugliga kök heller...
Citat:
Ursprungligen postat av pooboxxx
Eller så köper du en hel grillad kyckling, grönsaker och cashewnötter och lägger på tallriken.
Ja, kyklingsallad/tonfisksallad är en klassiger. Men jag blir nästan aldrig belåten när jag käkar en kall middag. Men det kan vara gott ibland, men inte mer än en gång i veckan.
(Är grillad kyckling nyttigt förresten?)

EDIT: För att inte gå OT i min egen tråd, har ju fått svar nu, så startar jag en ny tråd med OT-ämnet också istället
Citera
2006-11-08, 19:09
Medlem
wääuus avatar
Falafel är visst det nyttigt! Man får väl "väga" för och nackdelar
Nackdel: Friterat
Fördel:Kikärtor (-er?) massa sjyssta örter, vitlök i såsen eller chili
olja är liksom inte döden.
Citera
2006-11-08, 19:28
Medlem
stRs avatar
Citat:

En timme? Skämtar du med mig?
Det tar oftast inte mer än en kvart för mig att slänga ihop en lunch.

Käkar du tonfisk?

Koka upp vatten i en kastrull, salta och släng i spaghetti, ställ en timer på 10 minuter eller ha koll på klockan.

Hacka upp en gul lök och fräs i stekpanna med olivolja, när löken börjar bli lite mjuk så ha i en burk tonfisk (olja eller vatten spelar ingen roll, olja kanske är lite godare) jag kryddar med provencale grillkrydda och har i en skvätt balsamvinäger, örtsalt, svartpeppar och oregano.
Ha i ca 2 matskedar tomatpuré och lite ketchup, tillsätt ungefär en halv dl vatten så det är lätt att röra ut. Fräs på lite så vattnet kokar ur och om du tycker om stark mat dutta på lite tabasco eller liknande (jag kör piri piri på flaska) Ungefär nu piper timern, häll av vattnet ur spaghetting och släng ner det i en skål. Häll över tonfisksåsen och toppa med lite mer oregano. Smaskens.

Njut av maten och diska sedan upp allting så har du med matlagning + disk fått allting gjort på 15 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in