2006-11-08, 17:05
Medlem
-Q-s avatar
r falafel nyttigt eller onyttigt?
Och d menar jag inte, trningsnarkoman-nyttigt, utan mer fr en vanlig mnniska.
Eller en bttre frgestllning kanske r: r falafel onyttigt?
Citera
2006-11-08, 17:24
Medlem
Tjyvass avatar
om du bara menar bollarna s r ju dom friterade i olja, sen s spelar det vl ingen roll hur mycket kikrter det r i dom.
Kr man hela kitet med brd och ngon ss till blir det vl knappast nyttigare.

S jag sger nej!
Citera
2006-11-08, 17:24
Medlem
Yes...s avatar
Det borde vl vara hyfsatt nyttigt om man inte har massa feta dressingar och snt p. Sen beror det skert p vad man har fr brd ocks. Det r nog nyttigare n dom flesta andra snabbmatsmltider iallafall. Fast det kan nog knappast rknas som nyttigt.
Citera
2006-11-08, 18:02
Medlem
-Q-s avatar
ok, tack fr svaren.
Skit ocks, hoppades att jag ntligen hittat ngot, nyttigt, billigt och jvligt lttfixat.
men sn tur hade jag icke...s klart
Citera
2006-11-08, 18:04
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-
ok, tack fr svaren.
Skit ocks, hoppades att jag ntligen hittat ngot, nyttigt, billigt och jvligt lttfixat.
men sn tur hade jag icke...s klart

Om du r intresserad utav att brja ta nyttigt s ska du hlla dig borta ifrn gatukk, men det finns ngra tricks.
Citera
2006-11-08, 18:16
Medlem
-Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Om du r intresserad utav att brja ta nyttigt s ska du hlla dig borta ifrn gatukk, men det finns ngra tricks.
det var just det som var den bra grejjen, att man kunde kpa ngot nyttigt i ett gatkk s man slapp laga mat sjlv...orkar inte lgga en timme av min fritid varje dag p att laga nyttig mat.

men har du ngra bra tips p nyttig, LTTlagad, SNABBlagad, varm och god mat fr du grna tipsa p
Citera
2006-11-08, 18:18
Citat:
men har du ngot bra tips p nyttig, lttlagad, SNABBLAGAD, varm och god mat fr du grna tips

I get your point men de har sin charm att gra storkok, st i kket med lite vin och bra musik, det r livskvalit
Citera
2006-11-08, 18:20
Medlem
pooboxxxs avatar
Citat:
det var just det som var den bra grejjen, att man kunde kpa ngot nyttigt i ett gatkk s man slapp laga mat sjlv...orkar inte lgga en timme av min fritid varje dag p att laga nyttig mat.

men har du ngra bra tips p nyttig, LTTlagad, SNABBlagad, varm och god mat fr du grna tipsa p

Laga strre mltider och frys in. Eller s kper du en hel grillad kyckling, grnsaker och cashewntter och lgger p tallriken.

OnT: Om man rknar bort brd och dressing, r falafel onyttigt d?
Citera
2006-11-08, 18:37
Medlem
-Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
I get your point men de har sin charm att gra storkok, st i kket med lite vin och bra musik, det r livskvalit
Det har sin charm ja, kanske en lrdag i ett stort kk nr folk ska komma p fest.
Inte varje vardag nr man kommer hem trtt frn jobbet, har 5-7h tills man ska sova, i en kksskrubb med tv plattor och minimalt med utrymme. D r det sknare att slnga p en snitschel och snabbmakaroner. Men det r ju inte speciellt nyttigt.
Drfr vore det bra med ngot lika ltt, fast nyttigt.
Citat:
Ursprungligen postat av pooboxxx
Laga strre mltider och frys in.
Frskt mig p det dr med strre mltider, brukar ta 2 dagar sen r det slut. Kan inte gra ngra fetemngder med mitt odugliga kk heller...
Citat:
Ursprungligen postat av pooboxxx
Eller s kper du en hel grillad kyckling, grnsaker och cashewntter och lgger p tallriken.
Ja, kyklingsallad/tonfisksallad r en klassiger. Men jag blir nstan aldrig belten nr jag kkar en kall middag. Men det kan vara gott ibland, men inte mer n en gng i veckan.
(r grillad kyckling nyttigt frresten?)

EDIT: Fr att inte g OT i min egen trd, har ju ftt svar nu, s startar jag en ny trd med OT-mnet ocks istllet
Citera
2006-11-08, 19:09
Medlem
wuus avatar
Falafel r visst det nyttigt! Man fr vl "vga" fr och nackdelar
Nackdel: Friterat
Frdel:Kikrtor (-er?) massa sjyssta rter, vitlk i ssen eller chili
olja r liksom inte dden.
Citera
2006-11-08, 19:28
Medlem
stRs avatar
Citat:

En timme? Skmtar du med mig?
Det tar oftast inte mer n en kvart fr mig att slnga ihop en lunch.

Kkar du tonfisk?

Koka upp vatten i en kastrull, salta och slng i spaghetti, stll en timer p 10 minuter eller ha koll p klockan.

Hacka upp en gul lk och frs i stekpanna med olivolja, nr lken brjar bli lite mjuk s ha i en burk tonfisk (olja eller vatten spelar ingen roll, olja kanske r lite godare) jag kryddar med provencale grillkrydda och har i en skvtt balsamvinger, rtsalt, svartpeppar och oregano.
Ha i ca 2 matskedar tomatpur och lite ketchup, tillstt ungefr en halv dl vatten s det r ltt att rra ut. Frs p lite s vattnet kokar ur och om du tycker om stark mat dutta p lite tabasco eller liknande (jag kr piri piri p flaska) Ungefr nu piper timern, hll av vattnet ur spaghetting och slng ner det i en skl. Hll ver tonfiskssen och toppa med lite mer oregano. Smaskens.

Njut av maten och diska sedan upp allting s har du med matlagning + disk ftt allting gjort p 15 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in