2006-11-07, 20:15
Medlem
Kõpte min fõrsta cigarr hãr i brasilien av en gautfõrsãljare fõr 3 reais (ca 10 kr). Rõkte den som en vanlig cigarett, god smak faktist men efter ett tag blev jag illmående och spydde . Så hur ska man egentligen gõra?

En sak till, efter jag rõkte cigarren ãr det som om den har vãckt nya smaklõkar till liv, fõre jag rõkte den tyckte jag aldrig att cigaretter var speciellt gott men nu helt plõtsligt blev det grymmt gott. Vãldigt konstigt tycker jag.
Citera
2006-11-07, 21:36
Medlem
Obskyrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KukOchSkinn
Kõpte min fõrsta cigarr hãr i brasilien av en gautfõrsãljare fõr 3 reais (ca 10 kr). Rõkte den som en vanlig cigarett, god smak faktist men efter ett tag blev jag illmående och spydde . Så hur ska man egentligen gõra?

En sak till, efter jag rõkte cigarren ãr det som om den har vãckt nya smaklõkar till liv, fõre jag rõkte den tyckte jag aldrig att cigaretter var speciellt gott men nu helt plõtsligt blev det grymmt gott. Vãldigt konstigt tycker jag.

En äkta konnäsör har sina cigarrer i en ask och besprutar med congac om jag inte minns fel ( eller whiskey eller nått sånt )

du håller en ciggar som en ciggarett fast med lutade fingrar samt låt cigarren vila lite mot tummen ( se på gangsterfilmer så ser du )

Asså cigarrer drar man inte halsbloss med för att avnjuta, munbloss för smaken är go som fan, om du nu hittar en smakrik & god cigarr
Citera
2006-11-07, 21:39
Medlem
mm och ska man vara riktigt noga så ska du när du tänder den. Tända den med tändsticka och hålla dne i en 45 graders lutning (har för iaf att det var 45) samtidigt som du sakta roterar den
Citera
2006-11-07, 22:56
Medlem
d2eefss avatar
du är nog en ovan tobaksrökare och fick överdosering av nikotin efter dragit halsbloss en hel cigarr.
som sagt, röker du den för njutningens skull är det munbloss som gäller - är inte så hälsoskadligt heller.
Citera
2006-11-07, 23:05
Medlem
troböds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrig
En äkta konnäsör har sina cigarrer i en ask och besprutar med congac om jag inte minns fel ( eller whiskey eller nått sånt )

Nej för guds skull! Detta är bara en myt. Vissa snåljåpar utan humidor doppade sina cigarrer i congac förr i tiden då dom blivit för torra. De smakar betydligt bättre var för sig (men gärna tillsammans).
Citera
2006-11-07, 23:09
Medlem
troböds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NTM
mm och ska man vara riktigt noga så ska du när du tänder den. Tända den med tändsticka och hålla dne i en 45 graders lutning (har för iaf att det var 45) samtidigt som du sakta roterar den

Det stämmer. Detta är för att få en jämn glöd så det inte brinner sämre på ena sidan av cigarren. Helst ska man inte röra elden med cigarren heller utan hålla den en liten bit ifrån så att den tänds av värmen.

...sen ska man använda speciella cigarrtändstickor då vanliga avger för mycket smak. Likadant ska man aldrig använda en bensintändare.
Citera
2006-11-08, 06:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av d2eefs
du är nog en ovan tobaksrökare och fick överdosering av nikotin efter dragit halsbloss en hel cigarr.
som sagt, röker du den för njutningens skull är det munbloss som gäller - är inte så hälsoskadligt heller.
det är nog inte så lätt för en ovan rökare att ta halsbloss med cigarrer.
Citera
2006-11-08, 08:39
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Det stämmer. Detta är för att få en jämn glöd så det inte brinner sämre på ena sidan av cigarren. Helst ska man inte röra elden med cigarren heller utan hålla den en liten bit ifrån så att den tänds av värmen.

...sen ska man använda speciella cigarrtändstickor då vanliga avger för mycket smak. Likadant ska man aldrig använda en bensintändare.

Håller med dig i allt där, men angående tändstickor så går det lika bra med en gaständare, den avger inga smaker eller lukter.

Ta inte halsbloss!!! Ta ett bloss och rulla röken i munnen några sekunder innan du blåser ut den. Aska inte cigarren utan låt den bilda en bit aska innan du försiktigt ger den en liten "dunk" så askan ramlar av istället. Rök inte för fort heller, en varmrökt cigarr är inte gott.
Om du har cigarrer hemma så se till att hålla dom fuktigt, om du inte har en humidor så kan du lägga cigarrerna i en plastpåse med en disktrasa (inte genomblött utan urkramad) och knyta ihop. Även torra cigarrer som legat ute länge kan återfuktas i en humidor. Och det bästa är lagrade kubanska cigarrer.
Citera
2006-11-08, 08:41
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusar´n
det är nog inte så lätt för en ovan rökare att ta halsbloss med cigarrer.

Man ska inte ta halsbloss på en cigarr! Ovan eller inte.
Citera
2006-11-08, 15:33
Medlem
Gonzo 1s avatar
Här har du en bra sida om ciggarrökning kolla i menyn "cigar academy of scandinavia" http://www.hedwall.net/
Citera
2006-11-08, 17:59
Medlem
Tack fõr infon alla, rõkte faktist halsbloss hela cigarren, vart fõrvånad hur svag rõken var. Fõrõvrigt har jag rõkt aktivt i 2 månader och bara festrõkt tidigare.
Citera
2006-11-08, 18:21
Bannlyst
Cigarrskolan: http://www.brobergs.com/cskola.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem