2006-11-07, 09:15
Medlem
Alexander857s avatar
Vad r egentligen de stora skillnader i dessa religioner. Jag vet att de hade samma skappare osv. Men vad r den egentliga skillnaden i tex mnniskoskyn, typ syn pa kvinnan, bgar eller mnniskan i allmnhet. Eller tex synen pa gud i de olika religionerna.
Citera
2006-11-07, 12:53
Medlem
Nemesis1s avatar
Judarna vntar p Messias, de kristna anser att Jesus var Messias, muslimerna anser att Muhammed r Guds profet...

Dr har du de fundamentala skillnaderna...
Citera
2006-11-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander857
Vad r egentligen de stora skillnader i dessa religioner. Jag vet att de hade samma skappare osv. Men vad r den egentliga skillnaden i tex mnniskoskyn, typ syn pa kvinnan, bgar eller mnniskan i allmnhet. Eller tex synen pa gud i de olika religionerna.
Det kan vara svart att redogora for de olika aspekterna fullt ut nar det galler de olika religionerna med uppriktig kunskap, eftersom man oftast ar mest hemma i en av dom.

Men om jag tar fasta pa det du undrar om kvinnosynen sa kan jag foresla foljade studie som gjorts i amnet, och just jamfor kvinnans roll i Judendomen, Kristendom och Islam.
http://thetruereligion.org/modules/w...?articleid=127
Citera
2006-11-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Judarna vntar p Messias, de kristna anser att Jesus var Messias, muslimerna anser att Muhammed r Guds profet...

Dr har du de fundamentala skillnaderna...

Muslimer anser att alla profeter som nmndes i dom tidigare skrifterna var profeter. De r ven muslimernas profeter.
Ett citat frn koranen:

Gr Ingen Skillnad P Guds Budbrare
Sura 3:84
Sg, "Vi tror p GUD och p det som snts ner till oss, p det som snts ner till Abraham, Ismael, Isak, Jakob, och Patriarkerna, och p det som gavs till Moses, Jesus och profeterna frn deras Herre. Vi gr inte ngon skillnad p ngon av dem. Endast Honom r vi underkastade."
Citera
2006-11-10, 22:46
Medlem
Johnny Walkers avatar
Vill bara flika in att det här inte skall bli ännu en tråd där en handfull personer räknar upp "hundra saker som gör att muselmaner suger: 1) muslimer knullar kameler ... 100) muslimer äter barn." Kritik finns det gott om utrymme för i andra trådar just nu, låt oss hålla oss objektiva för en gångs skull.
Citera
2006-11-10, 23:17
Bannlyst
Judendom, Judarna r guds utvalda folk, nr messiahs kommer s blir alla ickejudar slavar till judarna. ickejudar r djur.

Kristendommen, Jesus vandrade i judea och Galillee, men han undvek Samaaria, centrala delen fr att det var fr lite judar dr, under tidiga medeltiden la katolska kyrkan in ett stycke i bibeln dr en rommersk officer skulle ha tillbet Jesus, d pltsligt s insg gud att alla mnniskor kan tillbe han och inte bara hans utvalda.

Islam, en profet som brjade snll och skitzofren sen blev han en barbarisk tyrann, nr makten steg han ver huvudet.
Citera
2006-11-10, 23:25
Medlem
Ligger det ngot i pstendet att respekten religionerna sinsemellan fljer deras utvecklingslinje? Dvs judendomen r grunden vilket gr att judar anser att bde kristna och muslimer r avgudadyrkare och avfllingar. Kristna ser upp till judar men anser att muslimer r avgudadyrkare. Muslimer ser bde kristna och judar som grunden till deras religion och kan drfr acceptera dem.

Ja, jag r novis p omrdet.
Citera
2006-11-13, 00:32
Bannlyst
En annan skillnad r att medan judendom och islam r strikt monoteistiska (det finns bara en Gud och hans vsen karakteriseras utav enhet) utgr kristendomen frn en treenighetslra, enligt visserligen Gud r en men samtidigt gestaltas av tre olika personer: Fadern, Jesus Kristus och den Helige Ande (eller som min vanvrdige polare brukar sga: Farsan, Grabben och Spket).
Citera
2006-11-13, 10:44
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Walker
Vill bara flika in att det hr inte skall bli nnu en trd dr en handfull personer rknar upp "hundra saker som gr att muselmaner suger: 1) muslimer knullar kameler ... 100) muslimer ter barn." Kritik finns det gott om utrymme fr i andra trdar just nu, lt oss hlla oss objektiva fr en gngs skull.
Jag tnkte att du kunde ge ngra exempel p den typ av hets du pstr finns hr? Var r den ngonstans Johnny Walker? Citera grna!
Citera
2006-11-14, 13:22
Bannlyst
Islam och judendom en jmfrelse

Hr r ngra punkter. Jag hller mig till de tv religioner som intresserar mig mest: judendom och islam.

Likheter mellan islam och judendom
- Strikt monoteistisk gudsbild. Gud fr inte avbildas.
- Jesus var en mnniska, inte Messias.
- Mnniskan fds inte med arvsynd utan r innerst inne god.
- Moralkraven: inte ljuga, stjla, vldta eller beg ktenskapsbrott. Mnniskorna ska visa hjlpsamhet och krlek mot alla.
- Grisktt och blodmat frbjudna.
- Pojkar omskrs

Olikheter
- I judendomen har omskrelsen en religis betydelse
- Judendomen frbjuder mycket mera mat utver nmnda tv, bl.a. skaldjur.
- Fr judarna r GT helig skrift, muslimerna ser den som frvanskad uppenbarelse.
- Judendomen har oklara frestllningar om livet efter detta, medan islam tror ungefr som kristendomen p uppstndelse och dom, paradis och helvete.
- Enligt islam r inte alla GT:s profeter viktiga, men Jesus var en viktig profet.
Citera
2009-10-13, 20:50
Medlem
MaymuneNs avatar
islam, kristendom och judendom

Hejsan !
Har ngra frgor som berr dessa 3 religionerna

- Fundamentalistisk, existentiell och historisk tolkning? Vad r detta inom religonen?

- Hur r det att leva efter religisa regler? Gr det?

- jmfrelse mellan de tre religionernas gudsbild. Likheter och skillnader?

-Vad sger religionerna om mnniskan och hennes fria vilja?
-Jesu budskap?Vad sa han? Gr det att leva efter Jesus budskap?

Tack
Citera
2009-10-13, 21:07
Medlem
kaiross avatar
Hmm... Lt mig gissa. Du gr i skolan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem