2006-11-06, 18:59
Medlem
Realizts avatar
När man har spolat vatten i diskhon (t.ex. när man har diskat) så hörs ofta ett kluckande ljud när vattnet runnit ned. Det kan dra ut på tiden ca 10 sekunder.

Vad beror detta på?
Vad kan man göra för att eliminera det?
Citera
2006-11-06, 19:07
Medlem
West-ens avatar
Beror väl kanske på att luft bubblar upp.
Du bör väl isf kunna eliminera det genom att bygga till ett separat röt som leder bort luften.
Udda fråga för övrigt!
Citera
2006-11-06, 19:10
Moderator
Tystnads avatar
Beror på att det är stopp i köksavloppets avloppstams s.k luftare ,alltså den del av avloppstammens del som går ut på taket i det fria.
Citera
2006-11-06, 19:43
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Beror på att det är stopp i köksavloppets avloppstams s.k luftare ,alltså den del av avloppstammens del som går ut på taket i det fria.
Ah, det låter ju värt att kolla.

Om det röret är igentäppt så kommer alltså luften från samma håll som vattnet rinner mot, nån äcklig avloppsbrunn förmodar jag.
Citera
2006-11-07, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Ah, det låter ju värt att kolla.

Om det röret är igentäppt så kommer alltså luften från samma håll som vattnet rinner mot, nån äcklig avloppsbrunn förmodar jag.

Nope, då skulle du känna avloppslukt.

Jag har ett liknande problem så det är så här, Grasshopper:

När du spolar vattengenom avloppsrören måste vattnet få suga med sig luft för att inte ett undertryck ska skapas mellan vattenkaskaden och ditt vattenlås. För att luft ska kunna tillföras har man en luftning. Denna kan vara en backventil som går rakt upp bredvid vattenlåset och drar luft in i avloppet men släpper inget åt andra hållet, eller ett rör rakt upp på taket (vanligt). Fungerar inte luftningen skapas ett undertryck vid spolning och luft kan sugas ner genom vattenlåset in i avloppet, därav det bubblande ljudet.

Hemma hos mig händer detta när jag spolar i toaletten, och det suger så jävligt så vattenlåset töms och avloppsluft tränger upp genom det tomma vattenlåset. Luktar blaj.

EDIT: >>>>>>>>>>>> Hus, hem & trädgård
Citera
2011-04-22, 11:17
Medlem
J.R.s avatar
Frågan är hur fixar man problem med igensatt luftledning som nämnts i tråden? Har samma problem som trådskaparen och håller på att bli vansinnig av det där jäkla kluckande ljudet.

edit: Tråden bör för övrigt flyttas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in