2006-11-05, 18:29
Medlem
skinner5000s avatar
Funderar på att starta ett aktiebolag utomlands som bara ska ha som syfte att äga värdepapper samt kunna ta över en villa om fastighetsskatten höjs i framtiden (tack så mycket för idén Maria Borelius!). Planerar även att använda företaget för att kunna skatteplanera mer aktivt i framtiden när fastigheter och annat ska säljas.

Jag har stor erfarenhet av att starta företag i Sverige, men vad gäller för utlandet? Vill såklart ha företaget i något skatteparadis, vart spelar mindre roll, men det är ju enfördel om man kan resa dit lätt med bara en övernattning så småöar i karibien är väll ingen hitt.

I vilka skatteparadis kan jag som svensk medborgare öppna företag i? Krävs det något speciellt eller räcker det med att jag åker dit och startar ett företag?
Det är ju en fördel om skattemyndigheten har noll insyn i företaget. Är Luxemburg eller Schweiz något alternativ? Då kan man ju kombinera med private banking samt förvaltning också.
Citera
2006-11-05, 23:12
Medlem
vet inte mycket om ämnet, men du kan hitta mycket på google...

Klicka: http://www.google.se/search?hl=sv&q=offshore&meta=
(se sponsrade länkar till höger)
Citera
2008-02-24, 10:59
Medlem
Vill nog rekomendera Panamá för dig, har bott där. dock så ligger det lite längre bort än du tänkt dig, de ska börja flyga direkt från paris så då är du där på 1 dag lite drygt. Du startar upp ett insynsskyddat företag på 1-3 dagar, kostnad ca 4000 beroende hur bra spanska du pratar, vill du ha en advokat på plats som gör det åt dig, räkna med ca 8-10000.
Alla inkomster du tjänar utanför Panamá är helt skattebefriade plus en massa andra fördelar..
Citera
2008-02-24, 15:57
Bannlyst
Var bara forsiktig

Ursakta avsaknaden av svenska bokstaver, men jag ar utomlands...

Vad jag ville saga ar att Panama ar ett bra val pa kort sikt, eftersom det ar inskrivet i grundlagen att staten inte far ha insyn i foretaget, men fragan ar om det kommer att vara sa pa sikt. Panama ar ocksa ett transitland for knarkpengar till och fran t.ex. Colombia, just darfor att Panama har sa lite insyn i foretagen.

Det har gillar inte USA forstas, sarskilt inte efter 11 september, och trycket ar mycket hart for att Panama ska andra sina lagar pa det har omradet. Risken ar stor att Panama foljer de karibiska oarnas exempel och knabojer for EU eller USA och skapar insyn.
Citera
2008-02-24, 16:44
Medlem
KingOfMoons avatar
http://di.se/Index/Nyheter/2008/02/2....htm?src=xlink

Kanske kan vara till nytta i erat letande.

Jag har precis startat egen IT-firma som driver ett antal webbplatser. Enkelt att flytta servrar efter skatten(!) så jag har med på listan att göra i år: "Minska skatten. Ultimat vison 0 taxerare"
Citera
2008-02-26, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perambulator
Ursakta avsaknaden av svenska bokstaver, men jag ar utomlands...

Vad jag ville saga ar att Panama ar ett bra val pa kort sikt, eftersom det ar inskrivet i grundlagen att staten inte far ha insyn i foretaget, men fragan ar om det kommer att vara sa pa sikt. Panama ar ocksa ett transitland for knarkpengar till och fran t.ex. Colombia, just darfor att Panama har sa lite insyn i foretagen.

Det har gillar inte USA forstas, sarskilt inte efter 11 september, och trycket ar mycket hart for att Panama ska andra sina lagar pa det har omradet. Risken ar stor att Panama foljer de karibiska oarnas exempel och knabojer for EU eller USA och skapar insyn.

njaa.. bolagen är väl anonyma, men alla kontoöppnanden kräver ju att man redogör för vem som är aktieägare.. Pengarna tvättas ju genom kontona. Panama har varit ett tillhåll för knark-pengar, men är förmodligen ett av de länder tillsammans med Schweiz som har bäst koll på det. Tror inte att mycket kommer ändras där nere. USA har ju till och med användt Panama konton under kalla kriget 80-talet för att finansiera diverse obskyra operationer. En kille på Lpoffshore.com som satt upp mitt Seychelles IBC nyligen, snackade om att Guatemala kommer att bli nya Panama för de som söker sekretess (för andra saker än skatteflykt) ... I vilket fall läste också nånstans att Schweiziska advokatfirmorna är de största inköparna av Panamanska bolag och stiftelsekonstruktioner..
Citera
2008-02-26, 19:13
Bannlyst
Det beror ju helt på var man väljer att ha kontot. Man behöver ju faktiskt inte ha bankkontot i samma jurisdiktion som företaget. Satt och kollade på ett företag som jag funderar på att köpa tidigare som hade "kontoret" i Panama, men som hade bankkontot i Lettland. Det ger visserligen en del logistiska problem med likviditetsflödet, men för den som är ute efter att tvätta pengar rena och fina bryr sig nog inte om likviditeten i stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in