• 1
  • 2
2006-11-05, 16:50
Medlem
Numera så är det populärt hos förskrivare att skriva ut Oxascand, det är Oxazepam som även Sobril är.

Det sägs att Oxascand, ska vara mildare. Att det därför är populärt hos förskrivare att skriva recept på dessa.Även om det är restriktiva, när det gäller all benzo, men om det nu väl skriver ut, så verkar det numera vara det dem väljer i första hand.

Någon som testat Oxascand? Vad tyckte ni i sådan fall?
Citera
2006-11-05, 17:07
Medlem
Jag får det utskrivet, märker ingen direkt skillnad mellan det och Sobril. Det är en svag benzo, men likväl en benzo.
Citera
2006-11-05, 17:33
Medlem
Okej, tack för upplysningen.

Det förändras ju då tydligen vad som är populärt hos förskrivarna, känner andra som gått till psykdoktorn, och de flesta som fått benzo utskrivet den senaste tiden får nästan alltid Oxascand. När jag fick benzo första gången. Så var det Stesolid som gällde.

Så tiderna förändras
Citera
2006-11-05, 17:50
Medlem
hundens avatar
Fick den med i början. Gillade oxascand, kort halveringstid dock.
Bra mot vad den ska..dvs ångestdämpande
Citera
2006-11-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnarz
...Någon som testat Oxascand? Vad tyckte ni i sådan fall?

Vad du försökte få fram innan denna fråga är för mig obegripligt.

Men för att iaf svara; Sobril och Oxascand har samma verkande ämne (Oxazepam). Personligen har jag aldirg nånsin märkt nån ångestdämpning av dessa (provat båda) ens i högsta terapeutiska doser, så det lär vara mycket mycket svagt. Å andra sidan har jag inte märkt mycket av diazepam heller, så.
Citera
2006-11-05, 22:19
Bannlyst
oxascand fungerar utmärkt mot ångest för mig. 20mg tar bort problemen men man blir lite trött. iktorivil gör en däremot ångestfri fast på ett fräschare, gladare och piggare sett. eller det är väl individuellt. men för mig är det så, blir lite seg på oxascand, fast självklart bättre än alla andra skit anti-histaminer som gör en förjäkligt trött.
Citera
2006-11-05, 23:17
Medlem
Apoteket

Enda anledningen att du får Oxascand i stället för Sobril, som är exakt samma sak, är att Oxascand är billigare än Sobril.

Även om din läkare skulle skriva ut Sobril så skulle Apoteket byta ut den mot Oxascand, om den var billigare vid tillfället.

Väljer du då att ändå ta ut Sobril så får du betala mellanskillnaden själv.

Högkostnadsskyddet täcker inte den mellanskillnaden..
Citera
2006-11-06, 00:21
Medlem
gussilagos avatar
det finns ju ingen anledning att byta ut den heller, eftersom det är samma verksamma ämne i de båda. alltså oxazepam. (såvida du inte är allergisk mot något av hjälpämnena)

sobril innehåll:
verksamt ämne: oxazepam 5, 10, 15 och 25 mg.
hjälpämnen: mikrokristallin cellulosa, kalciumvätefosfat, vetestärkelse, natriumstärkelseglykolat, magnesiumstearat, vattenfri kiseldioxid, povidon, natriumlaurilsulfat.

oxascand innehåll:
verksamt innehållsämne: oxazepam 5 mg, 10 mg, 15 mg respektive 25 mg.
hjälpämnen: laktosmonohydrat, vetestärkelse, pregelatiniserad majsstärkelse, mikrokristallin cellulosa och magnesiumstearat.
Citera
2006-11-06, 02:03
Medlem
A-Dmps avatar
Har tagit båda, tyckte mig först märka en skillnad där Oxascand var bättre, men insåg rätt fort att det bara satt i min skalle, hade nämligen Sobrilen på karta men Oxascanden i såna där härliga bruna påsar man får från psyket (ni som vet vet). Fick även mina första (lagliga) Xanor i en sådan påse, dom små fina rosa. Det ägde. Dom ägde. Numera får jag hundraburkar och magin är borta, men psykpåsarna is the shit. Svävar ut men jag är flöddrad, jag bryr mig inte, ingenting spelar någon roll.
Citera
2006-11-06, 08:58
Medlem
TomiXs avatar
Oxascand är bättre på de vis att man kan lägga de under tungan och de smakar lite socker och pappkartong typ medans Sobril är otroligt vidriga att lägga under tungan så tummen upp för Oxascand
Citera
2006-11-06, 10:11
Medlem
mesmerizes avatar
För mig ger de exakt samma verkan. Föredrar dock oxascand pga den vita burken man får dem i, hatar kartor.
Citera
2006-11-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mesmerize
För mig ger de exakt samma verkan. Föredrar dock oxascand pga den vita burken man får dem i, hatar kartor.

Och så låter det så mysigt om man ska skynda sig någonstans!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in