• 1
  • 2
2006-11-05, 12:28
Medlem
irrblosss avatar
Nu brjar butikerna plocka fram julens lckerheter i form av diverse chokladkartonger och annat gott. Tyvrr brukar produkterna frsmras fr varje r som gr. Ngon som vet om det skett ngra nyheter vad gller t.ex. Aladdin och Paradis? Kpte en pse Twist fr ett par dagar sedan, och den har verkligen blivit trkig. Godbitarna frn frra ret har frsvunnit och erstts av riktigt trkiga bitar.
Citera
2006-11-05, 17:37
Medlem
dePauls avatar
r det inte s att de tre frpackningarna alltid innehller samma blandning? Och d menar jag frn r till r.

~Paul~
Citera
2006-11-05, 17:42
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Nu brjar butikerna plocka fram julens lckerheter i form av diverse chokladkartonger och annat gott. Tyvrr brukar produkterna frsmras fr varje r som gr. Ngon som vet om det skett ngra nyheter vad gller t.ex. Aladdin och Paradis? Kpte en pse Twist fr ett par dagar sedan, och den har verkligen blivit trkig. Godbitarna frn frra ret har frsvunnit och erstts av riktigt trkiga bitar.
Jag hller med, det som fanns i twistpsarna fr ett par r sedan r som bortblst. twistpsarna borde vara heliga, vart har allt det goda godiset tagit vgen de bitar som alltid blir kvar i de dr askarna borde bytas ut till godare bitar som folk tycker om kanske ngot med vit choklad?
Citera
2006-11-05, 19:09
Medlem
cosmic_dancers avatar
finns jvligt gott godis frn anton berg. Det r som praliner i mrkchoklad och inuti r det som likr fast med kaffesmaker. Cappocina, expresso etc. Jvligt goda att ha till kaffet. Annat som r gptt r mrkchokladpraliner med krmig chili/choklad smet inuti. Finns i pse, vid stllen dr de brukar ha aladin och efter eight etc.
Citera
2006-11-08, 01:00
Medlem
Squalos avatar
Det r t helvete med svenskt godis, speciellt choklad. Det som grs r typ fr barn. Smaklst och fett...

S det r kanske dags att importera lite choklad till jul, flashbackers?

Sjlv ser jag Terry's Chocolate Orange lite som en julgrej, fast det kanske inte r det egentligen... Men det ska bli bttre n s i r. Anton Bergs marsipan r ocks en julgrej hr...

Man fr ge sig ut i vrlden fr godare gott...
Citera
2006-11-08, 01:03
Medlem
Mammas knck och cola r det som gller. Ngot annat duger inte.
Citera
2006-11-29, 12:14
Medlem
Fick man bara skriva om kpegodis i den hr trden?

Sjlv har jag precis brjat planera fr min och flickvnnens stora gra-julgodis-dag! Tnkte dock bertta om ett vldigt enkelt och gott recept jag tjuvstartat med. Hittade det p gon-kakaos hemsida. Perfekta till glggen.

Glgg och pepparkaksbollar

Ingredienser:
200 g pepparkakor
50 g smr
30 g mandelmassa
2 msk glgg

Att rulla i
100 g Fazer gon Ljus Choklad
finsmulade pepparkakor, krda i mixer eller med mixerstav
2 msk Fazer gon Cacao

Gr s hr:
Smula snder pepparkakorna och blanda med smret, glggen och mandelmassan till en jmn deg. Smlt Fazer gon Ljus Choklad i ett vattenbad. Rulla bollar av degen och stll kallt. Rulla bollarna i den smlta chokladen och drefter i pepparkakasmulorna som blandas med kakaopulver och stll svalt p ett smrpapper.
Citera
2006-11-29, 12:37
Medlem
fnuskes avatar
Sitter hr hemma och suktar vldsamt efter hemgjort knck samt mosters jordntskakor. Julgodis r frvrigt det som jag brukar trilla till vrst med nr det gller sjlvdisciplinen ven fast julborden definitivt har sina godbitar ocks.
Citera
2006-11-29, 12:51
Medlem
onits avatar
Svenskt julgodis for export?

Kan man stalla en fraga i traden?

Behover tips pa lite svenskt julgodis jag kan donera till mina slovakiska broder. Vill berika dem annu lite mer med svensk kultur namligen, sa nar de tar bussen ner till jul tankte jag skicka med smaksatt, svensk vodka/brannvin och lite svenskt godis.

Men vilket godis ar typiskt svenskt och har med julen att gora? Mintpraliner och lakrits ar uteslutet eftersom ingen verkar gilla det, dessutom ater min pojkvan sallan mycket sota saker. Har funderat pa knack och branda mandlar, men det ar ju extremt sott. Help?
Citera
2006-11-29, 20:02
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onit

Behover tips pa lite svenskt julgodis jag kan donera till mina slovakiska broder. Vill berika dem annu lite mer med svensk kultur namligen, sa nar de tar bussen ner till jul tankte jag skicka med smaksatt, svensk vodka/brannvin och lite svenskt godis.

Men vilket godis ar typiskt svenskt och har med julen att gora? Mintpraliner och lakrits ar uteslutet eftersom ingen verkar gilla det, dessutom ater min pojkvan sallan mycket sota saker. Har funderat pa knack och branda mandlar, men det ar ju extremt sott. Help?
Jag tror inte det finns ngot typiskt svenskt julgodis. Inget jag knner till att det gr att kpa, och inget som r gott. Det som r vanligt r ju Alladin och Paradis-askar, men det godiset skiljer sig inte direkt frn annat godis.

Tnk p att svensk choklad skiljer sig en del frn den som finns i steuropa, s det kan vara en upplevelse i sig.
Citera
2006-11-29, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onit

Tomteskum!
Citera
2006-11-29, 20:06
Medlem
storytellers avatar
Sjlv har jag en stor ask Lindor som vntar i ldan infr juletid.
Prova det, smakar gudomligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in