• 1
  • 2
2006-11-05, 12:28
Medlem
irrblosss avatar
Nu börjar butikerna plocka fram julens läckerheter i form av diverse chokladkartonger och annat gott. Tyvärr brukar produkterna försämras för varje år som går. Någon som vet om det skett några nyheter vad gäller t.ex. Aladdin och Paradis? Köpte en påse Twist för ett par dagar sedan, och den har verkligen blivit tråkig. Godbitarna från förra året har försvunnit och ersätts av riktigt tråkiga bitar.
Citera
2006-11-05, 17:37
Medlem
dePauls avatar
Är det inte så att de tre förpackningarna alltid innehåller samma blandning? Och då menar jag från år till år.

~Paul~
Citera
2006-11-05, 17:42
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Nu börjar butikerna plocka fram julens läckerheter i form av diverse chokladkartonger och annat gott. Tyvärr brukar produkterna försämras för varje år som går. Någon som vet om det skett några nyheter vad gäller t.ex. Aladdin och Paradis? Köpte en påse Twist för ett par dagar sedan, och den har verkligen blivit tråkig. Godbitarna från förra året har försvunnit och ersätts av riktigt tråkiga bitar.
Jag håller med, det som fanns i twistpåsarna för ett par år sedan är som bortblåst. Å twistpåsarna borde vara heliga, vart har allt det goda godiset tagit vägen Å de bitar som alltid blir kvar i de där askarna borde bytas ut till godare bitar som folk tycker om kanske något med vit choklad?
Citera
2006-11-05, 19:09
Medlem
cosmic_dancers avatar
finns jävligt gott godis från anton berg. Det är som praliner i mörkchoklad och inuti är det som likör fast med kaffesmaker. Cappocina, expresso etc. Jävligt goda att ha till kaffet. Annat som är gptt är mörkchokladpraliner med krämig chili/choklad smet inuti. Finns i påse, vid stllen där de brukar ha aladin och efter eight etc.
Citera
2006-11-08, 01:00
Medlem
Squalos avatar
Det är åt helvete med svenskt godis, speciellt choklad. Det som görs är typ för barn. Smaklöst och fett...

Så det är kanske dags att importera lite choklad till jul, flashbackers?

Själv ser jag Terry's Chocolate Orange lite som en julgrej, fast det kanske inte är det egentligen... Men det ska bli bättre än så i år. Anton Bergs marsipan är också en julgrej här...

Man får ge sig ut i världen för godare gott...
Citera
2006-11-08, 01:03
Medlem
Mammas knäck och cola är det som gäller. Något annat duger inte.
Citera
2006-11-29, 12:14
Medlem
Fick man bara skriva om köpegodis i den här tråden?

Själv har jag precis börjat planera för min och flickvännens stora göra-julgodis-dag! Tänkte dock berätta om ett väldigt enkelt och gott recept jag tjuvstartat med. Hittade det på Ögon-kakaos hemsida. Perfekta till glöggen.

Glögg och pepparkaksbollar

Ingredienser:
200 g pepparkakor
50 g smör
30 g mandelmassa
2 msk glögg

Att rulla i
100 g Fazer Ögon Ljus Choklad
finsmulade pepparkakor, körda i mixer eller med mixerstav
2 msk Fazer Ögon Cacao

Gör så här:
Smula sönder pepparkakorna och blanda med smöret, glöggen och mandelmassan till en jämn deg. Smält Fazer Ögon Ljus Choklad i ett vattenbad. Rulla bollar av degen och ställ kallt. Rulla bollarna i den smälta chokladen och därefter i pepparkakasmulorna som blandas med kakaopulver och ställ svalt på ett smörpapper.
Citera
2006-11-29, 12:37
Medlem
fnuskes avatar
Sitter här hemma och suktar våldsamt efter hemgjort knäck samt mosters jordnötskakor. Julgodis är förövrigt det som jag brukar trilla till värst med när det gäller självdisciplinen även fast julborden definitivt har sina godbitar också.
Citera
2006-11-29, 12:51
Medlem
onits avatar
Svenskt julgodis for export?

Kan man stalla en fraga i traden?

Behover tips pa lite svenskt julgodis jag kan donera till mina slovakiska broder. Vill berika dem annu lite mer med svensk kultur namligen, sa nar de tar bussen ner till jul tankte jag skicka med smaksatt, svensk vodka/brannvin och lite svenskt godis.

Men vilket godis ar typiskt svenskt och har med julen att gora? Mintpraliner och lakrits ar uteslutet eftersom ingen verkar gilla det, dessutom ater min pojkvan sallan mycket sota saker. Har funderat pa knack och branda mandlar, men det ar ju extremt sott. Help?
Citera
2006-11-29, 20:02
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onit

Behover tips pa lite svenskt julgodis jag kan donera till mina slovakiska broder. Vill berika dem annu lite mer med svensk kultur namligen, sa nar de tar bussen ner till jul tankte jag skicka med smaksatt, svensk vodka/brannvin och lite svenskt godis.

Men vilket godis ar typiskt svenskt och har med julen att gora? Mintpraliner och lakrits ar uteslutet eftersom ingen verkar gilla det, dessutom ater min pojkvan sallan mycket sota saker. Har funderat pa knack och branda mandlar, men det ar ju extremt sott. Help?
Jag tror inte det finns något typiskt svenskt julgodis. Inget jag känner till att det går att köpa, och inget som är gott. Det som är vanligt är ju Alladin och Paradis-askar, men det godiset skiljer sig inte direkt från annat godis.

Tänk på att svensk choklad skiljer sig en del från den som finns i östeuropa, så det kan vara en upplevelse i sig.
Citera
2006-11-29, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onit

Tomteskum!
Citera
2006-11-29, 20:06
Medlem
storytellers avatar
Själv har jag en stor ask Lindor som väntar i lådan inför juletid.
Prova det, smakar gudomligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in