2006-11-04, 21:55
Medlem
slutagnlls avatar
Som rubriken lyder, hur kan man segla mot vinden, dvs. segla bidevind?

Lt oss sga att vinden r nordlig, dvs. vi har en kraft riktad rakt sderut.
Hur kan man omvandla den kraften till en kraft riktad t lt oss sga nordvst?

Citera
2006-11-04, 22:23
Bannlyst
Hmmm.... Intressant frga....

(Sliter hr)

Det mste vl vara nt i stil med att vindkraften som appliceras p seglen r sg 100 kilo, och att kraften 100 kilo+ skulle d behvas fr att segla rakt mot vinden, allts en extra kraftklla, som en motor.

Men i och med att man seglar sg, nordvst s krvs ju mindre kraft n om man seglar rakt mot vinden. Kanske 50 kilos tryck, och med placering av seglen kan man vl ta ut inte optimal men tillrcklig kraft, kanske 70 kilo fr att kunna driva bten mot nordvst.

Fast det r ju fortfarande en konstig grej..... Men till fysikerna: En extra frgestllning.

Hur skarpt r det teoretiskt mjligt att segla upp mot vind? Om vi sger att det omjliga rakt mot vinden r 0 grader och segla med vinden r 180 grader, hur pass mycket kan man kryssa upp mot vind?
Citera
2006-11-04, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slöhögen
Hur skarpt r det teoretiskt mjligt att segla upp mot vind? Om vi sger att det omjliga rakt mot vinden r 0 grader och segla med vinden r 180 grader, hur pass mycket kan man kryssa upp mot vind?
"Idealt" s finns ingen teoretisk grns, grnsen stts bara av de praktiska frutsttningarna.

Att det gr att kryssa beror p att man har bde segel och kl. Vinden ger en kraft p seglet som r riktad i seglets normalplan, och bten kan bara rra sig genom vattnet i klens riktning. (under ideala frutsttningar)
Om vi sger att vinden kommer frn 0 grader, rakt norrifrn. D kan vi generera en kraft p seglet riktad t 90 grader + epsilon. (sterut + lite syd)
D, om vi har klen riktad t 0 grader + 2*epsilon, s kommer bten vilja rra sig t det hllet. Detta eftersom 90 grader + epsilon - (0 grader + 2 epsilon) = 90 grader - epsilon vilket r en spetsig vinkel.
Det gr att nr vi nr vi gr ortogonal projektion av seglets kraft p klens riktning s fr vi en positiv kraftkomposant t det hllet, norrut + lite st.

Epsilon kan vi gra s litet som nskas. (inte i praktiken dock)
Citera
2006-11-04, 23:08
Medlem
slutagnlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Det gr att nr vi nr vi gr ortogonal projektion av seglets kraft p klens riktning s fr vi en positiv kraftkomposant t det hllet, norrut + lite st.

Kan du/ngon frklara det citerade lite nrmare?

Jag frstr att man kan f en kraft riktat mot seglets normalplan, men jag frstr inte hur den kan omvandlas till en kraft framt:

Lt oss sga att jag har en bt med kl, men inga segel. Om jag trycker p btens mast, inte kommer bten d att ka framt.
Citera
2006-11-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Kan du/ngon frklara det citerade lite nrmare?

Jag frstr att man kan f en kraft riktat mot seglets normalplan, men jag frstr inte hur den kan omvandlas till en kraft framt:

Lt oss sga att jag har en bt med kl, men inga segel. Om jag trycker p btens mast, inte kommer bten d att ka framt.
Vilket hll bten rr sig t nr du trycker p masten avgrs av vilket hll kraftkomposanten i klens lngdriktning r riktad. Om den r riktad framt eller bakt. Det var det jag frskte frklara med projektion.

Allts, om du trycker p masten nstan rakt frn sidan men lite lite framt s ker bten framt (om vi antar att bten bara kan rra sig i sin lngdriktning).

Frstod du bttre?
Citera
2006-11-04, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll

Eeeeeh.... Va?

Du kan inte flytta din bt om du trycker p masten. Kraften du genererar kommer frn din kropp, vars ftter str i bten.... Men det har inte med mnet att gra, vinden r en extern kraft, precis som strmmarna. Ska du flytta bten med hnderna mste du ha en extern yta att st p. som land.

Och Raol, jag frstod inte heller orden du anvnde. Vi r verens om att det r omjligt att segla rakt mot vinden, 0 grader, men det finns allts ingen direkt fysikalisk grns fr hur skarpt man kan segla upp mot vind, utan det r lite flytande..?

Hoppades p att ngon skulle sga typ, "44,99 graders vinkel, p grund av att....:".

Gr inte det, ens om vi antar att seglen r optimala, och klen kan enbart g rakt fram, inte glida genom vattnet i sidled?

Edit, missade raols svar.
Citera
2006-11-05, 02:46
Medlem
Byt ut seglet mot en vindsnurra och du kan segla rakt mot vinden. Annan kraftuvxling dr frvisso. men ger lite ljus ver saken hur det gr att konvertera krafter.

Annat att tnka p: kan man flyga motvinds med ett vinddrivet flyg?
Citera
2006-11-05, 02:56
Medlem
Civile99s avatar
Lugna ner er pojkar. Jag har p ett pedagogiskt stt tecknat ner hur du ska gra fr att kunna segla i motvind. Allt du behver r ett specialgjort segel och det har jag just konstruerat. Jag avsger mig upphovsrtten till det s ni har fria hnder att tillverka och tjna pengar p det. Varsgod:

http://img177.imageshack.us/img177/2...motvindtf0.jpg

Citera
2006-11-05, 03:07
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civile99
Lugna ner er pojkar. Jag har p ett pedagogiskt stt tecknat ner hur du ska gra fr att kunna segla i motvind. Allt du behver r ett specialgjort segel och det har jag just konstruerat. Jag avsger mig upphovsrtten till det s ni har fria hnder att tillverka och tjna pengar p det. Varsgod:

http://img177.imageshack.us/img177/2...motvindtf0.jpg

Vackert! Du borde ha gjort anteckningarna baklnges och p latin..
Citera
2006-11-05, 21:22
Medlem
P102s avatar
Om man tittar uppifrn s ser ett segel ut som en vingprofil. Ett segel funkar som en flygplansvinge, s nr luften strmmar frbi seglet genereras en "lyftkraft" som i seglets fall r riktad lite snett framt istllet fr uppt som p en vinge. Klen - och hela skrovets form br tillggas - gr att bten rr sig mest framt.
Citera
2006-11-08, 00:08
Medlem
MrHills avatar
Kanske jag ska frska frklara detta enkelt
Att segla bidevind=Hgre n tvrs (dvs "by the wind") r mjligt genom riggens och skrovets utformning.

Kolla p denna lnk istllet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in