2006-11-04, 19:06
Medlem
ap3s avatar
Har en förbannad huvudvärk och ikväll är det fest. Tänkte ta ett par alvedon innan jag drog på festen men kom att tänka på att det kanske inte är så bra att blanda? Googlade lite och fick fram massa "ajabaja".

men egentligen, ett par alvedon och 5-6 bira lär väl inte vara skadligt?
Antar att det är levern som belastas av alkohol och paracetamol.
Citera
2006-11-04, 19:23
Medlem
Nja, svår fråga det är genrellt inte bra o dricka samtidigt som du käkar paracetamol/värktabletter dårå, men om du inte överdriver kan jag garantera du är utanför farozonen.
Citera
2006-11-04, 19:25
Medlem
johanbtks avatar
Varför inte dricka alkohol för att döda huvudvärken?
Huvudvärk beror ofta på spänningar och stress och som bekant blir man lugn och avslappnad av alkohol.
Citera
2006-11-04, 19:30
Medlem
-Zeke-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Huvudvärk beror ofta på spänningar och stress och som bekant blir man lugn och avslappnad av alkohol.

håller med. och om du har så stark huvudverk att du inte tror att alkohol skulle hjälpa är det nog bäst att inte supa överhuvud taget..
Citera
2006-11-04, 19:37
Medlem
nops avatar
Sist jag tröck 1000mg paracetamol i kombination med alkohol yttrade det sig i ökad trötthet och huvudvärken släppte ej nämnvärt.

Om jag vore du skulle jag dricka vatten och vitaminer och lägga mig en halvtimme i ett mörk rum o massera tinningarna istället, men vad fan vet jag igentligen?

// nop bongar in den
Citera
2006-11-05, 07:58
Moderator
tobess avatar
Att dricka alkohol då man äter värkmedicin med paracetamol är ingen större hit nej.

Skickar för övrigt över tråden till m&h eftersom det är en rent medicinsk fråga..

/Moderator
Citera
2006-11-05, 08:06
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk

du har aldrig stött på herr horton va?

i övrigt är kombinationen paracetamol och alkohol inte så farlig om det bara rör sig om nån enstaka gång och man inte har problem med levern.
Citera
2006-11-05, 08:52
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
du har aldrig stött på herr horton va?

i övrigt är kombinationen paracetamol och alkohol inte så farlig om det bara rör sig om nån enstaka gång och man inte har problem med levern.
Horton kan iofs inte gärna anses vara det vanligaste alternativet vad gäller huvudvärk...

Vad jag anser om alvedon och alkohol finns för övrigt i någon av de miljarrrrders trådar som redan finns i ämnet.
Citera
2006-11-05, 10:36
Medlem
BlackSheeps avatar
Har gjrot det ett par gånger när man har haft ont i skallen, och jag lever fortf..
Citera
2006-11-05, 10:43
Medlem
Avva66s avatar
Varför inte ta en vanlig Magnecyl istället, den sliter inte på levern.
Men är däremot dålig för magen.
Citera
2006-11-05, 11:50
Medlem
Själv för ett par kväller sen så stoppade jag i mig 4 alvedon och sen kom jag på att man inte skulle blanda alvedon och alkohol fom dom gör det i "fucking åmål".

Så smårädd som jag så ringde jag farsgubben som är distriktsläkare och frågade vad jag skulle göra,
Och han svarade att det inte var någon fara. Så alvedon och alkohol är bara en seglivad myt.

Man ska däremot inte blanda receptbelagda värktabletter då dom har andra aktiva substansämnen.

det är svaret jag fick när jag frågade hur det var att blanda dessa.

Men av en senare källa har jag fått höra att vissa läkare anser att det tär på levern medans andra tror det är nonsens.
Så man börjar undra hur bra sammverkan dom har, läkare emellan.

/Jasen
Citera
2006-11-05, 14:36
Medlem
Trinnits avatar
Kanske lite sent nu, men en eller två alvedon tillsammans med en måttlig mängd sprit lär du inte dö av så länge du inte har problem med levern redan, och så länge du inte tar det ofta. Att öka mängden tabletter är däremot dumt, och det finns bättre värktabletter att använda på fyllan än paracetamol-tabletter.

Har för mig att det som händer är att kroppen hoppar över nerbrytningen av alkohol ett tag, medan den bryter ner paracetamolen istället. Själv brukar jag däremot köra med ipren om jag får huvudvärk när jag dricker, har fått klartecken av läkare för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in