Flashback bygger pepparkakshus!
2006-11-04, 15:13
Medlem
Skriv vad ni tror och varför .

/peace
Citera
2006-11-04, 15:31
Medlem
Det finns alltid nått som är större eller mindre, bättre eller sämre, enligt mig.
För mig är allt relativt, i stort sätt.
Citera
2006-11-04, 16:42
Bannlyst
Om allting är relativt så är allting inte relativt, för då är även relativitet relativt, och då finns det något absolut, så allting är inte relativt, men ändå är det det.
Citera
2006-11-04, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Que7zal
Om allting är relativt så är allting inte relativt, för då är även relativitet relativt, och då finns det något absolut, så allting är inte relativt, men ändå är det det.

Ja, det är nog just så komplicerat enkelt som det förhåller sig
Citera
2006-11-04, 16:56
Medlem
Nej, allt är inte relativt. Ljusetshastighet exempel vis.
Citera
2006-11-04, 17:06
Medlem
Naturvetarens avatar
Är inte ljusets hastighet relativt mot tankens hastigehet även om tanken inte är en hastighet du fysiskt kan ta i då? Även ljuset har saker som är snabbare, även om vi inte kan visa upp dem.

Jag skulle vilja säga att frågan är en paradox, ungefär som påståendet "jag ljuger alltid".
Citera
2006-11-04, 17:23
Medlem
StigAllans avatar
Allt är relativt utom det som inte är det.
Vad är då inte relativt?

Svår fråga.

Misstänker att man hamnar i religionsfantasier.
I och med det så skiter jag i det!
Citera
2006-11-06, 04:13
Medlem
alter egos avatar
Relativitetsteorin säger inte att allt är relativt utan att vissa saker inte är relativa.
Så vad är inte relativt?

- Fysikens lagar. De är desamma för alla observatörer i enhetlig rörelse.

- Ljusets hastighet. Som en konsekvens av att fysikens lagar inte är relativa.

- Avstånd i Rumtid. Att förklara detta är dock mer än jag klarar av tyvärr =P

Ljusets hastighet är inte relativ mot hur du uppfattar den eller kan föreställa dig den, den har en bestämd hastighet oberoende av dig... och spelar det någon roll för relativitetsteorin huruvida något kan röra sig snabbare än ljuset?

Varför tro detta? För när du frågar "Är allting verkligen relativt" så ställer du mer en fråga angående fysik än filosofi, och som tur är så finns det faktiskt extensiv forskning i detta ämne =)
Citera
2006-11-06, 05:50
Medlem
u_n_mes avatar
Tja nu e det ju inte så att ljusets hastighet är konstat tyvärr.. beroende på vilket matrial det färdas igenom så färdas det olika snabbt. vad ni tänker på är nog att ljusets hastighet i vakum är konstant.
Citera
2006-11-06, 06:58
Medlem
Profaxs avatar
Universums storlek torde ju inte vara relativt, vad kan möjligtvis vara större? Alternativa universum? Njahhh.
Citera
2006-11-06, 15:29
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Tja nu e det ju inte så att ljusets hastighet är konstat tyvärr.. beroende på vilket matrial det färdas igenom så färdas det olika snabbt. vad ni tänker på är nog att ljusets hastighet i vakum är konstant.

Ljusets hastighet förändras beroende av vilken medium det färdas genom, sant. Men detta säger inte att ljusets hastighet är relativ. När ljuset lämnar ett medium, t.ex. vatten, så går det tillbaka till sin egentliga hastiget utan att få någon extra energi, den enda slutsatsen som kan dras av detta är att ljusets hastighet aldrig ändrades till att börja med.

Den kvantmekaniska anledningen till detta kan du läsa mer om själv, utan att spendera en massa tid på att leta upp något om det här kan jag ge dig en snabb wikipedia länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Photon
gå ned till punkt 11: Photons in matter
Citera
2006-11-06, 20:02
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alter ego
Ljusets hastighet förändras beroende av vilken medium det färdas genom, sant. Men detta säger inte att ljusets hastighet är relativ. När ljuset lämnar ett medium, t.ex. vatten, så går det tillbaka till sin egentliga hastiget utan att få någon extra energi, den enda slutsatsen som kan dras av detta är att ljusets hastighet aldrig ändrades till att börja med.

Den kvantmekaniska anledningen till detta kan du läsa mer om själv, utan att spendera en massa tid på att leta upp något om det här kan jag ge dig en snabb wikipedia länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Photon
gå ned till punkt 11: Photons in matter

Kan inte påstå att jag förstår logiken i att hastigheten aldrig ändrades bara för att det inte krävs någon enerig att få tillbaka hastigheten. Hastighet deffineras som förändring i längd eller läga per tidsenhet och har ljuset passerat något annat medium än just vakum så kommer den inte färdats lika långt på samma tidsenhet.

Det jag ville påpeka är att i relativitetsteorin pratar man om "ljusets hastigehet i vakum" och inte om "ljusets hastighet" i den bemärkelsen.
Det finns fina tabeller för vilket brytningsindex som gäller för olika material som visar vilken hastighet ljus har i just det materialet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in