• 3
  • 4
2006-11-08, 17:06
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duracell Bunny
Att det är så svårt att verkligen peka på vad som är manligt och vad som är kvinnligt beror på att skillnaderna mellan könen i grund och botten är så små. Visst, vi kanske har en sexualitet som skiljer sig åt en del mellan könen, men tänker man bort den biten och allt det yttre och bara ser till insidan märker man snabbt att likheterna överväger skillnaderna. Många av de skillnader som vi tycker oss uppfatta är sociala konstruktioner och ren inbillning.

Ta bara en titt på Flashback. Vissa av oss markerar könstillhörighet på ett ganska tydligt sätt, men ta vem som helst som inte gör det och försök avgöra kön på den personen bara genom att läsa personens inlägg. Jag tycker själv att det är skitsvårt och har gång på gång misstagit mig, Relativ, Tuesday och Polvo är bara några exempel. Så här i efterhand kan jag inte förstå att jag nånsin trodde att de var nånting annat än tjejer, man "märker" ju när man läser deras inlägg att de är just tjejer. Sätter jag mig ner och tänker efter inser jag dock att allt det där bara är en illusion. De har inte börjat skriva på ett mer "kvinnligt" sätt bara för att jag har lyckats luska ut att de är tjejer.

Ett annat intressant exempel är Kickan2 (som jag iofs aldrig trott nånting annat än att hon är tjej). När hon bytte till sin Meryl Streep-avatar fick jag plötsligt en helt annan bild av henne. Som genom ett trollslag framstod hennes inlägg som så mycket "kvinnligare" än tidigare. Det gäller alltså inte bara de inlägg som hon skrev som "Meryl Streep" utan även tidigare inlägg som hon skrivit som "Mike Myers". En rätt omtumlande upplevelse som än en gång visar hur enormt mycket vi påverkas av en användares yttre och av våra egna fördomar om vad som är manligt och kvinnligt.
Jag håller helt med dig. Miljön påverkar oss mycket (ingen har väl ifrågasatt det?) och biologin är inte allt*. Mitt problem är när folk tror att biologin inte påverkar alls och att allt bara är några slags sociala konstruktioner som man kan trolla bort om man bara slutar se ner på kvinnor... typ.

Liknelsen med FB var bra, men jag antar att du förstår att skillnaderna mellan könen kanske inte visar sig så tydligt när man slöläser inlägg på ett forum. Vill man se tendenser får man börja räkna saker som hur ofta det är en manlig användare som säger sista ordet och det kommer ju inte direkt bli ett tillförlitligt resultat. Dessutom är sånt inget man (jag) tänker på när man bara skummar igenom inlägg för att tänka på nåt annat än allt man egentligen borde göra.

*går såklart att diskutera vad som går oss att bygga samhällen och sociala konstruktioner, men då tappar vi nog tråden i tråden ()
Citera
2006-11-08, 17:18
Medlem
johnny-62s avatar
Att stå upp och pinka är manligt..
Citera
2006-11-17, 06:56
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Vad menar du med det!!! Ren kvinno-rasism är vad det är!! Fy sjutton vilket motbjudande inlägg!! Ska rapportera dig till moderatorer, rädda barnen, militären och smittskyddskliniken!!

Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in