2006-11-03, 15:22
Medlem
El Credo Locos avatar
"Blås finansminister Anders Borg på hans nya hemdatorskatt. Här är kryphålet: Köp loss hemdatorn före årsskiftet – då kan du slippa betala 2 000 kronor i skatt per år."
http://www.dinapengar.se/Avdelningar...0%5C2751&o=sp3

Jag skrev nyligen på ett nytt avtal för en hem-pc och man blir ju minst sagt förbannad när regeringen går in och förmånsbeskatta nu när kontraktet redan är skrivet!! vafan??!! Detta borde vara olagligt !
Men som tur är surfade jag runt och hittade denna artikel på dinapengar.se som tipsar om att köpa ut datorn före årsskiftet till marknadspris.

Det står dock också att det kan löna sig att vänta ett tag med att köpa ut för att det ska löna sig.
Min fråga är då: Hur länge ska man vänta för att det ska löna sig bäst att köpa ut datorn??
(I mitt fall borde datorns värde ligga på 20000)

Tack på förhand!!
Citera
2006-11-03, 20:01
Medlem
spliffsters avatar
Jag har svårt att se att du skulle få köpa loss din dator innan årskiftet om du nyligen skrev på för ett nytt avtal. I regel så är det endast uppsägning från arbetsplatsen som automatiskt medför ett erbjudande om utköp. Du kan alltid prova men jag tror det blir svårt.

Jag skulle nog inte heller köpt ut ett nytt datorpaket till det gällande marknadspriset, tänk på att det inte bara är datorn+skärmen utan även all medföljande hård- och mjukvara som ska köpas ut.

En sak håller jag med om, det är förkastligt att de får förändra ett skrivet avtal i efterhand. Om ett företag hade gjort på det viset hade det gått åt helvete för dom, men när regeringen gör det så är det okej. Skum och äcklig semi-dubbelmoral.
Citera
2006-11-03, 20:17
Medlem
Vad jag vet så står det i avtalet angående hem-pc att de reserverar sig för skatteförändringar från regeringen vilket innebär att det faktiskt inte begås några fel.

Sen att jag tycker det är jävligt illa har inte med saken att göra. För övrigt så blir ju inte pålägget vansinnigt stort heller. Sett till vad motsvarande dator skulle kostat att köpa direkt är fortfarande hem-pc en billig variant. Om det inte är så har ni råkat ut för ett dåligt avtal.
Citera
2006-11-04, 14:04
Medlem
jalouxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotiz
Sett till vad motsvarande dator skulle kostat att köpa direkt är fortfarande hem-pc en billig variant. Om det inte är så har ni råkat ut för ett dåligt avtal.

Beror ju på. Som det är tänkt att fungera handlar det ju om en schablonbeskattning per dator och år vilket gör att skatten blir lika hög på en dator för 7000 kr som en för 30000 kr. Så om man kör ett dyrare alternativ så är det nog i många fall är det ett ganska bra val med hempc fortfarande. Jag själv som fick erbjudande om en laptop för ca 7000-8000 någon vecka innan den nya skatten lanserades avstod dock således från ett inköp.
Citera
2006-11-05, 01:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaloux
Beror ju på. Som det är tänkt att fungera handlar det ju om en schablonbeskattning per dator och år vilket gör att skatten blir lika hög på en dator för 7000 kr som en för 30000 kr. Så om man kör ett dyrare alternativ så är det nog i många fall är det ett ganska bra val med hempc fortfarande. Jag själv som fick erbjudande om en laptop för ca 7000-8000 någon vecka innan den nya skatten lanserades avstod dock således från ett inköp.

Det är iofs ingen ny skatt, utan den finns redan idag för utrustning som kostar över 25000 kr. Så man får redan idag betala förmånsskatt för dyrare maskiner.
Denna regel gäller också i fortsättningen, dvs samma förmånsskat för datorer värda 0-25.000 kr och den gamla (högre) förmånsskatten för datorer över 25.000 kr.

Vad man menar i artikeln är att inlösen av en dator för 20000 kr kostar med i ränta än vad beskattningen är idag. Det kan därför vara bättre att vänta med restinlösen tills inlösenbeloppet är lägre än beskattningen (som är ca 70 kr/mån). Med 3% ränta blir beloppet runt 20000 kr dvs för en dator som kostar 24000 kr så är det bättre att vänta ett eller två år på inlösen. Tänk på att inlösen gör att man förlorar serviceavtalet på datorn och att ev förlängda garantier inte längre gäller.
Citera
2006-11-05, 08:13
Medlem
Det är ingen gräns på 25000:-.
Det är 833:- i bruttoavdrag i månaden som gäller som gräns.

Jag fick nyss mitt paket som är värt cirka 43000:- och ska betala 680:-
per månad brutto i tre år.
Citera
2015-12-16, 23:23
Medlem
Ajaxxs avatar
Någon som vet om detta är möjligt idag, vad som gäller och hur man räknar fram det hela?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in