2006-11-03, 12:15
Ibland nr man ser p film, s har folket som t.ex smyger omkring i de mrka gngarna facklor med sig. Vad anvnde man sig av p t.ex medeltiden fr att f ut bsta effekt av dessa facklor?

Jag har testat att ta en pinne, lindat in den i papper, o sen drnkt in den med diesel. Denna brinner i ca 5-10 minuter.
Citera
2006-11-03, 13:35
Medlem
Dan-Banans avatar
Enligt Wikipedia gjordes facklorna av en pinne med en trasa drnkt i beck.
Citera
2006-11-03, 14:24
Medlem
koda ska tydligen brinna rtt lnge, tror jag
Citera
2006-11-03, 17:41
Medlem
klos_s avatar
Pinne inlindat med tyg som r drnkt i tjockolja

/Mvh Klos
Citera
2006-11-03, 19:28
Medlem
pezes avatar
sgspn som du blandar med smlt stearin i ett tunt papprr funkar bra!

/Johan
Citera
2006-11-03, 23:58
Medlem
zoccers avatar
Jag tror inte man anvnde sig av varken tyg eller papper, vilka var dyra varor under medeltiden. Det finns lite olika beskrivningar av facklor, vilka naturligtvis som allt annat utvecklats genom historien. Facklornas beskaffenhet varierade beroende p var i vrlden man befann sig och vilka billiga rvaror som fanns tillgngliga. Alltifrn splittrade pinnar av trslag innehllande mycket kda, hopbundna till knippen,ibland doppade i smlt vax, till pkar med hamprep drnkta i tjra bundna p toppen till en stor knut och en hel del varianter dremellan.
Hr kan man t.ex. lsa litet om olika facklor (Torches):

http://www.markland.org/lettherebelight.php
Citera
2006-11-04, 12:11
Medlem
Naturvetarens avatar
Intressant frga! Ngot jag aldrig funderat p. Mnga bra svar men vad hnder om man r nere p riktigt djupa stllen med lite syre? Kan man blanda in en svag syredonator i blandningen (sulfat kanske?) fr att f den att brinna under strngare frhllanden om n lngsamt?
Citera
2006-11-04, 15:57
Medlem
klos_s avatar
I alla gammla filmer s anvnder dem ju typ en pinne som r urgrpt hgst upp... sen har dem t.ex hlt i koda... Lr r det bara jag som har tyckt det ser ut som det

/Mvh Klos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in