Citat:
Ursprungligen postat av :jens:
Vad sägs om att hög testosteronhalt i människor/djur stimulerar vissa beteenden?
Men varför skulle testosteronhalten stimulera mer än annat?
Citat:
Ja, varför pratar inte om hur karies angriper tandemaljen? Vad tror du?
Det var inte så jag menade. Du fattade inte. Jag menar att vi i våra samhällen idag inte tar hänsyn till en massa biologiska betingelser och fungerar bra ändå. Det finns en massa saker som är biologiskt/naturligt som vi inte bryr oss om. Så även om det fanns så stora skillnader mellan könen som du hävdar finns det inget som säger att vi måste ta hänsyn till dem när vi analyserar kulturer.
Vad som är naturligt och vad som anses naturligt/biologiskt är dessutom även det kulturellt. Ända fram till 1970-talet behandlades homosexuella som sjuka, det gör de inte idag. Idag ses det som helt naturligt/biologiskt att vara gay. De får ingå partnerskap, i vissa länder adoptera barn osv. Homosexuella är inte rustade biologiskt att få barn med varandra, men de fungerar som föräldrar i alla fall.
Citat:
Hur tänker du här? Har man högre testosteronhalt i blodet så är sannolikheten större att man faller in i en rad specifika beteenden. Vilket även gäller andra hormoner. Vad är det som är så svårt att förstå? Eller pratar du om att man med viljan ska stoppa effekten av hormoner? Ungefär som att stoppa matsmältning, ägglossning och downs syndrom med viljan också, kanske?
Du kan inte jämföra ägglossning, matsmältning och downs syndrom med att "falla in i en rad specifika beteenden". Dessa beteenden som du talar om
triggas av kulturen. Det gör inte ägglossning, matsmältning och downs syndrom.
Citat:
Imponerande slutledningsförmåga, verkligen. Hur kom du fram till det?
Jag har inte kommit fram till det. Jag undrar om det blir effekten av att män av naturen är aggressivare och våldsbenägnare än kvinnor? För det är väl det du hävdar?
Citat:
Men vad är det med dig? Har du läst i länkarna jag gav dig? Om män (i allmänhet) har högre medelkoncentration i blodet än kvinnor betyder inte det att nivåerna är skyhöga hela tiden. Produktionen varierar precis som med alla andra hormoner.
Du menar att män blir våldsammare ibland för att de får högre värden av testosteron? Hur kommer det sig då att alla män inte är lika våldsamma då? Och att alla kulturer inte är lika våldsamma?
Citat:
Sedan är det förövrigt mycket mer komplicerat än så här men för att inte göra varje inlägg till en doktorsavhandling så får du hålla till godo.
Jag har inga problem med komplicerade inlägg. Ös på bara!