Flashback bygger pepparkakshus!
  • 9
  • 10
2024-05-20, 13:09
Medlem
orrtupps avatar
Har inte ätit fiskbullar sedan sjuttiotalet och har för mig att det inte ansågs smaka gott av någon men ofta är ju sånt man inte förstod att uppskatta som barn riktigt gott och därför har jag i flera år tänkt att prova.

Nu är min kräsna och duktiga matlagerska till fru bortrest så jag köpte en burk fiskbullar i hummersås. Kokade potatis och värmde fiskbullarna i mikron.

Tyvärr en stor besvikelse, inte alls gott, hade verkligen älskat att tycka om denna billiga och enkla rätt men tyvärr blir det inte fler gånger 😢
Citera
2024-05-20, 16:11
Medlem
Sladdarens avatar
Tog bara ett random klipp bara för sakens skull ;-)

How to make fish balls..
https://www.youtube.com/watch?v=7G6ZY8Zi6BU
Citera
2024-05-20, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tog bara ett random klipp bara för sakens skull ;-)

How to make fish balls..
https://www.youtube.com/watch?v=7G6ZY8Zi6BU

Tack för klippet, reagerade på ganska lång mixer/blandningstid i de olika momenten.
Citera
2024-05-20, 22:27
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tack för klippet, reagerade på ganska lång mixer/blandningstid i de olika momenten.

Har gjort det där men det var länge sen minns inte hur bra det blev .. så gör lite efterforskningar med att det finns många recept och metoder. Ett sätt är inte alltid det bästa sättet utan prova att kolla upp lite recept och fråga sen här och det går bra med youtube recept ochså

Kanske börja med Zeinas först eller svenska recept på fiskbullar
https://www.youtube.com/watch?v=GQvHQyeelgk
Senast redigerad av Sladdaren 2024-05-20 kl. 22:31.
Citera
2024-05-21, 18:46
Medlem
KickAss-1337s avatar
Fiskbullar är kanon minns med glädje skolans fiskbullar i currysås med ris

En gammal kollega tipsade för övrigt om en kanongrej om man inte orkar laga något avancerat:

Koka upp nudlar, förslagsvis äggnudlar. Värm en förpackning av Arlas thaisoppa. Ha i en burk fiskbullar (i hummersås alt buljong) och låt ligga med i några minuter. Blanda i nudlarna och servera alltsammans i en och samma gryta. Blir super
Citera
2024-05-22, 10:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76

Men men för all del ;-).. tuta och kör på det videoreceptet med "Kina Sichuan Mat"
Här är hennes skriftliga beskrivning till hennes videorecept

https://www.chinasichuanfood.com/how...ke-fish-balls/

Som du säger så ägnar hon mycket knådsnurr- tid och moment i bak/ degmaskinen och det gör hon såklart av en stor orsak som konsistens och smakblandning mm

Nedan är det nån som kommenterar till videon att det är för lite salt i men det avgör du eller sjuder i fiskbuljong ochså förutom salt i fiskbulle smeten

Citat:
Jag provade det här receptet med fryst benfri basa från Costco. Det smakar ingenting och konsistensen var slät men studsade inte... som det ska vara. Jag upptäckte i en annan bloggvideo att salt är mycket viktigt och reagerar med proteinet för att skapa och skapa den studsande konsistensen. Det slutar med att vi tredubblar saltmängden och det var perfekt. Vi tillsätter även hackad grön oignon som ger lite färg. Receptet ger nästan 95 fiskbullar
Citera
2025-11-18, 12:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Paparobo
Sanningens ord. Jag älskar hummersåsen men fiskbullar i allmänhet är riktigt skabbiga. Det är en blandning av den onaturliga konsistensen och formen dessutom har jag ingen aning om vad de innehåller. Men som sagt, hummersåsen tillsammans med jasminris är riktigt smarrigt.

hälsofreak?
vem bryr sig vad fiskbullar innehåller
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här