• 1
  • 2
2006-11-01, 15:17
Medlem
TheStorytellers avatar
Hej alla,

Ska bygga en ny burk baserad på core 2 duo, men det var längesen jag var "med i matchen" angående vilka delar som funkar bra ihop.

- Burken ska vara komplett, sånär som på OS, skärm, tangentbord, mus. jag skruvar gärna själv, men alla komponenter måste köpas.

- Den får gärna vara ganska tyst. Ett tyst och bra nätagg alltså, och nån bra processorkylning som inte låter så mkt.

- En bra och funktionell låda vinner över en snygg låda i min värld. Är det bara att ta nån?

- Vill gärna ha ett moderkort med i975-chipset. Minst en PCI-plats måste finnas.

- 2 GB minne, gärna så snabbt som möjligt. Är det DDR2 som gäller? Skillnad mellan märken?

- Två hårddiskar som EJ ska köras i RAID. En på minst 200GB och en minst 300GB, eller mer om inte priserna diffar så mkt.

- Grafikkortet behöver inte vara nåt monster. Det ska inte spelas nåt; däremot vill jag ha en vanlig VGA-utgång och minst en DVI.

- Ang processor så tycker jag att E6400 2,13GHz ligger bra i pris just nu, eller bör jag kliva ett steg upp?

Nån som har tid och lust att tipsa lite?

edit:

Burken ska användas till musikproduktion. Har stora krav på stabilitet, och prestandan får gärna vara bra såklart. Budgeten kanske är 10-12000 nånting, men det borde man väl komma ganska långt på?
Citera
2006-11-01, 17:35
Medlem
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323787 http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323837

någon av dom?
Citera
2006-11-01, 17:54
Medlem
Vad ska du använda datorn till?
Citera
2006-11-01, 18:51
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Vad ska du använda datorn till?

Musikproduktion. Med största sannolikhet kommer den att gå i botten prestandamässigt oavsett hur mycket pengar jag än spenderar, så jag ser helst att jag har så mycket kräm som möjligt, dock ej på bekostnad av stabilitet. Kraschar den så ska det vara mitt eller mjukvarans fel, inget annat.
Citera
2006-11-01, 18:54
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ante!
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323787 http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323837

någon av dom?

Hej! Fel chipset på båda, bara en hårddisk, den som har tillräckligt mycket RAM ligger utanför budget. Men tack ändå.
Citera
2006-11-01, 18:57
Medlem
mrphonks avatar
Antar att du lästa testet i senaste MM? Blev också sugen på en core 2 duo då. Tyvärr har jag inga bra tips till dig - den i MM kostade väl runt 27 lakan...
Citera
2006-11-01, 19:06
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrphonk
Antar att du lästa testet i senaste MM? Blev också sugen på en core 2 duo då. Tyvärr har jag inga bra tips till dig - den i MM kostade väl runt 27 lakan...

Har inte läst testet! Men det var väl en Frost eller nånting antar jag... och då betalar man ju 40% för delarna och resten för att de lovar att allt ska funka. Det går ju att komma rätt långt på "små" pengar om man bygger lite själv.
Citera
2006-11-01, 19:09
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStoryteller
Har inte läst testet! Men det var väl en Frost eller nånting antar jag... och då betalar man ju 40% för delarna och resten för att de lovar att allt ska funka. Det går ju att komma rätt långt på "små" pengar om man bygger lite själv.

Jo, det är Frost (ACM-P40). Vi har en ACM-4 i studion, men den känns ju som sirap när man läser testresultaten från ACM-P40.
Citera
2006-11-01, 20:32
Medlem
TheStorytellers avatar
Hehe, jag kanske borde köpa tidningen imorrn då, och blir ännu mer frestad...
Citera
2006-11-02, 08:53
Medlem
TheStorytellers avatar
OK, nu har jag så smått bestämt mig för ett Asus P5W DH Deluxe moderkort och en Intel Core2 Duo E6400 2.13GHz. Har blivit rekommenderat A-DATA minnen av en guru som påstår att de jobbar bra ihop med det Asus-kortet. (han rekommenderade INTE Corsair eller Kingston, som jag kanske skulle ha trott)

Kvar är nu:

- Grafikkort. Jag har kollat lite på billiga, fläktlösa Asus-kort med nvidia-chipset, men jag måste nog göra lite djupare efterforskningar för att se om de funkar bra i en musikdator.

- Låda & nätagg. Tyst och tillräckligt hög effekt. Där är jag helt nollad, nån som kan tipsa?

- Hårddiskar. Vilka märken är bra/dåliga just nu? Det där brukar gå jäkligt mycket upp och ner har jag märkt.

Tack å bock.
Citera
2006-11-02, 10:59
Medlem
majken_60s avatar
Citat:
- Hårddiskar. Vilka märken är bra/dåliga just nu? Det där brukar gå jäkligt mycket upp och ner har jag märkt.

Tack å bock.

SAMSUNG SPINPOINT 250GB

är helt underbar. Snabb, tyst, kall ja vad mer kan man önska sig?
Citera
2006-11-02, 11:04
Medlem
Citat:
Kvar är nu:

- Grafikkort. Jag har kollat lite på billiga, fläktlösa Asus-kort med nvidia-chipset, men jag måste nog göra lite djupare efterforskningar för att se om de funkar bra i en musikdator.

- Låda & nätagg. Tyst och tillräckligt hög effekt. Där är jag helt nollad, nån som kan tipsa?

Tack å bock.

Grafikkort, runt tusenlappen. Radeon X800 GTO. Går du upp i pris till ca 2000 ska Radeon X1900 GT vara ett bra val. Det här gör ju att du kan spela lite om du känner för det. Ska du spela in i samma rum med mick tycker jag att det är vettigt att köpa ett med integrerad kylning. Asus GS?

HD kan jag rekommendera Seagate, eller Samsung Spinpoint. Väldigt stabila diskar.

Antec P180 är ett populärt chassi som fick högsta poäng i Mikrodatorns senaste test. Har kommit en vidareutveckling på den P180B, fördelarna ska vara kylförmågan, ljudnivån. Nackdelen är att kabeldragning kan vara lite svår. Men du kanske är en hejare på att lägga kablar.

Nätagg. Hiper, Tagan, Seasonic eller Cooltek.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in