• 2
  • 3
2006-11-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Om vi skrattar åt allt vi känner att vi står över symboliserar ju skratt överlägsenhet. När du skrattar åt folk som halkar eller som sagt gör att du "står över dem" framhäver du ju din överlägsenhet och visar dig som alfahane/hona. Detta borde ju göra att din ställning i gruppen stärks och dina förutsättningar för att få föröka dig höjs. Det förklarar skrattet ur ett evolutionärt perspektiv.

Ja, det förklarar ju varför skurkar ska gapskratta med Muuoahahaha.

Men det förklarar inte varför man själv skrattar om man själv halkar. (somliga åtminstone).
Citera
2006-11-04, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botanic
Jag hörde att en gammal tänkare hade en teori på varför vi tyckte saker va roliga, kommer inte ihåg vem det var. Hans teori var iaf att det vi känner oss överlägset, tycker vi också är roligt. Jag har tänkt en del på det och visst stämmer det till en viss del, men det känns som något fattas.
Om vi skulle applicera det på verkligheten så kan det ju förklara varför vi skrattar åt andra när de gör sig illa, gör bort sig. Vi känner oss dem överlägsna helt enkelt. Det fungerar också på blondinskämt då vi känner oss bättre än blondinerna.

Ok... det låter ju som det fungerar på vardaglig humor, men en sak jag verkligen inte förstår, om det nu är så att vi skrattar åt det vi känner oss överlägsna, är VARFÖR? Tjänar inte alla kroppsliga funktioner ett syfte, som en produkt av evolutionen? Varför är det då så viktigt att pumpa runt glädjeämnen i kroppen så fort vi känner oss överlägsna.

Har ni några funderingar på det här eller kanske andra teorier på varför vi skrattar. Dela gärna med er.

Skrattar människan inte av överlägsenhet så skrattar hon av underlägsenhet så skrattar hon av nervositet. Och som komplement till detta finns ju även skadeglädjen.
Människan är vidrig.
Och hon skrattar säkerligen även åt detta.
Citera
2006-11-05, 00:49
Medlem
hazard simpsons avatar
Helt jävla otroligt. Inte undra på att jag underskattar människan
Citera
2006-11-05, 00:51
Medlem
OptikerBerglunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botanic
En annan fundering.. Family guy, varför är det så fruktansvärt roligt?.

Fast det där, precis som humor är ju fruktansvärt subjektivt. Jag menar, alla tycker ju inte Family Guy är roligt bara för att du och jag gör det. Humor är kultur, det är också en del av vår personlighet.

Dom faktiskska andledningarna till att vi tycker saker är kul och att vi kan skratta vet jag inte men att den delen i hjärnan finns är jag oerhört tacksam för, humor är mitt livsbränsle.
Citera
2006-11-05, 12:44
Medlem
Naturvetarens avatar
Att skratta när man själv ramlar är ett sätt att reparera skadan du gjort mot dig själv. När du skrattar visar du att du EGENTLIGEN står över sådant fummel och stärker än en gång din plats i gruppen. Det är därför man försöker "skratta och skämta bort" obehagligheter.
Citera
2006-11-05, 20:15
Medlem
Världssjälens avatar
Ni säger en del saker som jag anser är korrekta. Humor handlar om igenkänning och således också om kultur. Att vi (och särskilt jag) skrattar åt Family Guy handlar mycket om att vi har en förankring i västerländsk populärkultur samtidigt som vi kan skilja på fiktion och verklighet; att Peter spelar biljard mot Darth Vader är ju bisarrt och roligt just därför att vi vet att det är bisarrt. Om det var någon som aldrig sett Star Wars så finns det ju ingen chans att den personen skulle tycka att mötet mellan de två popikonerna var särskilt roligt. Men naturligtvis så finns det också en allmänmänsklighet kopplad till konceptet humor.

Det är här humorns natur träder fram. Humorns natur ligger i att tänja på gränser men att trampa över dessa gränser på sådant sätt att de människor som skall underhållas hänger med och förstår att den gräns som överskridits inte var så farlig att överskrida eftersom det bara var på skämt. När denna trygghet infinner sig brister man ut i skratt. Det spelar inte heller någon roll vilken gräns som passeras. Det kan vara slapstick (vi har ju alla en kropp som vi kan identifiera med den stackare som gör sig illa), Family Guys politiskt inkorrekta satir (moralpaniken gör sig gällande) eller de berättelser om starka kvinnor som skrevs under vikingatiden (vilket var riktigt tokigt på den tiden).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in