• 1
  • 2
2006-11-01, 13:02
Medlem
Botanics avatar
Jag hörde att en gammal tänkare hade en teori på varför vi tyckte saker va roliga, kommer inte ihåg vem det var. Hans teori var iaf att det vi känner oss överlägset, tycker vi också är roligt. Jag har tänkt en del på det och visst stämmer det till en viss del, men det känns som något fattas.
Om vi skulle applicera det på verkligheten så kan det ju förklara varför vi skrattar åt andra när de gör sig illa, gör bort sig. Vi känner oss dem överlägsna helt enkelt. Det fungerar också på blondinskämt då vi känner oss bättre än blondinerna.

Ok... det låter ju som det fungerar på vardaglig humor, men en sak jag verkligen inte förstår, om det nu är så att vi skrattar åt det vi känner oss överlägsna, är VARFÖR? Tjänar inte alla kroppsliga funktioner ett syfte, som en produkt av evolutionen? Varför är det då så viktigt att pumpa runt glädjeämnen i kroppen så fort vi känner oss överlägsna.

Har ni några funderingar på det här eller kanske andra teorier på varför vi skrattar. Dela gärna med er.
Citera
2006-11-01, 13:06
Medlem
jaha jovissts avatar
Skrattet är bara en bekräftelse på lyckad kommunikation, ju mer abstrakta (långsökta) tankegångar desto större tillfredställelse i en gemensam synkronisering av dessa.

Viktigt för subtil och träffsäker kommunikation i tex strid eller jakt.
Viktigast för män alltså, därför manliga komiker.
Citera
2006-11-01, 13:10
Medlem
Botanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Skrattet är bara en bekräftelse på lyckad kommunikation, ju mer abstrakta (långsökta) tankegångar desto större tillfredställelse i en gemensam synkronisering av dessa.

Viktigast för män alltså, därför manliga komiker.

Men i exemplet om att någon gör bort sig eller slubblar på ett bananskal då? Där har ingen kommunikation skett.
edit: ingen verbal iaf
Citera
2006-11-01, 13:14
Medlem
Tror att JJ naglade det rätt bra, om än något kortfattat.
Den lilla Internhumorn är absolut roligare än allmän stå-uppkomik. (aw, you had to be there)

Skratt kan väl också vara en nervös reaktion? Jag vet en fd arbetskamrat, hon var väldigt nervös och kunde knappt prata utan att brista ut i skratt!

Ett bra sätt att knyta kontakt, när man skrattar ihop tror jag det överträffar vilken konversation som helst i fråga om känsla av gemenskap och lycka.
Citera
2006-11-01, 13:34
Medlem
Botanics avatar
En annan fundering.. Family guy, varför är det så fruktansvärt roligt? Hur passar den in i lyckad kommunikation? Visst har dom löjligt abstrakta tankegångar, men inte leder dom någonstans. Så efter man har fått se hur pappan i family guy tycker att äta pankakor med chokladsås inte alls är lika farligt som den gången han lärde Luke Skywalker spela biljard (eller vad fan som helst), så vet jag inte om någon lyckad kommunikation har skett. Händelserna har ingen som helst verklighetsanknytning och tankegångarna är lång bortom abstrakta. Jag menar det är ju inget man "förstår". Inte som man skulle förstå och relatera till, som ett skämt av en standupkomiker.
Jag tycker för övrigt att det du skrev, jaha jovisst, är intressant och förklarar mycket.
Citera
2006-11-01, 17:25
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst

även då e vi överlägsna iofs..
Citera
2006-11-01, 17:29
Medlem
NickeHorrors avatar
beklagar dubbelinlägget

Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Ett bra sätt att knyta kontakt, när man skrattar ihop tror jag det överträffar vilken konversation som helst i fråga om känsla av gemenskap och lycka.

å varför e de bra?? enligt evulutionen så överlever vi bättre då?
Citera
2006-11-01, 17:30
Bannlyst
Finns du ?

Har du funderat på att vi kanske inte finns.
Tänk om hela ditt liv är en dröm.
Tänk om det är en chimä'r.
Tänk om du vaknar - och befinner dig i din barndom . .
Svan - Buddhist
Citera
2006-11-01, 20:15
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botanic
En annan fundering.. Family guy, varför är det så fruktansvärt roligt? Hur passar den in i lyckad kommunikation? Visst har dom löjligt abstrakta tankegångar, men inte leder dom någonstans. Så efter man har fått se hur pappan i family guy tycker att äta pankakor med chokladsås inte alls är lika farligt som den gången han lärde Luke Skywalker spela biljard (eller vad fan som helst), så vet jag inte om någon lyckad kommunikation har skett. Händelserna har ingen som helst verklighetsanknytning och tankegångarna är lång bortom abstrakta. Jag menar det är ju inget man "förstår". Inte som man skulle förstå och relatera till, som ett skämt av en standupkomiker.
Jag tycker för övrigt att det du skrev, jaha jovisst, är intressant och förklarar mycket.
Jag vet inte riktigt om alla spinnoff-effekter av kommunikationsbekräftelsrna går att enkelt förklara. Men alla tycker ju inte "family guy" är speciellt roligt vill jag påminna om. Chansen att du får förklara dig lite extra när du kommunicerar med någon som inte fattar humorn i "family guy" är då uppenbar, kanske ska du inte samarbeta med den personen i uppgifter som kräver synkroniserade tankemönster.

Man skulle i princip kunna ta ut det slutgiltiga SM-laget i fotboll eller ishockey genom att be spelarna välja sina favorit komiker/komediserier etc, eller visa dem roliga filmer och se vilka som skrattar samtidigt, ett förslag bara på praktisk tillämpning av vår nyvunna insikt. Tyckte du det var lustigt antar jag att vi kommunicerar väl

Arbetsgivare sägs föredra att anställa folk de skrattat och skämtat med under intervjun, tål att tänka på.
Citera
2006-11-01, 20:40
Medlem
z0mbies avatar
Mycker intressant tycker jag. Humor är så nära verkligheten man kommer. Man kan säga att drama är den närmst besläktade filmgeneren till komedin, generellt alltså.
Citera
2006-11-01, 23:21
Medlem
Min uppfattning är att humor levererar kritisk information, alltså något som ger åskådaren detaljerad information om vad som är rätt och fel, sant och osant, moraliskt och omoraliskt, ändringar i hierarkin etc.

Något som framkallar bättre samförståelse, nyckeln med humor är just samförståelse. Det finns inga bättre samhällsvetare än komiker. Många saker är roligare när det kommer från högt uppsatta människor. Många av deras skämt är inte roliga om det kommer från andra, ta tex Jay Leno.

I humor finns värderingar, att skratta är att hålla med. Det första du gör när du ser något roligt är oftast att titta i din kompis ögon och tillsammans brista i skratt.
Citera
2006-11-02, 00:26
Medlem
mthrfckr.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peja
Min uppfattning är att humor levererar kritisk information, alltså något som ger åskådaren detaljerad information om vad som är rätt och fel, sant och osant, moraliskt och omoraliskt, ändringar i hierarkin etc.

Något som framkallar bättre samförståelse, nyckeln med humor är just samförståelse. Det finns inga bättre samhällsvetare än komiker. Många saker är roligare när det kommer från högt uppsatta människor. Många av deras skämt är inte roliga om det kommer från andra, ta tex Jay Leno.

I humor finns värderingar, att skratta är att hålla med. Det första du gör när du ser något roligt är oftast att titta i din kompis ögon och tillsammans brista i skratt.

Ja exakt, bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in