• 1
  • 2
2006-10-31, 21:51
Medlem
Jeruss avatar
Hej

Hur lär man sig äta (och helst uppskatta) Kidneybönor?
Känns som att alla i min omgivning (speciellt alla tjejer) har en viss förkärlek till att blanda dessa hemska saker i allt från sallad till grytor, pajer osv.

Jag kan äta mycket men vid Kidneybönor och försvarets lappskojs så går det en viss (tydlig) gräns. Lappskojsen lär man ju slippa så länge ryssen håller sig på avstånd men betydligt värre känns det med de där bönorna. Så fort man tuggar på dem så sprids den där hemska mjöliga konsistensen runt om i munnen och allt känns bara

Men som den veke man man är så är det ju bara att konvertera. Ser framför mig hur jag hamnar på middag hos en trevlig tjej (alt. svärmor) och att allt är bra tills hon kommer fram med sin hemmalagade Kidneyböns/gryta/paj/sallad/stuvning. Då är Jerus körd...

Ofta så kan man svälja äckliga saker hela om man dricker rikligt med dryck till, men det kan ibland vara farligt om det är mycket bönor i maten och vinet är starkt.

*Hur ska man göra. Hur lär man sig att tycka om sånt?

*Ni som har lärt er, hur gjode ni?

*Ni som gillar kidneybönor, kan ni inte säga vad det är som är så bra och
vad som kännetecknar en riktigt fin kidneyböna, så att man kan flasha lite?

*Någon som har ett bra nybörjarrecept?

tack på förhand

/j
Citera
2006-10-31, 21:56
Medlem
nivamans avatar
blanda kidneybönorna med majskorn...
eventuellt kan du tillsätta olja (och en pytteskvätt vinäger, salt ocg peppar)

annars gör du en chili con carne med massor av kidneybönor och vänjer dig den vägen...
Citera
2006-10-31, 22:00
Medlem
Azraels avatar
Kidneybönor smakar ju inte direkt någonting så jag antar att det är konsistensen du retar dig på. Kan du äta andra bönor?

Det bör påpekas att många bönor och kidneybönor i synnerhet är giftiga om de inte tillreds på rätt sätt.

Själv är jag en bönfantast och har just i dag köpt torkade bondbönor på turkodromen som jag skall förvälla och testa. Återkommer med resultat.
Citera
2006-10-31, 22:03
Medlem
von Schmerzs avatar
Kidneybönor trivs väldigt bra tillsammans med chili.
Citera
2006-10-31, 22:05
Medlem
Jeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Kidneybönor smakar ju inte direkt någonting så jag antar att det är konsistensen du retar dig på. Kan du äta andra bönor?

Kan och kan... jag brukar svälja dem hela.

Helt rätt. Det är konsistensen jag retar mig på. Den bara signalerar vidrighet i hela munnen. Men jag vill ge det ett helhjärtat försök. Man är ju inte tre längre.

Tack för era svar. Fler tips mottages tacksamt!

/j
Citera
2006-11-01, 00:28
Medlem
iseereds avatar
Sojabönor är inte alls lika mjöliga, så prova dem istället. Det är likadant med linser. Säg att de är dina favoriter istället.

Lycka till!
Citera
2006-11-01, 00:40
Medlem
Kidneybönor är väldigt nice Är dom vitlöksmarinerade kan man nästan käka dom direkt ur burken Har faktiskt gjort under diverse festivaler.
Citera
2006-11-01, 00:42
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Kidneybönor är väldigt nice Är dom vitlöksmarinerade kan man nästan käka dom direkt ur burken Har faktiskt gjort under diverse festivaler.

Jag föredrar H.Ps texmex-bönor på festival. De smakar gott även efter att ha legat i solen ett par dagar.
Citera
2006-11-01, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Jag föredrar H.Ps texmex-bönor på festival. De smakar gott även efter att ha legat i solen ett par dagar.
Dom har jag faktiskt inte testat Bönor på festival känns lite som "rysk roulett" om du förstår vad jag menar Inga pinsamheter har dock inträffat som tur är! Magen blir väl härdad av alla sprit och öl.
Citera
2006-11-01, 00:50
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Dom har jag faktiskt inte testat Bönor på festival känns lite som "rysk roulett" om du förstår vad jag menar Inga pinsamheter har dock inträffat som tur är! Magen blir väl härdad av alla sprit och öl.

Been there, done that. Fekalier är alltid roligt att diskutera, men inte i matforumet
Citera
2006-11-01, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Been there, done that. Fekalier är alltid roligt att diskutera, men inte i matforumet
Nej det är väl inte att rekommendera direkt Jag tycker dock att du ska dela med dig utav anekdoten i den här tråden: http://www.flashback.org/showthread.php?t=107851

Citera
2006-11-01, 01:51
Bannlyst
Eller så, och håll i dig nu Jerus, accepterar du helt enkelt att du inte gillar kidneybönor och låter bli att äta dem! Batzing!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in