2006-10-31, 12:49
Medlem
Löwenhertzs avatar
Eftersom brottet du är åtalad för inte har någon som helst koppling till din värnplikttjänstgöring, och att du inte ens hade ryckt in när det skedde, tycker jag att det verkar helt meningslöst att ställa upp i uniform som nån slag figur ur JAG/ På heder och samvete.
Citera
2006-10-31, 13:00
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Jag hade nog bara garvat och tagit dig som en våldskåt idiot om jag satt i nämden. Säkert en felaktig inställning och jag är en rätt värdelös människa - men just därför liknar jag många nämdemen - och därför ska du ge fan i baskern. Ta på dig glasögon istället, det funkar mycket bättre.
Citera
2006-10-31, 13:02
Medlem
Får man verkligen ha basker ipå sig i en svensk rättsal? risken finns att du får hålla den i handen.
Citera
2006-10-31, 13:08
Medlem
Kontorsslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Ta på dig glasögon istället, det funkar mycket bättre.

Följ ovanstående förslag, antagligen ger det dig större fördelar. Klä dig som klichebilden av ofarlig nörd och hävda självförsvar.
Citera
2006-10-31, 14:00
Medlem
Fader Jacks avatar
Ja herregud vill du åka på hårdare straff så gör det bara, annars är det ju förfan sjävklart man ska emulera denna stereotyp:
http://www.boswellsdiscountparty.com/Images/gag%20album/images/Nerd%20Kit_jpg.jpg

Förutom våldsälskande stridspitt skulle jag även börja fundera om du är en sån där ultra-nationalistisk militärälskande rasist/nazist som gillar att puckla på invandrare med dina nazikompisar eller nått liknande om du kom i militäruniform och ifall det inte vore i samhällets bästa om du inte fick boken kastad på dig.
Citera
2006-10-31, 14:06
Medlem
onemanarmys avatar
Många olika förslag och synpunkter här, det tackar vi för

Jag är som sagt lite tveksam och osäker. Ska prata med min advokat snarast möjligast så får vi se vad han säger.
Förövrigt sitter ju baskern på vänster axel inomhus.
Och det jag är orolig för är just det som ni har tagit upp, att betraktas som en våldsglorifierare.

Sen bor jag i en borgarrepresenterad stad, har för mig att det främst är folkpartister här.

Som sagt, ska höra med min advokat så får vi se vilket beslut jag tar.
Tackar iallafall för alla synpunkter.

Mvh.
//OneManArmy
Citera
2006-10-31, 15:49
Bannlyst
Jag skulle klätt mig i flanellskjorta, manschesterbyxor, hängslen, loafers och glasögon, vattenkammat håret och tryckt på hur ängslig jag kände mig, hur fort allting gick, att jag inte riktigt visste vad jag gjorde utan handlande instinktivt och hur läskig min angripare var. Och att det verkligen var olyckligt att det fick så allvarliga konsekvenser alltsammans. Och träna på att se undergiven ut. Som en hund.

Och, jo, den sortens teater hör hemma i en rättssal.
Citera
2006-10-31, 15:56
Medlem
-=JM=-s avatar
Jag är rädd att om du sliter på dig uniformen så kommer rätten i bästa fall ta dig för en tok. I värsta fall, som andra tidigare har på pekat, en "vapengalen spridspitt som gloriferar våld."

Så om du vill göra livet lättare för målsägandes advokat så ta på dig den..... annars är väl ren och propert klädd (utan att för den skull vara upplädd) ett hett tips.
Citera
2006-10-31, 18:02
Medlem
Pastor Franzs avatar
Jag skulle inte ta dig för en våldsgalning bara för att du har uniform ocj jag tror inte att gubbarna i rätten gör det heller. Större chans att de tror att de börjar få lite pli på dig i militären. Och om du bor i en borgarstad så är väl risken liten för pacifistiska sossar i domstolen..
Citera
2006-10-31, 18:37
Medlem
Massimos avatar
Bär med gott mod och samvete M/87 i rättsalen. Är det borgare som sitter i nämden (som du påpekade), samt lite äldre så kommer de tänka: "Ojsan, han kommer det bli ordning på i det militära". Ser de dessutom att baskern är grön kommer det formodligen anse att du är en rakryggad individ.
Straffet blir nog dock inte mer än 100 timmar samhällstjänst samt 5-7000 i böter, så var inte så himla rädd.

Mvh. Massimo

Ps. Skärp till dig i framtiden.
Citera
2006-10-31, 18:56
Medlem
Oddballs avatar
Jag förutsätter att du gör lumpen nu? Annars kan det nog ge ett rätt "udda" intryck minst sagt...

Ser inte nåt tokigt att bära uniform i rättssalen, det visar ju bara att du är en ung man som tar din värnplikt på allvar. Vänsterpartisterna/kommunisterna och miljöpartisterna kommer naturligtvis att sätta kaffet i vrångstrupen men de kan man ju skita i nu efter valet.

Bär din uniform med stolthet.
Citera
2006-10-31, 18:59
Medlem
slipZens avatar
Visst, vänsterpartister och miljömuppar ska man oroa sig för, men hade sossar varit såna extrema pacifister som ni utmålar dem till att vara så hade sveriges försvarsmakt varit nedlagt till 1946.

Sen börjar jag nästan undra om folk blandar ihop permissionsuniformen med fältuniformen. Kan man gå på bröllop och begravningar utan att se ut som en djävla stridspitt så kan man väl gå till en rättegång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in