2006-10-31, 10:11
Medlem
onemanarmys avatar
Hejsan.

Har av olika anledningar rättegång i veckan och har seriösa planer på att ställa upp i tingsrätten i M/87.
Jag frågade min advokat om detta och han ansåg att det bara skulle vara till min fördel då den gröna baskern fortfarande är en statussymbol för alla gamla gubbar. Och detta skulle ju då medföra att jag framstår som en diciplinerad och skötsam ung man som gjort ett litet snedsteg.
Det gäller en misshandel av normalgraden så den enda nackdelen jag kan se med detta är att jag istället skulle framstå som en stridspitt som älskar närstrid osv.

Så jag är lite kluven vad det gäller mitt beslut här.

En annan av tankarna med att använda M/87 är att jag vill trycka på att jag har förändrats och hittat min plats, har b.la. dragit ner på supandet ordentligt och använder helgerna till vila och går in för min tjänst med all min kraft.
Jag vill verkligen göra ett bra intryck, och det tror jag att man gör i M/87, den är ju trots allt jävligt stilig

Men vad tror ni? Kan ju redan nu be om att få slippa diverse spydiga kommentarer om att jag skulle ge försvarsmakten dåligt rykte osv.

Tack
//OneManArmy
Citera
2006-10-31, 10:19
Medlem
Raketosts avatar
Ja en grön basker är ALLTID stilig.
Dock så kan jag inte låta bli att fundera över kopplingen
basker - "elitförband" - närstridsträning (närkamp).
Om du har fått sådan utbildning (KM?) så kan det användas emot dig, då det kan tyckas att du med dina kunskaper bort kunna "hålla igen" och kontrollera situationen bättre (säger jag utan någon bakgrundsinfo om vad som hänt).
Är du med på hur jag menar?
Förutsätter att det är en snubbe som du dängat på...
Citera
2006-10-31, 10:29
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketost
Ja en grön basker är ALLTID stilig.
Dock så kan jag inte låta bli att fundera över kopplingen
basker - "elitförband" - närstridsträning (närkamp).
Om du har fått sådan utbildning (KM?) så kan det användas emot dig, då det kan tyckas att du med dina kunskaper bort kunna "hålla igen" och kontrollera situationen bättre (säger jag utan någon bakgrundsinfo om vad som hänt).
Är du med på hur jag menar?
Förutsätter att det är en snubbe som du dängat på...

Jag förstår precis hur du menar, men denna händelse ägde rum innan inryck.
Och närstridsträningen har vi inte haft än, så det kan inte användas emot mig

Men det kanske kan framstå som lite "stridspitts" aktigt att ha på sig uniform vid en misshandelsrättegång, särskilt när man har en grön basker som säger "elitförband". Nu har ju även bevakningssoldater grön basker, och den har ju tyvär nästan förlorat sin status, men det vet ju inte de gamla gubbarna som minns sina lumpendagar för 40år sedan. Om du förstår hur jag menar?
Citera
2006-10-31, 10:31
Medlem
Ankdammsmans avatar
En förutsättning är väl att dina befäl godkänner att du bär uniform i rätten.

Har de gjort det?
Citera
2006-10-31, 10:34
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
En förutsättning är väl att dina befäl godkänner att du bär uniform i rätten.

Har de gjort det?

Ja.
Citera
2006-10-31, 11:02
Medlem
Bajsfacistens avatar
mmm

Jag skulle iaf få intrycket att du en vapengalen spridspitt som gloriferar våld.
Citera
2006-10-31, 11:07
Moderator
vfs avatar
En sällsynt dålig ide´då uniformer utstrålar styrka och i en misshandelsrättegång ska du framstå som ofarlig och svag.

Dessutom kan det sitta nämdemän från miljöpartiet V med mera
och deras inställning till militärer får väl rent generellt anses
som något ljummen.

Alltså: Undvik uniform.
Citera
2006-10-31, 11:11
Medlem
Fuzzzzys avatar
Jag tycker du ska bära m/87. Det hade jag gjort. Det tyder på säkerhet/mognad och att man vill visa att man inte är de där ägget som alltid vill ha bråk. Det är dessutom allmänt känt att värnplikten är, liksom sporter, fostrande.
Citera
2006-10-31, 12:13
Medlem
Då nämndemännen med stor sannolikhet är gamla vänsterpartister eller sossar (de är politiskt utnämnda) så är det inte en bra ide att göra dem instinktivt fientligt inställda till din person.

Förövrigt så hör teatraliskt trams inte hemma i rätten.
Citera
2006-10-31, 12:19
Medlem
pönoshts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Jag skulle iaf få intrycket att du en vapengalen spridspitt som gloriferar våld.
kan inte annat än att hålla med.
Citera
2006-10-31, 12:45
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Då nämndemännen med stor sannolikhet är gamla vänsterpartister eller sossar (de är politiskt utnämnda) så är det inte en bra ide att göra dem instinktivt fientligt inställda till din person.

Precis som du säger så är nämndemän politiskt tillsatta, men att det "med stor sannolikhet" är (v) och (s) är att dra förhastade slutsatser, beroende på vart han bor så kan det lika gärna vara borgare.

Däremot instämmer jag med vf: du vill absolut inte sända militaristiska signaler i en misshandelsrättegång, de intryck du ger är inte begränsade till disciplin utan även våld.
Citera
2006-10-31, 12:48
Medlem
Balthazaer-s avatar
Angående basker så hålls förhoppningsvis rättegången inomhus..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in