2010-11-07, 21:19
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toten
Jo fast vem handlar för under 10k då?

Tja, jag gör det t.ex. Aldrig när jag köper på Large Cap, men 10.000 kr på en högriskaktie som man känner för att testa är lite för mycket, tycker jag.
Citera
2010-11-08, 08:03
Medlem
Grabbar (eller i förekommande fall, tjejer, men jag tror inte det), var för tusan lite självkritiska och försiktiga. Googla i alla fall lite innan ni börjar dejtrejda...

T.ex.

http://www.pbs.org/cringely/pulpit/1...16_000634.html

Det är inte så lätt. Vissa säger till och med att det är omöjligt. T.ex. Warren Buffet, och han borde ju veta.
Citera
2010-11-08, 08:34
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Grabbar (eller i förekommande fall, tjejer, men jag tror inte det), var för tusan lite självkritiska och försiktiga. Googla i alla fall lite innan ni börjar dejtrejda...

T.ex.

Det är inte så lätt. Vissa säger till och med att det är omöjligt. T.ex. Warren Buffet, och han borde ju veta.

Mjo, fast det är iofs som att fråga en djurgårdare om AIK är det bästa laget...
Citera
2010-11-08, 08:39
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart

T.ex.

Jag skulle säga att det är förbaskat riskfullt att leva på daytrade. Jag tror på Swing-trade i kombination med arbete eller något annat som gör att man inte behöver oroa sig för hyran och andra levnadsutgifter.
Citera
2010-11-08, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Mjo, fast det är iofs som att fråga en djurgårdare om AIK är det bästa laget...

Eller så är det som att fråga en kille som är ganska bra på att tjäna pengar på aktier, hur man tjänar pengar på aktier.
Citera
2010-11-08, 10:15
Medlem
Aerialss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abram
Det är nästan omöjligt att försörja sig på aktier, endast ett fåtal klarar av det och dessa är högt uppsatta personer inom näringslivet eller så är det "vanligt" folk som har riktigt bra med kontakter.

Själv när jag gick i gymnasiet och precis hade fyllt 18 så skaffade jag ett konto på Avanza, jag hade fått 50 000 av pappa och jag tjänade under den första månaden 45 000 kr (jag brörjade in en kraftigt stigande trend). Jag satsade i boliden och kännde att det var hur enkelt som helst att att tjäna pengar.

Jag så småningom slutade att gå till skolan, eller var mindre aktiv inom skolan. Sen brörjade jag med warranthandel, förlorade riktigt stora pengar. Körde sedan belåning för att täcka förlustern men förlorade ännu mera.

Och nu sitter jag här med 4 000 kr och försöker få upp mina pengar. Det värsta är att pappa inte vet om att jag förlorat så mycket.

Nu kanske du tänker att "jag kommer aldrig hamna i en sådan sits". Men jag lovar dig att hur du än vrider och vänder på det så kommer du förlora.

Långsiktigt som kortsiktigt, tänk dem som köpte Ericsson för 1 000 kr år 1999?
Idag står ericsson på 27 kr. Tror du dem har någon förtroende för aktiemarknden?

All media och finanstidningar är manipulerade och vilseleder vad som sägs i verkligheten, och det är svårt att inte lyssna på vad dem skriver eftersom man är en i mängden som lyssnar på det dem skriver.

Jag hade också en gång en dröm att leva på aktier, men i efterhand när jag kom till insikt förstod jag att det är omöjligt att sitta och spela spel med maffian (bankerna).

Haha, tradern som satsade pengarna på Boliden
Citera
2010-11-08, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aerials
Haha, tradern som satsade pengarna på Boliden

han har ju rätt, dock måste man lära av sina misstag och gå vidare med en annan strategi.
Citera
2010-11-08, 12:22
Medlem
Aerialss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
han har ju rätt, dock måste man lära av sina misstag och gå vidare med en annan strategi.

Möjligtvis.

Att man måste vara högt uppsatt i näringslivet eller ha riktigt bra kontakter var däremot nytt för mig.
Citera
2010-11-08, 13:05
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photech
Aktiespar har 9kr i courtage upp till 10k.. Värt att tänka på.

Mvh Phtc
Jag såg det idag, vet ni om dom även har kapitalförsäkring med samma priser?
Citera
2010-11-08, 13:11
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag såg det idag, vet ni om dom även har kapitalförsäkring med samma priser?

När det gäller kapitalförsäkring är Avanza billigast på marknaden med 39 kr, enligt den information som jag har fått.
Citera
2010-11-08, 13:12
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
När det gäller kapitalförsäkring är Avanza billigast på marknaden med 39 kr, enligt den information som jag har fått.
Ok, tack. Bättre än vad jag har idag på Nordnet (99:-)
Citera
2010-11-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toten
Jo fast vem handlar för under 10k då?

Ganska många skulle jag tro. Hur många tror du kan sätta av minst 15 000kr vid varje köp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in