2006-10-31, 19:16
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Min ambitionsnivå var inte satt så högt som att vara heltäckande från nedläggning till idag. Exempelvis Garnisonen i Stockholm övergavs av militären för ännu längre sedan och har säkert hunnit med ännu mer än F2.

För att då nämna lite mer om F2 efter dess nedläggning:
  • Kanslihuset är skola
  • I flottiljvakten har en radioamatörsförening huserat, idag ser den dock ut att vara tom
  • I hangarerna fanns i många år Operans och Dramatens dekorateljéer. I dag är en del rivet men en hangar är bevarad som parkeringshus
  • Skolbyggnaden användes av AMU

Dessutom har TV4 (haft?) en studio där i en f.d hangar som man bl.a använt för att spela in "Småstjärnorna" m.fl program. F2:s kanslihus används av en Montessoriskola m.m.

Lite bilder från F2 och hur det ser ut i dagsläget: länk
Citera
2006-10-31, 20:55
Medlem
I18:s kaserner i Västerås ser ut att vara bostäder och kontor, om man kollar på www.hitta.se (kolla på bilderna av huset).

För att vara särdeles detaljerad om just dessa byggnader kan jag berätta följande:
  • I18 i Västerås lades ned redan 1927 (ett nytt I18, sedermera P18 öppnades på Gotland 1928)
  • Byggnaderna övertogs av F1. Som kuriosa kan nämnas att även I18:s traditioner övertogs av F1 1943; F1 är därmed förmodligen det enda flygförband i världen som burit segernamn från 1700 i sin fana.....
  • 1944 togs lokalerna över av Flygvapnets centrala skolor.
  • 1963 såldes byggnaderna till Västerås stad och blev bibliotek och hattfabrik.
  • Nuförtiden verkar det alltså vara bostäder och något som heter Kraftkällan.
Citera
2006-11-01, 04:41
Medlem
Made of stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Några jag kommer på spontant:

F2 i Hägernäs håller på att bli ett bostadsområde.
F18 i Tullinge likaså.
F8 i Barkarby likaså, även om en del av området är handelsplats och det fortfarande finns flyg på flygplatsen.
I14 innehåller Högskolan i Gävle.
I4/ A1 i Linköping inrymmer bland annat polisen och kriminaltekniska laboratoriet.
A4 i Östersund innehåller Mittuniversitetet.
I20 kallas numera Umestan och är företagspark med bland annat polisutbildningen (FM finns fortfarande vid området).
Ing1 (före 1970) i Frösunda är numera SAS Radisson hotel.
S1 i Uppsala tilhör numera Uppsala universitet.
A6 i Jönköping är shoppingcenter.
Garnisonen i Kristianstad inrymmer numera högskolan.
I17 i Uddevalla är företagspark.

Inom Stockholmsområdet finns ungefär en miljon platser som varit militära.
T ex: Gamla VKÖ (Östra värnpliktskontoret) i Ulriksdal ska bli bostadsområde.
Svea livgarde och Svea artilleriregemente huserade tidigare i Garnisonen i Stockholm.
Gamla S1 i Frösunda är i pincip helt utraderat, men en av byggnaderna inrymmer en skola och en annan SIPRI. Och så finns ju Ballongberget där!

Och som nämnts så finns ett antal gamla militära fastigheter (Ing1, P10, I22, I21 m fl på www.vasallen.se)
Tror det eller ej men försvarsmakten har faktiskt lite verksamhet kvar där. Närmare bestämt förråds och lagerverksamhet. Det har till och med talats om att utöka verksamheten..
Detta gäller Barkarby alltså.
Citera
2006-11-01, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Made of stone
Tror det eller ej men försvarsmakten har faktiskt lite verksamhet kvar där. Närmare bestämt förråds och lagerverksamhet. Det har till och med talats om att utöka verksamheten..
Detta gäller Barkarby alltså.
Jo, det är inte helt ovanligt att FM hyr i sig någon kasern när FortV såld fastigheterna. I Vasallens fastigheter i Sollefteå, Boden, Borås, Karlskrona, Kiruna, Kristinehamn, Visby och Frösön finns FM upptagna som hyresgäster på hemsidan.
Citera
2006-11-01, 19:23
Medlem
Vad hände med gamla I 16 i Halmstad?
Citera
2006-11-01, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Vad hände med gamla I 16 i Halmstad?
Luftvärnsregementet håller till där.
Citera
2006-11-01, 20:09
Medlem
brobbans avatar
Gamla I3 i örebro så finns det gym, kampsort etc och lite annan aktivitet. Tror militären har kvar en byggnad. Är det bara jag som tycker gamla kaserner är lite speciella och jag känner mig alltid lite andaktig när jag ser eller går in dem, tycker det är lite sorgligt med all skit de fylls med.
Citera
2006-11-01, 20:31
Medlem
Men jag har för mig att LV6 redan fanns i Halmstad innan I 16 lades ned. Delade de regemente då?
Citera
2006-11-01, 21:33
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Men jag har för mig att LV6 redan fanns i Halmstad innan I 16 lades ned. Delade de regemente då?

Ja.

/feldgrau
Citera
2006-11-05, 10:57
Bannlyst
Vad hände med I21 i Sollefteå?
Citera
2006-11-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payne
Vad hände med I21 i Sollefteå?