2006-10-30, 21:11
Medlem
Snajders avatar
A6, sveriges mest kända ex. regemente?:P
Citera
2006-10-30, 21:30
Medlem
Fuzzzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666Hate
LV6 i Gbg är/har varit flyktingförläggning har jag för mig.

lv6 ligger i Halmstad och är fortfarande i drift
Citera
2006-10-30, 21:38
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzzzy
lv6 ligger i Halmstad och är fortfarande i drift

Du kanske inte vet att Lv 6 ursprungligen låg i Göteborg?

/feldgrau
Citera
2006-10-30, 21:43
Medlem
Muskedunders avatar
I Borås har ICA-Banken huvudkontor i en av de gamla kasernerna. Ellos hyr en stor del av stallarna som lager, samt att Ericsson har tagit över gympasalen och har som träningslokal.

Heter det I15?
Citera
2006-10-30, 23:21
Medlem
doublejohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Området i Norrtälje där Lv3/LvSS låg är numera ett centrum för företagande och utbildning, "Campus Roslagen".

Yup. Hela området inrymmer en del av fordonsprogrammet på en gymnasieskola, utbildningslokaler, en vårdcentral samt viss företagsverksamhet,.
Citera
2006-10-30, 23:22
Medlem
Några jag kommer på spontant:

F2 i Hägernäs håller på att bli ett bostadsområde.
F18 i Tullinge likaså.
F8 i Barkarby likaså, även om en del av området är handelsplats och det fortfarande finns flyg på flygplatsen.
I14 innehåller Högskolan i Gävle.
I4/ A1 i Linköping inrymmer bland annat polisen och kriminaltekniska laboratoriet.
A4 i Östersund innehåller Mittuniversitetet.
I20 kallas numera Umestan och är företagspark med bland annat polisutbildningen (FM finns fortfarande vid området).
Ing1 (före 1970) i Frösunda är numera SAS Radisson hotel.
S1 i Uppsala tilhör numera Uppsala universitet.
A6 i Jönköping är shoppingcenter.
Garnisonen i Kristianstad inrymmer numera högskolan.
I17 i Uddevalla är företagspark.

Inom Stockholmsområdet finns ungefär en miljon platser som varit militära.
T ex: Gamla VKÖ (Östra värnpliktskontoret) i Ulriksdal ska bli bostadsområde.
Svea livgarde och Svea artilleriregemente huserade tidigare i Garnisonen i Stockholm.
Gamla S1 i Frösunda är i pincip helt utraderat, men en av byggnaderna inrymmer en skola och en annan SIPRI. Och så finns ju Ballongberget där!

Och som nämnts så finns ett antal gamla militära fastigheter (Ing1, P10, I22, I21 m fl på www.vasallen.se)
Citera
2006-10-30, 23:36
Medlem
Garnisonen i Hässleholm är företagspark.

Lite mer om F18.

Sjökrigsskolan i Näsby park är konferensanläggning.

Svea Livgardes gamla kasern i Fredrikshovs slott (byggnaden var militär in på 1990-talet om jag inte misstar mig) är numera skola.

Svea Livgardes kaserner i Sörentorp används nu av Polishögskolan.
Citera
2006-10-31, 01:21
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
F2 i Hägernäs håller på att bli ett bostadsområde.

Det har ju varit bl.a replokaler för ungdomar och lite allt möjligt där, F2 lades ju trots allt ner för 32 år sedan, 1974...

Åkte förbi f.d KA1/Amf1 i Vaxholm häromdagen och det känns lite sorgligt nu när den militära verkamheten där är mer eller mindre nerlagd, där har ju funnits militärer där sedan inlandsisen försvann...

Vad har förresten skett med de militära installationerna på Gotland? Vad finns kvar där - om det finns nåt förstås?!
Citera
2006-10-31, 01:51
Medlem
Angående I:na ska det ha funnits infanteriregementen i Sverige från I1 till I34. Rent spontant;

I6 blev Kristianstad högskola, samt Pliktverkets mönstringslokaler
I11 i Växjö blev företagspark (eller bostäder?)
I12 i Eksjö blev företagspark (och bostäder?)

Etc.
Citera
2006-10-31, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det har ju varit bl.a replokaler för ungdomar och lite allt möjligt där, F2 lades ju trots allt ner för 32 år sedan, 1974...
Min ambitionsnivå var inte satt så högt som att vara heltäckande från nedläggning till idag. Exempelvis Garnisonen i Stockholm övergavs av militären för ännu längre sedan och har säkert hunnit med ännu mer än F2.

För att då nämna lite mer om F2 efter dess nedläggning:
  • Kanslihuset är skola
  • I flottiljvakten har en radioamatörsförening huserat, idag ser den dock ut att vara tom
  • I hangarerna fanns i många år Operans och Dramatens dekorateljéer. I dag är en del rivet men en hangar är bevarad som parkeringshus
  • Skolbyggnaden användes av AMU
Citera
2006-10-31, 17:48
Medlem
I flottiljvakten på F8 i Barkarby finns nuförtiden Pizza Hut! De har en liten fotoutställning och en gammal flygaruniform precis där posten en gång satt.

Edit: Stavfel
Citera
2006-10-31, 19:09
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Vad har hänt med byggnader som en gång varit regemeten som sedmera lagts ned? Till exempel I 16 i Halmstad, tillhör det nu LV6? Eller har försvaret sålt det fd regementet där.

Och det finns ju många regementen som lagts ned senaste åren. Vad har hänt med de byggnaderna? Östersund, Sollefteå m.m. Är det ny verksamhet i alla gamla hus? Har försvaret sålt bort det mesta eller hyr de ut husen till andra?

LV6 har vad jag vet bara tagit över I 16:s gamla lokaler. Sen har vi som sagt I 17 i Uddevalla som numera har lite företag samt en mindre gymnasieskola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in